Posted on Wednesday, February 10, 2016

Hidup adalah pilihan yang bertanggungjawab

Sekarang ini tengah buat modul untuk teori-teori dalam psikoterapi. Bila baca teori-teori ini balik seronok pula, dapat refresh balik ilmu yang dah ada and reflect diri pada masa yang sama. Antara lain ialah Teori Reality Therapy mengatakan bahawa:

Clients must know that change is a responsible choice. For example, if a client wants to improve relationship with other people, then they should be prepared to engage in activities that can improve relationships with others. 


Teori ini menekankan hidup adalah pilihan yang bertanggungjawab. Kita mungkin tidak dapat kawal takdir hidup kita yang ada diantaranya telah ditentukan Allah swt, TETAPI kita dapat kawal bagaimana kita harus respons kepadanya. I tend to agree with this notion. 


Teori ini mahu klien meletakkan kuasa menentu untuk bertindak dan berubah itu bermula dalam diri, bukan orang lain. Bila kita serahkan kuasa itu pada orang lain, selamanya kita merasa kita adalah 'mangsa keadaan', jadi sampai bila pun kita jadi pasif dalam setiap masalah yang dihadapi. Ibarat jari telunjuk itu kat orang lain, 4 lagi pada kat diri sendiri terlupa. Gituwnyer. 



Moral of the story: Hidup ini adalah pilihan yang bertanggungjawab. Life is a responsible choice. Take control of your own life.




Read More

0 Responses to Hidup adalah pilihan yang bertanggungjawab