Saturday, October 27, 2012

Hari Mencantikkan Diri dengan BodyShop

Salam u all,

Nak cerita pasal weekend kat umah, selalu sangat, nanti ader yang baca (ader ke) bosan sampai nak muntah. Still about my weekend but i am gonna talk about something a bit different - beauty products! Hulaaaa...!

Selain mengemas rumah, masak, tengok movie and berguling-guling penuh kesyukuran di rumah yang aman damai ini, weekend juga adalah waktu untuk pampered ourselves tul tak?? Bukan tak boleh pergi ke spa, tapi saya kalu dah masuk rumah berchinta mau keluar lagi. Lagipun, bolehlah bercanda2 sakan dengan diri sambil mencantikkan diri di rumah sambil2 tengok tv and tengok blog.

Pagi ni, masa nak kemas meja make up (macam grand bunyik, tapi jangan tinggi sangat imaginasi korang ye) saya perasan banyakknyer produk bodyshop yang saya beli. Brand nie memang favourite  especially penjagaan kulit. Muka nie sure ader at least 4 kali sebulan di bodyshop alamanda..yelah setiap weekend gi alamanda, mesti singgah, so kalu sebulan 4 minggu, 4 kali lah pergi. Ader jer nak dibeli.

Saya guna set make up bodyshop jugak, tapi malas pulak nak shoot gambar nih. Saya citer pasal penjagaan kulit jer lah dulu ye. Kalu rajin nanti saya buat entri pasal make up pulak.

Produk 1: Body Butter - Vineyard Peach


Body butter BodyShop adalah losyen badan yang memang saya pakai dengan setianya sejak sekian lama. Tapi saya suka jugak tukar2 jenisnya. Sebelum ni saya pakai body butter cherry blossom. Baru habis and peach ni kira baru dalam pasaran. Bau dia agak kuat berbanding cherry blossom tapi peach nie baunya menyegarkan. Specially formulated for dry skin. Saya kulit normal tapi sajer tukar sebab baunyer. Cherry blossom pulak utk all skin types. Bestnyer peach nie ialah dia lebih creamier..yelah utk dry skin type. Tapi okay saja dengan saya. I like! Pakai setiap kali lepas mandi and sapu satu badan. Pernah juga cuba produk lain saya kira, body butter nie still the best, kulit lebih lembap dan tahan hidrasi berbanding losyen biasa yang perlu disapu berkali2.

Harga: RM59.90

Produk 2: Honey & oat 3 in 1 scrub mask



Saya jenis suka menempek muka dengan masker. Biasanyer saya beli di guardian or watson sajer, especially produk dari korea. Saya maksudkan nie ialah masker topeng. Saya baru perasan body shop takder masker topen ni, tapi masker macam gambar ni banyak. Saya beli masker honey & oat nie dulu sbb saya nampak kadang2 kulit muka kering. Saya ni kulit muka berminyak tapi certain product yang saya pakai utk control minyak pada wajah boleh menyebabkan kekeringan. Sebab itu saya perlu balance kan nyer dengan masker. Masker honey & oat ini memang sesuai untuk melembabkan kulit wajah. Pakai 2-3 kali seminggu dah okay. Very rich texture and smell good too. Rasa nak masuk ke mulut jer. Sebenarnya saya rasa boleh jer buat sendiri ni kalau ada bahan2 seperti oat and madu kat rumah. Tapi, terlalu malas nak buat sendiri. Saya pakai ni bila saya rasa kulit terasa kering. Sapu kat muka, biar dalam 15-20 minit and bilas dengan air suam. Wajah nampak lembut, segar dan sihat.
 
Harga: RM55.00

Produk 3: Peppermint intensive foot rescue + peppermint smoothing pumice foot scrub.


 
 

Produk ni pulak first time pakai. Ini bukan untuk muka tapi kaki. Haa..ramai yang sanggup berbelanja besar untuk muka, tapi bahagian lain badan terabai. Kaki pun penting, lagi2 bila menginjak ke usia lebih matang, kulit kaki sering merekah dan kering. Yang berwarna biru ni adalah scrub. Masa mandi tu bolehlah menyental2 sekali kaki, tapak kaki dan jejari kaki tu. Bau peppermintnya sedap and segar. And namer pun scrub jadi texturenyer pun berbijik2 and sedaplah menyentalnyer tu. Bekas pink tu pulak untuk melembabkan  kulit kaki, recommended pakai malam sebelum nak tidur. Lepas jer pakai dua2 ni kaki rasa segar dan lebih lembut.
 
Harga: RM39.90 dan RM49.00
 
Produk body shop harga pertengahan, tak terlalu mahal tetapi tak jugak murah. Bagusnya produk body shop ialah, setiap satunya lambat nak habis. Macam body butter tu dalam average saya beli baru ialah 2-3 bulan sekali. Masker ni pun tak habis2 lagi..dah beberapa bulan dah and scrub kaki nie pun saya agak macam tu jugak. Produk make up body shop pun ambil masa nak habis. Walaupun first time beli banyak jenis berhabis jugak beratus ringgit, tapi 3-4 bulan belum tentu habis. Macam bb cream bodyshop, dah nak 6 bulan saya pakai tak habis2 lagi. Harga yang tu RM70.00 kalu tak silap. Memang jimat.
 
So hari ni inilah keje saya sementara menunggu laundry siap, menunggu rendang kering di dapur dan sambil tunggu pulut kuning masak dalam rice cooker.  Tempek sana sini, sental sana sini and lumur sana sini...I am happy!
 
Body Shop: Ini entri percuma, body shop tak membayar pun ye untuk iklan percuma saya nih. Amal jariah - tak pun menghabis duit. Heeeee!

No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...