Thursday, February 11, 2016

We talk about marriage

My anniversary is just around the corner,

Ikut usia perkahwinan masih terlalu muda, dan kalau ikut kajian di Malaysia masih dalam kategori berisiko (mohon dijauhkan). Sebabnya? Dikatakan perkahwinan yang paling tinggi penceraian ialah seawal 5 tahun pertama. Fasa mengenali hati budi, fasa berkompromi, fasa to know the true color of our husband/wife, dan banyak lagi fasa2 lain. Ini mungkin pattern kebanyakan, sedang saya pasti setiap perkahwinan itu masih unik dan mungkin tidak pun berada dalam stage2 yang diandaikan. Pasti ada outlier, pasti ada beza, pasti ada yang luar biasa. 



Bercakap tentang anniversary, priority saya bukan pada sambutan yang kena happening, ada kek, hadiah, majlis keraian dll. Kalau ditanya, saya lebih suka kita dapat refleks dengan pasangan tentang perjalanan perkahwinan kita dalam tempoh tersebut. Melihat visi dan misi, apakah masih sama, adakah kita berkembang dalam perkahwinan itu secara bersama-sama atau mimpi sudah lain-lain. 


Teringat kata-kata omputih:

In marriage, you either grow together or grow apart.


Ramuan untuk perkahwinan yang harmoni
Selain agama (faktor utama), sebenarnya ada banyak faktor2 lain yang membantu keutuhan sesebuah rumahtangga. Kalau buat survey, orang akan berikan pelbagai faktor2. Kalau nak senaraikan memang tak habis. Maksudnya, ada banyak jalan utk mewujudkan perkahwinan yang harmoni, terpulang kepada kita apa yang menjadi keutamaan. Keutamaan orang lain, mungkin tidak sama dengan kita, perkahwinan orang tidak mudah untuk kita banding dan samakan dengan orang lain. Ibarat pakaian, satu saiz tak muat untuk semua orang. Yang pasti kita kena cari sendiri apakah ramuan kebahagiaan yang baik untuk rumahtangga kita. 


We talk about marriage
Memetik satu bab dalam buku 'Tuesday with Morrie', salah satu buku favourite saya. Morrie (Prof. Sosiologi) bercerita tentang apa yang dia faham tentang perkahwinan. Prof tua uzur yang sedang menanti kematian ini mengulas begitu cantik sekali.

Kata beliau;

"In this culture, its so important to find a loving relationship with someone because so much of the culture does not give that. But the poor kid today, either they are too selfish to take part in a real loving relationship or they rush into marriage and then six months later, they get divorced. They don't know what they want in a partner. They don't know who they are themselves- so how can they know who are they're marrying?"

"I've learned this much about marriage. You get tested, you find out who you are, who the person is, and how you accommodate or don't.


Is there some kind of rule to know if marriage is going to work?
"Things are not that simple. Still there are a few rules I know to be true about love and marriage."

1. If you don't respect the other person, you're gonna have a lot of trouble.
2. If you don't know how to compromise, you're gonna have a lot of trouble.
3. If you don't talk openly about what goes on between you, you're gonna have a lot of trouble.
4. If you don't have a common set of values in life, you're gonna have a lot of trouble. 

And the biggest one of those values??
"Your belief in the importance of your marriage."

LOVE EACH OTHER OR PERISH!!!


No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...