Posted on Friday, February 26, 2010

Australia to legalise same sex marriage


 Tgk berita di tv smlm, terdapat usaha golongan gay dan lesbian tuk mendesak kerajaan supaya mengiktiraf perkahwinan sesama jenis. memang setakat ini tiada sekatan diberikan utk psgn gay dan lesbian hidup bersama, cuma dari segi undang2, tiada pengiktiran hak berlaku. jadi itulah yg sedang diperjuangkan skrg. ditunjukkan juga wawancara bbrp psgn gay dan lesbian. kalu diiktiraf, bererti perkahwinan sesama seks ini akan mendapat segala pengiktirafan sama spt perkahwinan heteroseksual yg ada skrg. 

ini antara alasan dikemukakan utk mendapatkan pengiktirafan status:

"Marriage is a way for two people, who love, honour and respect each other to join their lives together, legally and religiously, and partake in the ultimate commitment. To declare in front of their loved ones, their God and to each other, that they wish to spend the rest of their lives together."

legally, yeah, i can understand that - to protect properties and individual rights. BUT, utk mendapat pengiktirafan agama dan tuhan? sejak bila agama samawi mengiktiraf gay dan lesbian?? nie agama aper nieh? agama ikut suka interpretasi dia jer. agama dipermain2kan, as if bible, taurat, injil, quran kata - ADA BOLEH. sbb tu jugak ada segelintir pendokong gerakan gay dan lesbian cukup marah dgn kes yg tgh hot skrg nie kat msia. orang yg beri komen itu, adalah penjuang hak gay dan lesbian. begitu jugak dgn John Kerry, kalu anda msh ingat manifesto semasa dia berkempen utk jwtn presiden, salah satunya ialah - mengiktiraf same sex marriage. kdg2 sy nampak orang luar melihat mslh negara kita dgn pdgn yg agak tidak tepat, melihat cara kita dari sudut pdgn mrk, dari konteks msykt mrk. sbb itulah ada yg bertanya pd sy - apa salahnya pun kalu ada pemimpin gay/les. apa kita menghadapi mslh tuk menerimanya??? mcm tu jugak dgn kes sebatan di mahkamah syariah. mrk menilai ia dari sudut kefahaman mrk yg terhad. kdg2 penat sy nak menjawab. cuma sy slalu minta, baca dua2 sumber dan buat penilaian.




Read More

One response to Australia to legalise same sex marriage

  1. maiyah
    February 26, 2010 at 5:57 PM
    dunia nk kiamat

    slm maulidur rasul