Sunday, April 28, 2019

Review Produk Kiehl's Selepas Sebulan



Salam hujung minggu,

Okay, rasanya sudah sebulan sejak saya overhaul skincare product saya dari Clinique ke Kiehl's. Hari tu saya just review apa yang saya beli dan pengalaman pakai beberapa hari, now dah sebulan. So apa progres?


koleksi baru produk kiehls saya, ada yang takde dalam nih
 Maaf saya tak sertakan pic sendiri. Tapi ini adalah review jujur saya. Terpulang untuk percaya atau sebaliknya. Well, dah sebulan pakai, apa yang saya boleh katakan ialah saya berpuas hati dengan produk Kiehl's untuk membantu memperbaiki keadaan wajah saya secara keseluruhannya. Memang puas hati. Kalau tak, takkan saya menambah lagi produk kiehls yang saya beli sebulan dulu :-) lihat gambar atas, itu adalah penambahan produk yg saya beli.

Sampel untuk oil face daily reviving oil tu masih ada lagi, walaupun sampel kecik saja tapi bertahan jugak tu hampir sebulan. Saya dah beli yang baru tapi belum pakai, tunggu sampel tu habis baru saya pakai ini. daily reviving oil ni fungsinya berbeza dengan midnite recovery oil tu. dua ni ibarat kembar, ibarat siang dan malam kekdahnya. daily reviving oil ni fungsinya mempertahankan kulit waktu siang yang terdedah kepada pelbagai unsur tekanan dan pencemaran. kulit secara kejadiannya apabila waktu siang, ia berada dalam mood pertahanan dan melindungi kulit. seperti saya beritahu dulu, saya sukakan baunya yang refreshing, sebab ada ginger. selalunya akan hidu dulu baunya sebelum sapu. so kind of therapeutic jugaklah. langsung tak melekit ya, cuma mula-mula apply tu nampak berminyak sikit, so bagi beberapa ketika untuk kulit serap sepenuhnya. teksturnya ringan sahaja. memang sesuailah untuk waktu siang.

midnite recovery ceoncentrate, this one memang kegemaran ramai. saya tengok walaupun ramai yang pakai brand skincare berbeza, when it comes to face oil, ramai yg opted for this one. my first time pakai dulu memang nampak beza kulit kita, lebih sekata, lembap dan nampak sihat bila bangun paginya. sebab tu ada orang cakap, pakai minyak ini nanti muka macam dah cukup tidur 8 jam walaupun tak sukup tidur sebenarnya. fungsi minyak ini lebih kepada pemulihan sebab kulit waktu malam menukar mood dari pertahanan kepada pemulihan, so minyak ini membantu proses penyembuhan kulit yang bekerja keras pada siang harinya. 

okay, sebenarnya ada 3 serum saya pakai serentak okay. mula-mula rasa macam nak pakai 1 sahaja tapi bila saya baca kat internet, setiap serum/face oil ia mempunyai fungsi spesifik, dia tak boleh cover semua fungsi untuk kulit kita dan kulit kita boleh terima 3 jenis serum sekaligus. so saya pakai 3 jenis serum sekarang nih:

Siang
1. vitamin c serum. 
2. daily reviving concentrate
3. daily corrective dark spot solution

dalam gambar di atas, ia botol transparent. ini fokus untuk memperbaiki tona kulit tidak sekata dan juga parut jerawata dan pigmentasi. sesuai orang macam saya yang kulitnya ada pigmentasi dan parut jerawat lama. so far, memang nampak berkurangan pigmentasi dan parut jerawat diwajah menjadi lebih pudar dan lebih pleasant lah muka ni jika dipandang. hihi. bohong lah kalau saya cakap parut dan pigmentasi hilang terus!!! Tapi memang serum ini menjalankan fungsinya dengan baik. 

Malam
1. vitamin c serum
2. daily corrective dark spot solution
3. midnite recovery concentrate

Hanya daily reviving dan midnite recovery concentrate saja yang berubah. dua serum lagi tu sama. serum/concentrate/face oil merujuk kepada benda yang sama ya. walaupun kategori minyak, tapi ia macam serum dan dipakai selepas toner>>essense barulah pakai eye cream>>moisturiser 

Image result for kiehls ultra facial cream

moisturiser

Okay bab moisturiser saya ini tamak sikit :-P tamak yang tidak dirancang actually!! ada cerita sebaliknya...

first hari tu saya beli moisturiser utk wrinkle and pore, tapi teksturnya pekat dan berminyak yer. walaupun ikut SA boleh pakai siang>>malam. so muka ni berminyak jadinya siang hari. dipendekkan cerita, saya pun beli yang satu lagi tu, multi corrective botol purple, teksturnya agak ringan berbanding for wrinkle and pore tu, but masih juga kulit saya nampak berminyak bila pakai. ini pun SA dan kalau baca instruction pun kata boleh pakai siang>>malam. kalau baca reviews pun ramai jer yang pakai siang-malam. akhirnya kesimpulan saya ialah, berbalik kepada kondisi wajah kita sendiri, kena sesuaikan dengan keadaan kulit muka kita pada akhirnya. saya kan kulit kombinasi berminyak. reviews sesuai pakai siang malam tu maybe ramai dari kategori kulit kering dan tinggal dalam cuaca 4 musim yang sejuk dan memanglah mereka perlukan lebih hidrasi dan dua moisturiser ini memang dapat melembapkan kulit yang kering akibat cuaca sejuk. 

akhirnya saya beli jar kecil ultra light cream mereka yang ramai orang suka sangat tuh. lepas pakai moisturiser ini waktu siang barulah nampak kulit saya lebih elok tak bersinar-sinar dek minyak. teksturnya ringan saja, tak berbau dan melembap kulit secara tidak berlebihan. sesuai untuk yang berkulit berminyak macam saya. keputusannya, saya pakai moisturiser ini waktu siang dan malam saya tukar-tukar pakai for wrinkle/pore atau multi corrective cream. malam takpe pakai pelembap yang lebih likat. dan sememangnya krim malam pun kebanyakannya tekstur lebih likat. actually saya ada lagi satu moisturiser from clinique. ahahaha. so ada 3 krim malam!!! ini saya pakai berganti-gantilah. 

Image result for kiehls turmeric mask

masker

Saya now ada beberapa jenis masker. clay maskter, oat masker (exfoliator), hidration masker, overnight masker, brightening masker, antioxidant masker, face sheet masker. ni semua saya pakai selang sehari atau beberapa hari berganti-ganti sebab fungsinya pelbagai. cuma saya tak pakai exfoliator setiap hari kerana tak sesuai. thats why ada banyak jenis, so setiap hari saya pakai masker yang pelbagai ini. hari ni pakai yg brightening, esok pakai untuk pori, lusa exfoliator gitu. masker ni membantu untuk boost kulit kita supaya lebih sihat. saya terbaca rutin artis korea, mereka pakai masker setiap hari ye. saya tak berangan utk menjadi seperti artis korea tu tapi memandangkan usia pun dah meningkat tua ni, jadi kena ambil berat lebih kepada kesihatan kulit keseluruhan. lagipun saya memang penggemar masker sejak dulu, memang selalu jer ada stok face sheet masker saya di pejabat dan di rumah. selalu beli di watson, guardian dan innisfree. 

eye treatment

dulu saya tak tengok pun eye treatment ni. seriously, selalu jer dapat sampel dari clinique dulu, tapi itulah yang saya let go awal-awal. tapi rupanya penting eye treatment ni, sebab kulit bawah mata yang paling halus dan paling awal menampakkan tanda penuaan. sepatutnya awal-awal dah jaga kulit sekitar mata, but, better late then never kan. eye treatmen kiehls ni diperbuat dari minyak avocado, saya pakai siang malam. takdelah mata saya jadi bersinar tapi saya rasa membantu mata panda dan lebam bawah mata yang muncul sejak ada anak nih. ye, kerap bangun malam dan kurang tidur malam kerana menjaga anak kecil telah menyebabkan mata ni mula ada mata panda. itu proses normal seorang ibu saya rasa, takdelah nak marahkan muaz sebab mataku berpanda, tapi beli eye treatment ajerlah.

Image result for kiehls butterstick simply rose

lip treatment

saya pakai kiehl's lip balm jenis stick tu. memang luxurious rasanya penuh kelembapan dan and hint warna jugak. sejak pakai lip balm ni saya tak pakai lipstik dah. sangat melembapkan ye, dah takde isu bibir merekah dah. cuma kena rajin sapu beberapa kali, maklumlah lip balm, bila makan minum dan sebagainya, hilanglah. tapi saya tak melihat ini sebagai isu besar. 

waktu persediaan selepas mandi itu jadi bertambahlah sedikit, siang mahupun malam. tapi honestly, for me this process sangat therapeutic tau. saya sukakan proses-prosesnya. maybe ikut preference orang, ada orang tak suka rasa leceh dan remeh, but for me, inilah me time saya. malam especially, sebelum tidur bila dapat buat rutin penjagaan wajah rasa sedapnya tidur lepas tuh. so, ia membantu saya destress jugak. 

akhir penutup, tiada jalan singkat untuk mendapat kulit yang sihat. dan usia matang tak bererti takde peluang untuk mendapat kulit yang sihat semula. 

No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...