Friday, February 19, 2016

Gaji RM3600 ukuran baru kadar miskin di Malaysia



Memetik kata-kata Ku Li dari laman web Sinar Harian:


"Nilai ringgit sudah jatuh dan World Bank telah tetapkan ukuran yang baru kepada kita untuk tentukan kita sudah atasi kadar kemiskinan. Dikhabarkan sekarang untuk Malaysia, mereka yang berpendapatan kurang RM3,600 adalah golongan miskin,” katanya pada sidang media selepas menyampaikan ucaptama di Forum Transformasi Barah Ali Baba di Bumi Merdeka anjuran Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEN) di Institusi Antarabangsa Tamadun dan Pemikiran Islam, semalam.

Yup, ukuran baru ialah RM3600 sebulan adalah miskin di Malaysia. Sebelum ini RM3000 dianggap sebagai miskin bandar. Ertinya? Bagi rakyat marhaen seperti saya dan kalian-kalian semua, duit kita telah susut nilai banyak dan RM100 sudah tak sama lagi dengan RM100 beberapa tahun dulu. Ini sangat benar. Bila dulu RM100 rasa banyak jugak yang boleh dibeli dan disumbatkan ke dalam raga/troli supermarket. Sekarang? Sikit jer pun barang dah cecah RM150!! Sampai terkujat2, and terfikir "Aik??? Beli apa aku ni sampai cecah camni?" RM50 sudah rasa RM5. 


Tahun-tahun mendatang yang sukar dibayang..

Dari segi kestabilan kewangan, sukar nak digambarkan apa yang akan berlaku. Yang pasti kedudukan kewangan berada dalam tahap tidak stabil dan tidak menentu. Barang tetap naik harga, gaji tetap naik ciput dan kos hidup tetap melambung. Tertengok jugak iklan2 rumah and sekarang ni banyak saya nampak rumah dijual pada harga bawah market value. Mungkin pelabur2 yang membeli rumah-rumah mahal bbrp tahun lepas sudah tidak mampu nak tanggung liabiliti kos dan demand untuk rumah mewah rendah sehingga memaksa mereka menjual rumah pada harga lebih rendah asal boleh jual. 

Tapi satu perkara yang benar ialah, sudah tiba masanya kita mengubah gaya hidup yang bersederhana. Satu sikap segelintir orang kita ialah suka beli barang di luar kemampuan. Sebagai contoh, gaji bukan tinggi sangat tapi berhutang kenderaan yang mewah. Lepas tu mulalah pening kepala nak fikir macam mana nak cover insuran and roadtax. Kalau mampu silakan, tapi kalau hidup masih tahap cukup-cukup, janganlah membazir dan menyusahkan keluarga anak bini/suami. Belanja secara berhemah. 

No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...