Tuesday, February 16, 2016

Populasi 70 juta menjelang 2020: Tak tercapai akalku



Teringat ketika menghadiri satu mesyuarat dengan Kementerian Wanita sedikit masa lalu. Kami bercerita tentang fertiliti dan mortaliti rate di Malaysia. Salah seorang pegawai mengatakan bahawa Malaysia jika mengikut pelunjuran dan trend fertiliti sekarang, memang tidak akan dapat mencapai target 70 juta penduduk menjelang 2020. Impian tinggal impian. Ini kerana kadar kelahiran mengikut kaum memang menunjukkan kadar yang perlahan, dan ini turut menyebabkan kebimbangan kerana semakin ramai pasangan suami isteri:




  • berkahwin pada usia lebih lewat
  • merancang bilangan anak sedikit
Ditambah dengan keadaan semasa, kesukaran mendapat pekerjaan dalam kalangan graduan, susah nak mendapat kerja yang stabil, kos hidup tinggi, menjadikan golongan muda menangguhkan perkahwinan dan jika berkahwin pada usia lewat juga, menjadikan pasangan berkahwin tidak mahu anak ramai kerana faktor usia dan kemampuan. Selain itu, faktor kesihatan turut memainkan peranan. Yalah, lagi lewat usia kahwin, peratusan untuk hamil juga akan menurun. Jadi faktor-faktor ini secara tidak langsung/langsung menjadikan impian 70 juta penduduk itu sukar untuk dicapai. Kalau ikut statistik di atas, walaupun Melayu masih mendominasi, peratusan peningkatan masih sedikit dan semakin mengecil (1.6%  antara 2020 dan 2030; 1% antara 2040 dan 2030). 



Itu belum dikira dengan lelaki dan perempuan yang memilih sesama jenis. Alamatnya, semakin mengecut statistik and fakta bahawa kita akan menjadi 'an aging society' akan menjadi realiti yang hampir pasti. Dalam tempoh 20 tahun akan datang, negara akan dipenuhi generasi tua berbanding generasi lebih muda. 

No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...