Posted on Friday, February 12, 2016

facebook share: the do and don't



Facebook memang medium seronok untuk berkongsi macam-macam. Tapi tak semua boleh dikongsi. Dalam Islam ada yang boleh diceritakan, ada yang lebih baik dirahsiakan. Misalnya, pertunangan lebih baik dirahsiakan kerana ia bukan lagi perjanjian mutlak, di mana bisa saja pertunangan akhirnya berakhir dengan putus tunang. Sebaliknya, pernikahan, diwajib untuk diuar-uarkan kerana merahsiakan perkahwinan mungkin mengundang fitnah dan keji umpat dan salah faham yang membawa masalah lebih besar.


Saya pernah terbaca satu survey di Barat tentang apa yang orang suka tengok dan orang menyampah tengok kat wallpaper masing2, saya lupa detailsnya and tak jumpa pulak linknya. Tapi antara lain yang orang menyampah ialah:

  1. share makanan kat fb
  2. selfie tak hengat sampai hangit
  3. share gambar baby setiap 2 minit
  4. share masalah rumahtangga 
  5. dll

Bluek!!!

adalah beberapa lagi saya tak ingat. bila tengok ni, ooh so beringat sendiri. berpada2 dalam berkongsi. kita ingat orang suka, rupanya orang menyampah. dalam senarai yg saya beri di atas, saya anggap share masalah rumahtangga dengan orang lain secara terbuka adalah SATU KESALAHAN SERIUS. Kenapa?? Ni komen ustaz zaharuddin yang saya kira bercredible jugaklah untuk didengar pandangannya.


1)   Mendedah keaiban suami, isteri di facebook.
Terdapat beberapa kes yang dilihat sama ada secara langsung atau tidak langsung, pemilik facebook meluahkan perasaan sedih, kecewa, benci, marah terhadap pasangan di ruang status mereka. Mendesak suami atau isteri juga melalui status facebook. Kemudian, status tersebut mendapat komentar pelbagai dari rakan-rakan mereka.  Sebagai contoh, ada yang secara terbuka mendesak suami membeli rumah, kereta, pinggan mangkuk, perabot, pakaian dan sebegainya melalui status mereka. Tertekanlah suami  serba salah.
 Sebagaimana yang disebut oleh ramai specialist di dalam bidang rumah tangga, kebanyakan wanita suka berkongsi dan meluahkan perasaan mereka kepada orang lain sebagai pelepas kepada beban yang ditanggung. Adakalanya ia mungkin bukan bertujuan untuk menjatuhkan suaminya, bukan pula untuk tujuan membuka aib suami atau untuk mencari penyelesaian. Pendedahan itu hanya sebagai pelepas tekanan di dalam diri.
 Namun, tanpa disedari perbuatan tersebut tergolong dalam mengumpat yang diharamkan oleh Islam. Semua perlu memahami bahawa mereka tidak boleh sewenangnya bercerita perihal rumahtangga atau pasangan mereka secara terbuka sama ada melalui facebook atau kepada rakan di pejabat dan sebagainya. Sebarang masalah yang sudah tidak dapat diselesaikan olehnya, hanya dibenarkan untuk diluahkan kepada seseorang yang diyakini punyai autoriti seperti ibubapa, mertua dan adik beradik yang diyakini boleh berperanan membantu, bukan berpotensi mengeruhkan lagi keadaan. Boleh juga dikongsikan secara tertutup kepada pihak ketiga seperti Qadhi, Mufti, para ilmuan sama ada Ustaz, Ustazah atau Kaunselor Rumahtangga.
Pendedahan masalah dan info yang boleh mengaibkan suami (dan isteri) TIDAK DIBENARKAN sama sekali disebarkan melalui facebook. Apabila ia dilakukan, ia dengan mudah sekali boleh mengundang dosa.
Terdapat sebahagiannya info tidak secara langsung mengaibkan pasangan, tetapi selaku pembaca, kita dapat ‘membaca' dan mengetahui secara tersirat bahawa si pemilik sedang ‘perang dingin' dengan pasangannya. Ada juga yang difahami, suaminya sedang gagal memenuhi apa yang diingininya, bersifat kurang baik kepadanya dan sebagainya. Ingatlah semua, rumahtangga adalah amanah, jangan meruntuhkannya melalui facebook.
Beramanahlah, berikan suami dan isteri anda password facebook anda, agar mereka sentiasa boleh meneliti mesej-mesej yang dihantar kepada anda. Boleh juga pasangan berperanan selaku penyemak dan memadam (delete) mana yang perlu  jika dimasukkan secara emosi tanpa pertimbangan aqal yang wajar.

details di sini >>> DOSA-DOSA DAN FACEBOOK

 Yang paling suka mendedahkan masalah rumahtangga ialah wanita/isteri. So, sama2lah kita muhasabah diri. Carilah ruang dan cara lain untuk kita meminta pandangan dan jalan penyelesaian. Mendedahkan masalah secara terbuka rahsia suami/isteri bukan mencari jalan penyelesaian, tapi mengundang malapetaka. Sama-samalah kita beriktibar. 


Read More

0 Responses to facebook share: the do and don't