Wednesday, February 10, 2016

Cara Berpantang Zaman Moden

Berpantang adalah sinonim dengan dunia wanita, tak kira yang melahirkan atau keguguran. Keguguran pertama dulu saya berpantang 2 minggu, tapi kali ini lebih lama iaitu 44 hari kerana usia kandungan sewaktu keguguran sudah agak besar dan melahir secara normal. Ibu-ibu kita sangat menjaga pantang larang. Namun sekarang tak semua ibu-ibu/isteri-isteri zaman moden mengikuti pantang larang ini 100%. 

Pengalaman peribadi: 
Kali ini saya kira pantang saya lebih intensif berbanding keguguran pertama dulu. Mungkin juga kerana kandungan sudah besar, atau sebab dah ada pengalaman lebih sedikit tentang penjagaan diri selepas keguguran. Nak kata ikut pantang 100% tidak jugak cuma saya pastikan saya ikut beberapa perkara penting untuk wanita dalam berpantang. Saya survey jugak kawan2, ada yang memang ikut pantang, ada yang tak ikut langsung pun ada, hanya bergantung kepada ubatan doktor sahaja. Saya? lebih kepada 'mix fm'. Haha. Ada yang saya ikut, ada yang saya tak ikut. Cuma first 2 weeks saya ikut betul2 jugak. Saya senaraikan di sini beberapa kaedah berpantang yang saya amalkan. 

1. Berurut dan bertungku
Tiga hari berturut2 oleh kakak sahabat baik. Urutannya memang marbeles, tapi kena tahan sakit. Mula2 akak ni urut saya, memang rasa nak menjerit, pastu lebam2 badan di buatnya. Tapi saya suka urut akak ni sebab baru terasa diurut berbanding spa massage kat spa. Kalau urut ala2 spa baik saya pergi spa jer. Dia urut lama, dalam 2 jam lebih utk hari pertama, tapi reduce bila hari berikutnya ikut keadaan badan kita. Alhamdulillah saya berurut dan bertungku 3 hari sahaja kerana katanya badan dah okay, urat badan tak selirat, cuma nak make sure rahim kecut dan badan tak berangin. Second daya adoi sakit kepala dan rambut sebab dia kata banyak angin. Sampai akak ni tanya, buat apa semalam sampai angin banyak kat kepala, stress ker? The next day, baru saya teringat, saya mandi rambut sehari seblum dan saya balut tuala sampai kering. Oooh, no wonder angin banyak. Pengajaran saya dapat, lepas ini jangan jadikan tabiat balut rambut tu lama2 ngan towel. Keringkan secepat mungkin dan guna hair dryer. Akak ni tegur jugak saya tengok turun naik tangga ^-^. Husband pun ada tegur jugak, kata kena jaga langkah, slow2 bukan macam nak lari. Hehe. Seronoknya akak ni sebab saya kenal famili dia, pernah balik kampung dia dll so banyak kami sembang. So sesi bersembang sekali berurutlah. 


 2. Set afiat
Mula2 tak tahu nak beli set apa. Pening jugak nak pilih, macam2 ada kat pasaran, yang murah yang mahal semua ada. Tapi alhamdulillah, ketika pening nak carik ngan husband mak mertua suggestskan set bersalin afiat, first time dengar. Try review produk nih. eh ramai pulak kata bagus and paling tak sangka murah pulak tuh. Harga pada kotak RM105 tapi masa pergi jual dalam RM95 sahaja. Macam2 ada kat dalam and lengkap utk 44 hari. Ada makjun, minyak urut, pilis, ubat periuk, bengkung panas, jel mandian serai wangi, feminine wash dll. Berbaloi2. Tetiba feeling bestnyer berpantang. Ahaha. Ada yang dipakai sejurus selepas bersalin dan ada yang pakai selepas habis pantang dan selepas 20 hari.


3. Produk anugerah
Ini saya beli kemudian, mula2 husband bagi minyak sejuta rahsia anugerah. Bestlah pulak rasa dan baunya. Terasa soothing and refreshing and relaxing macam tuh. And tak terlalu panas minyaknya, suam2 jer kat badan. Saya suka pakai selepas mandi, sapu seluruh badan, terasa hangat. Sebab suka, beli lagi satu, satu lagi letak kat ofis. Akhirnya sebab tersuka saya beli:

Worth trying


Losyen anugerah - Pink dan Hijau. Pink saya letak di ofis, dan hijau letak di rumah. Pakai selepas mandi and selepas minyak sejuta rahsia anugerah. Warmnyer terasa and wangi jer. 

Hijau bau apel, pink bau floral. Yang penting minyak angin ni bau sedap and ada warming effects. Sesuai dipakai ketika bekerja dalam aircond
Pilis anugerah - pilis dalam bentuk minyak. sedap sangat bau and very soothing. pakai selepas mandi. saya tak pakai kalau pergi kerja. saya pakai bila balik dari keje lepas mandi. 

rasa relaks jer bila cium bau minyak pilis ini. lebih praktikal bagi ibu2 moden. tengah bekerja pun boleh sapu kat dahi


Mandian anugerah - air mandian dari daun2 mak mertua bagi dah hampir hilang baunya. so saya try lah ini pulak, dalam bentuk uncang, setiap uncang boleh pakai 2 kali mandian. rasanya sedap lagi bau daun original saya pakai tapi sebab dah beli, maka pakai ajerlah. baunya ala2 kelat gitu tapi saya tak kisah. janji mandi air panas dan saya tawakal jer dgn khasiat dari campuran pelbagai daun2 ini.

bila air mandian termasuk kat mulut, terasa payau, rasa macam minum teh herba pun ya jugak
Pati khasiat anugerah bijian - yang ni memang khusus utk wanita dalam pantang. rasanya tak pahit walaupun tak sedap, tapi saya boleh minum dan boleh diterima tekak.

Boleh ker menjadi perawan semula? Kontroversi sangat. Ahaha. Yang penting sihat tubuh badan. 


4. Pantang makan
2 minggu awal itu memang jaga, asyik makan ikan bilis, lada hitam, minuman halia, ikan bakar, dll. Kebanyakannya mak mertua sediakan dan kawan2 datang ke rumah yang masakkan. Satu hal yang saya kena rasa syukur ialah bantuan yg saya terima dan sokongan dari keluarga dan rakan2 yang bertanya khabar, datang ke rumah lengkap dengan peralatan dan bahan masak hanya utk sediakan bekal makan pantang saya utk beberapa hari. Even kawan baik yang duduk dekat datang bawak nasik panas2 dan ikan bakar utk saya makan. Mak mertua pun. Dalam kesedihan keguguran, saya syukur kawan2 dan keluarga memberikan sokongan. Dalam sedih tu terasa dihargai dan diberi sokongan. Sekarang ni ada juga saya termakan benda saya tak sepatutnya makan sebab tak tahu tapi lepas dah tau tu saya berhenti tak makan dah. Byk trial and error jugak. Bila husband tegur baru tahu, oh eh yer ker tak boleh makan? Gituwnyer. 



5. Tungku herba
Ni beli asing tak ingat brand apa. Sedap baunya bila distimkan dengan pengukus. tapi tukang urut kata, paling afdal tungku batu sbb tungku herba tak tahan lama/haba. memang betul pun, kejap jer dah sejuk. pakai awal2 jer pastu dah tak pakai lagi dah. 



6. Bengkung
Bengkung moden, bukan bengkung tradisional yang ikat berselirat tuh. Tak reti nak ikat. Bengkungm moden ada dalam 2 minggu jugak saya pakai lepas sapu perut dengan minyak panas. Sekarang dah tak pakai.

Ketat dan sesak nafas jugak nak pakai. So pandai2lah mengadjust


7. Stoking
All the time kat rumah, kalau tak husband bising. Sapu tapak kaki dengan minyak panas pastu sapu. 

Ini bukan kaki/stoking saya. Saya pakai stoking pejabat. Paw husband punyer ahaha. Stoking sy selalu pakai masa di melbourne dulu dalam kotak. satu hal nak selongkar. pakai apa adernyer.


Pengalaman pantang:
Personal view saya ialah masa berpantang agak terapeutik jugak, and i kind of like it. Memanjakan badan, menyembuhkan badan, bau rumah pun penuh dengan minyak angin dan bau jamu2. Ibarat tinggal kat spa utk jangka masa panjang. Yang tak best cuma kena tahan makan ajerlah. 

Sokongan sosial:
Keguguran/melahirkan, sokongan dari orang sekeliling sangat penting. Alhamdulillah husband, MIL, mak, anak saudara, adik beradik semua bagi sokongan. Kawan2 pun banyak mmbantu. Saat sakit, kawan2 datang beramai2 tolong bermasak di rumah, and keje2 saya terbengkalai kawan2 tolong settlekan dgn amaran: jangan fikir kerja!! biar kami handle and u take care of urself. And of course, husband. Hanya Allah dapat membalas semuanya. 



So itulah serba sedikit pengalaman berpantang saya. Saya tak jual produk atau promo produk dengan komisen. Lillahi-taala jer semua ini. Apa yang baik ambik pedoman, apa yang tak sesuai utk anda tinggalkan. 

Selamat menempuhi hari berpantang anda dengan penuh positif. 



No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...