Thursday, February 25, 2016

Kenapa membujang? Sebab utama lewat berkahwin

3 sebab utama lewat berkahwin


Kementerian Penduduk & Keluarga Malaysia telah mengeluarkan hasil kajian mereka tentang isu semakin ramai teruna dara di Malaysia ini berkahwin lewat. Agak menarik jugak penemuan hasil data ini untuk dianalisis dan dihadamkan oleh kita bersama-sama. Gambar di atas adalah infografik dari hasil dapatan kajian. Saya dah tak boleh nak besarkan gambar itu. Setakat itu yang terbaik mampu dibuat. 

Mari kita tengok fakta-fakta yang menarik tersebut:

  • Kajian Penduduk dan Keluarga Malaysia Kelima (KPKM-5) menunjukkan 35.7 peratus wanita di negara ini lewat berkahwin disebabkan tiada calon yang sesuai.
  • Manakala 56 peratus lelaki pula mengakui berhadapan masalah kewangan yang mengakibatkan mereka lewat berkahwin.
  • 86.8% ada keinginan berkahwin
  • Umur purata berkahwin ialah 31 tahun
  • Umur ideal berkahwin bagi lelaki: 28 tahun dan wanita 26 tahun
  • Umur perkahwinan lewat bagi lelaki: 37 tahun dan wanita 33 tahun
3 sebab utama berkahwin lewat:
Bagi lelaki:
56% masalah kewangan
18.4% tiada pasangan sesuai
9.4% perkembangan kerjaya

Bagi wanita:
35.7% tiada pasangan sesuai
26% masalah kewangan
18.1% perkembangan kerjaya

Kualiti yang dicari lelaki:
39.6% beriman
30.4% bertanggungjawab
26.4% sopan

Kualiti yang dicari wanita:
47.1% bertanggungjawab
40.6% beriman
33.4% bekerja

Persepsi terhadap perbelanjaan perkahwinan 
Lelaki - RM19,000+
Perempuan - RM13,000+

90.1% lelaki dan wanita yang belum berkahwin mempunyai simpanan
Simpanan paling banyak ialah di KWSP (71%), bank (65.9%), insuran (36.8%), saham (35.8%)

Perilaku seks
19.2% pernah melakukan hubungan seks
58.2% tidak pernah menggunakan kaedah perancang
15.5% pernah mengandung
10.8% pernah mempunyai pasangan seks lebih dari seorang


Saya pun kategori lewat berkahwin jugak iaitu pada usia 30an. Sejujurnya, selain kerana faktor takdir dan jodoh yang Allah tentukan utk berkahwin 30an, reasons lain ialah keinginan untuk menyambung pelajaran ketika usia 20an lebih tinggi dari keinginan hendak berkahwin. Saya masa kecik pernah mensasarkan (bila mencongak-congak timeline dan perancangan hidup), bahawa saya akan berkahwin usia 28 tahun. Saya kira pada tahun 80an-90an ketika itu 28 tahun tu dah kira andartu and dianggap berkahwin lewat. Itu masa saya remaja yer, saya dah fikir untuk kahwin lewat sedikit. And, ketika usia 28 tahun, saya ke overseas pula untuk menyambung PhD. Walaupun dah ada calon, tapi komitmen kerja dan halangan2 tertentu menjadikan niat untuk berkahwin itu tergendala. Hanya selepas PhD barulah rasa benar2 bersedia untuk settle down. Masa tu rasa ekonomi dah stabil, emosi pun dah bersedia sepenuhnya, rasa lebih matang dan bertanggungjawab dan cukup serius untuk melihat diri sebagai sesuai utk berkahwin. Seriously, masa degree dulu, orang syok2 bercintan cintun, saya pun cintan cintun jugak, tapi lebih banyak bermain dari serious dalam hubungan. Saya masih lagi ponteng kuliah semata2 nak kejar kucing keliling kampus dengan sorang lagi kawan yang perangai mental sikit2 macam saya, masih lagi mandi hujan di belakang blok asrama sampai kecut dan kesejukan, masih lagi main kejar2. Aahaha, sejujurnya kalau tanya dengan diri sendiri, saya pun tak konfiden nak kahwin dengan diri saya! Cakap dengan husband, dia pun tak hingin saya kalau dia jumpa saya lebih awal dari itu. Hahaha, masih hingusan sangat. Perangai masih bengong. 

And, waktu terasa cepat berlalu...dalam sibuk melayari kehidupan dan tuntutan keadaan semasa, tahu-tahu usia dah beranjak jauh dan tahu-tahu dah 5-6 tahun berlalu. Terasa singkatnya masa dan cepatnya masa berlalu. 

Menyalahkan lelaki dan wanita 100% kerana kahwin lewat saya kira tak boleh juga. Kalau ikut survey, 86.8% menyatakan hasrat ingin berkahwin. Maksudnya kebanyakan responden masih percaya kepada institusi perkahwinan. Jadi mengapa membujang? Kerana keadaan semasa juga sedikit sebanyak mempengaruhi. Tuntutan semasa menjadikan wanita dan lelaki menangguhkan keinginan berkahwin awal. Perkahwinan bukan semata2 fokus utama walaupun selalu dalam fikiran. Dalam pada merancang-rancang hidup berumahtangga, ada komitmen lain yang berjalan sama. Kadang-kadang ia menuntut perhatian lebih dari seseorang seperti komitmen kepada pekerjaan, dan sebagainya. Akhirnya, tertangguh. Begitu juga, kewangan. Duit tidak dinafikan penting pada zaman sekarang, semua perlukan duit. Perlunya kestabilan kewangan sebelum menempuh kehidupan berumahtangga. Bukanlah sehingga tunggu jadi jutawan, tapi duit diperlukan untuk menjalani kehidupan seharian apatah lagi di bandar2 besar, semua serba serbi duit. Jadi, dalam nak persiapkan diri tu, tup-tup dah 3-4 tahun berlalu!!


Panjang nak ulas, tapi penat pulak nak menulisnya, nanti sambung...


Ok sambung, di sini saya quote kan secara direct beberapa komen laman sembang tentang isu mengapa masih membujang. Sedikit sebanyak ia memberi jawapan dan pencerahan kepada kita tentang isu realiti yang dialami wanita/lelaki yang masih bujang diluar sana. Apun kita doakan, semuanya bertemu jodoh masing2. Isu cepat atau lambat itu urusan Allah. Jika ditakdirkan tidak berjodoh pun, pastinya ia menyimpan seribu hikmah. Allah knows best!! Always!!

_______________________________________________________________

by fact, org yang ber degree nie, paling koman pun kluar utk bekerja dalam umo 24thn..then dalam masa 2 thn nak familiar dgn keje...by the time u r 26, lelaki yang sebaya byk dah kawin..yang tua2 dari you tak payah cakap lah..mesti dah kawin semua...unless diorang ada kekurangan yang u sendiri reject...tu jer lah yang tinggal

ai rasa bukan salah pompuan membujang tau..

salah lelaki kurang kualiti nak dibuat laki....dahla jumlah lelaki kurang dalam dunia....

so, takkan nak berkongsi somi org kannn????

-----------------------------

tu ler..biler andartu..terus masyarakat sekeliling tuding jaring pompuan memilih sgt..
ingat pilih suami cam pilih makanan kat menu agak nyer..
aku setuju dgn pendapat ko..
masing2 ade ciri2 kualiti lelaki yg dia org kategorikan..tapi kena ingat utk dptkan ape yg kiter mahukan mmg susah ler nak jumpa
contoh nye
kaya..tapi perangai hazab..
perangai elok tapi pendidikan tak tinggi..

dlm ciri2 memilih suami kena ade ciri2 nie..kuat berusaha atau bekerja keras..
mmg kalau boleh elak kan lah dpt lelaki yg pemalas...bukan pemalas yg malas tolong buat keje rumah..
maksud aku pemalas mencari rezeki..nak keje senang jer..
lelaki kan ketua keluarga..

--------------------------------

walopun kita pompuan perlu lelaki yang tegas, tapi kita perlu org yang BERPENDIDIKAN setara atau lebih utk membentuk kita...

bukannya ditekankan sangat tapi seboleh2nya setaraf la taraf pendidikan...sebab nanti part gaji, isteri lebih byk--->nanti isteri lebih bertanggungjawab...

so sapa pulak jadi ketua keluarga pulak??

--------------------------------

aku takot dpt lelaki PENIPU..ini yg buatkan aku hati2 sngt..
pnglmn itu mengajar aku supaya lebih berhati2..
kalo pendidikan ke,tarap gaji ke..boleh consider lagi..
tp kalo PENIPU ni mmg aku x bleh consider..

--------------------------------

actually baik wanita mahupun lelaki, pasti ada istilah memilih..bukan memilih dari segi harta ke pangkat ke apa... cuma ..memilih sama ada orang yang ingin kita kahwini tu sesuai ngan kita, serasi ngan kita..and sebagai wanita pasti kita nak lelaki yang kita pilih itu seorang yang boleh membimbing kita, yang boleh menjaga kita, sanggup bersama dengan kita dalam susah dan senang.. kita tak nak baru berberapa bulan kahwin, dah nak bercerai.. atas alasan yang kadang2 tidak munasabah...
lagipun memilih calon suami di era zaman milenium ni bukan lah seperti zaman dulu2 ...sekarang ada banyak cabaran dan dugaannya...tambahan pula zaman sekarang ramai wanita yang muda2, cantik dan bereducated..sedangkan kaum lelaki zaman sekarang terlampau la sedikit....ambil contoh la student2 di univestii tempatan...majoriti student n tenga pengajarnya wanita.. student lelaki teramat la kurang...rsanya boleh dibilang ngan jari kot..
so secara tak langsung, kami wanita2 yang sudah agak lewat umur nya  (sudah melepasi umur tuk kahwin...kira2 dah masuk 3 series nie)...agak sukar nak mencari lelaki2 tuk dijadikan suami...coz majoritinya "semua dah married"... if ada pun..maybe..yang muda2 berlaka.. kalau yang setakat muda...hanya nak tumpang gaji wanita buat apa kan?? ....

------------------------------------

lar nie dah capai over 3 series... dah xkoser dah nak pikir kawin ker dak!... hidup jer lah mcm biasa sajer... bukan menyusah kan sesapa pun... lar nie aku sambung blaja lagik... xkawin gek... aku smbg blaja lagik... tu jer perancangan aku wat masa nie... xpun aku gi berjalan sana sini smp puas

cumer org sekeliling ler yg risau saper nak jaga biler dah tua nti... entah ler aku pun xpikir psal tue... cumer nti aku pencen kalau pnjg umur lagik dok kena carik rumah sri kenangan kot...malas nak nyusahkan adik2 aku ... tp nak yg terbaik punyer....

-------------------------------------


ouhhhh aku pun lagi 2 taun nak masok 3 series... single ni bestla..

--------------------------------------

aku setuju dgn capiloton, perempuan MEMILIH... Tp mcm biasala hak masing2, kita x leh pertikai..Aku sendiri pn memilih, cuma aku xderla bubh kriteria yg tinggi dan berat pun..kalau pompuan skrg asik komplen laki yg ada kualiti makin ckit...Yeker? ke dah memang environment korang campur dgn lelaki yg merepek meraban...huhuhuhu lg satu pompuan ni byk sgt tgk drama, kalo boleh nk kisah cinta mcm dlm drama, nk pasangan pun hero mcm drama huhuhuhuhu.... byk sgt tgk citer mcm adamaya la, setia hujung nyawa la, coklat vanilla la, adam hawa dan bla2...nk jumpa laki mcm dlm drama2 tu tu memang la susah huhuhuhuh

----------------------------------------

betul!! saya setuju...x kan nak pilih suami yang kaki goyang kaki kat umah... tau semua ada tau semua ready je... 
tapi gi kerja x nak...atas alasan..."awak kan gaji besar"

emm tapi sya ni x la gaji besar....duk di bandar metropolitan nie...gaji yang ada just cukup2 makan je..... ...so seharusnya cari suami yang kira gaji nya lebih sikit la dari sya....
at least boleh membantu...xkan time membujang ni tinggal biasa2 je...tpi dah kawin pun gitu gak.... kena upgrade sikilit life tu beb!!!

----------------------------------------

itulah paling tepat sebenarnya,untung lelaki cari-carikan, untung perempuan nanti-nantikan...

dah x ada lelaki nak masuk meminang, nak buat macam mana...

-----------------------------------------

sue, penipu tu satu hal.
aku tambah lagi satu, yakni BARAN.
aku takut sangat dapat yang baran.
yelah sebelum kawen boleh je sorok, jadi je pelembut semua.
dah kawen..nahhhhh... takut wei..

-----------------------------------------

i am one of the bachelor girl who still looking for a soul mate. the reason is because i keep studying and studying without stop, plus takde orang nak tackle... leh dak wat statement camtu.. tahun ni mesti grad.. and kena cari pakwe sebelum sambung phd... huwaaa...

-----------------------------------------

berkawan biar seribu tp nak buat suami, kena byk fikir laa..
sbbnya bila kawen, kita kena kawen dgn seluruh family dia. tak kan nak curi jek dia & simpan kat rumah kita.. 

aku ni dah lama hidup sorang2.. tetiba apa jua tindak tanduk kita, kenalah fikir kesannya pd suami kita pulak..
mungkin lah kot, org yg pentingkan diri sendiri, family sendiri.. mcm aku ni, tak sesuai berkahwin.. tp sapa lah yg tau, dgn sikap penyayang aku pd semua yg berada disekeliling aku, kurang tanggungan sbb aku cuma dua beradik aje.. makanya aku boleh fokus pd keluarga mertua aku pulak..  mungkin aku akan jadi isteri & anak menantu yg solehah..

aku percaya, kalau kita pandai menjaga diri, kita boleh menjaga family, lps tu barulah kita boleh menjadi ahli masyarakat yg baik.
skrg ni zaman materialistik. tak dpt tidak, kemampuan memenuhi keperluan asas, menjadi satu faktor. 
kasih sayang saja tak kan boleh beli beras.. tp kalau kasih sayang tu boleh mendorong dia berusaha utk keluarganya.. itu dah cukup baik.

-----------------------------------------

belum sedia nak komitmen lah, xnk bgi harapan kat orang...  

tunggu tahun depan, agak xada calon aku bukak thread cari jodoh 

-----------------------------------------

thn depan nk masuk 30 sen da.. sob sob... dlu start bercinta umur 27,time study ganas sket.. now.. mencari tp klu ada yg nk dd semua laki org... ahaha klu bujang lak perangai x sememeh... jumpe yg sememeh dia byk calon lak... hahaha.... 

apa pon jodoh tu rahsia Allah..

------------------------------------------

 kacak muka buat ape... tak boleh beli kreta rumah makan shopping etc. 
biar kacak POCKET 

-------------------------------------------

hah...persoalan yg sama ada dlm kepala aku yg dah 2 taun berstatus 3 series ni..
bergantung pada diri masing2 gak..ade yg sbb pglmn pahit lepas...ade yg busy
keje or jaga parents and adik2..ade yg memilih..
bg aku mybe pglmn lepas kot..tp kalo x tkena ngn si perasan yg x sedar diri tu,
agaknya dah kawen ngn dia kot 7 taun lepas..ikut telunjuk dia je...slamat
aku sedar, dia nak kawan ngn aku pon sbb duit and aku org kpercayaan bos jek..

in other way, kbetulan kawan2 se ofis aku mase tu byk kne buli ngn hasben 
(duit anak, rumah n kereta semua wife) hasben manjang xcukup dwet...ni pon
bad influence kat aku...

ade la skjap aku memilih..pastu aku tukar mind set...biar x lawo tapi baik agama n
perangai (sbb ex aku chinese look)..adala berkenan ngn mamat ni..dia cam nak 
kenal ngn aku...tegur2..tp still tiap kali ade je halangan...hah..at last baru je dia 
kawen baru2 ni...abis keluar prangai tah pape dgn wife dia...jerit2 kat wife dia la
ape la...aku nampak sbb aku satu building tmpat kje ngn dia...oh...thk god its
not me...see?nmpak baik, sopan n jaga agama pon failed...

kesimpulannye...maybe failed kat kita as jodoh...bukan sbb dia buruk, or kita buruk..
kan ke jodoh ni saling melengkapi?aku still percaya jodoh kita ada di luar sana..
or even tiap2 hari berselisih kat jalan...cuma masa x sampai lg...

------------------------------------------

Masa ai muda2 dulu ai x pandai berkawan dgn bebudak janten... sampai graduated pun kekok nk kawan dgn janten... 
lgpun x de janten yg sudi offer nk berkawan, apatah lagi nk berkapel bagai.

Bile dh keja, mostly yg ngorat ai laki org... kalo ai x memilih, dh lama ai terkawin dgn laki org... ensem2 & howt gituh!  Kalo ai terkawen dgn laki org, uols jugak yg lahar ai kat porem ni...khennnnnn... 

Ai ada gak bkawan dgn janten2 solo-molo, tp semua level2 junior... panggil ai ahkak.. ada jugak yg hadek2 & ai saspek dia gayah.

Now ai dh tuka tpt keja... staf2 janten semua laki org gak. Tp yg bagusnya diaorg profesional, x de nk ngorat2 ai & diaorg menghormati ai.

Ai rasa selesa jah dgn life skrg. Bila umo dh nk meniti ke 4 series ni, ai rasa semakin x de keperluan nk mencari chenta hati... sbb dh biasa & lali hidup solo. Pendek kata, dh adapted jadik poreber alone. Tp x de sape tau rahsia Allah kan...kot2 Dia nk bagi jodoh di usia emas kelak, ai terima jah. 

Soal zuriat... redho jugak la kalo x de peluang tu... sbb ada gak org yg dh kawen tp x de rezeki nk beranak... so, same thing la dgn kitaorg.. perhaps mampu beranak, tp x de peluang utk beranak. Bagi ai, life setiap org x de yg perfect... walopun org mcm kami x de suami & anak, maybe Allah bagi kami kelebihan tang lain. X semua org dpt apa yg kita nak.

So...para andartu... kurangkan komplen2, merungut, meratap & mengeluh. Cuba blaja utk redho... sbb kalo kita redho, hati akan lebih tenang & lapang. Bukannya kita menolak perkahwinan, cuma jodoh x de utk kita. Mungkin pasangan kita x de di dunia, tp di akhirat esok kompem2 Allah dh sediakan utk kita. Kena sentiasa ingat Allah itu Maha Adil & Maha Kaya.

Sekian pdpt ai.

----------------------------------------------

aku pun selalu terfikir macam ni. kalau aku dah berkahwin awal dulu, my life would be different. mesti aku tak macam sekarang, dari segi lifestyle, mentality, tahap berdikari dan lain-lain semua. aku takkan seselesa sekarang.

honestly hati aku tersangkut lagi pada ex aku yang dah selamat jadi suami orang pun. aku bukan nak kahwin dengan dia, cuma aku macam tercari-cari lelaki macam dia. the personality, kesabaran dia tu, susah nak cari ganti. tapi mesti ada la yang sebaik atau lebih baik drpd dia. insya Allah mesti aku jumpa satu hari nanti. for the time being, sambil-sambil mata dok perhati calon, aku sekarang fokus melawakan diri (sbb dulu x mampu, xde duit) & fokus mencari rezeki. nak kata aku memilih, tak pun. i dont give a d* abt degree and such. asalkan bijak, bekerja, rajin, tahu tanggungjawab, tahu agama, hormat aku, sayang famili aku, that's good enough. sedap mata aku nak pandang, sejuk hati aku nak sayang, cukup.   

asalkan sekarang aku boleh cari rezeki, boleh hidup senang & tenang, mak aku pun happy, aku rasa okey jer. ada gak kawan-kawan aku yang sama single, tapi meroyan sedih hari-hari. menangis mengeluh naper tak dapat-dapat suami lagi. syukurlah aku tak macam tu. 

-----------------------------------------------

aku pun kategori single juga..umur lagi beberapa tahun nak masuk 3 series..
Aku pun masih tertanya-tanya kenapa aku still single sampai sekarang..even kengkawan sebaya lain dah kawin n beranak pinak..
nak kata aku memilih tak jugak sebab aku pernah intim dengan laki yang aku sorg je cakap hensem hatta semua kengkawan aku cakap dia muka pecah..
nak kata aku tak pernah bagi peluang, tak jugak sebab aku banyak kawan dengan lelaki dan pernah dua kali berkapel dengan serius..
Tapi still tak membawak ke jinjang pelamin..
Tapi berdasarkan pengalaman aku bercinta, aku rasa mostly lelaki yang aku jumpa xde kualiti even kualiti paling minimum..
Aku tak cakap aku ni sempurna, aku pun ada kekurangan tapi kalau saling menerima mesti boleh bahagia..
Tapi kekurangan yang ada pada laki yg aku kenal rasanya macam tak boleh nak ubah..
Contohnya suka bergantung, malas kerja, panas baran...
Aku bukan nak lelaki yg kaya-raya, janji boleh sara aku dengan family pun dah cukup bagi aku...

---------------------------------------------

harus la kan , mau ke tanggung biawak hidup?
dok rumah xkeje, tido je keje, bangun tido cek ade food ke tak
masak sardin pon tak reti, hey coi

tapi ye la
daripada dok mencari mencari ni, ustaz2 ramai pesan
siapkan diri dulu jadi soleh / solehah , nanti yg soleh/ solehah tu akan datang 
Allah kan Maha Adil 

----------------------------------------------

susah nak cari laki baik pekerti dan agama pun ok zaman sekarang ni... 
kalu dah jumpa tu, aku  pulak tak berkenan... .. huhu... susah la... kekadang aku  salahkan diri aku sendiri kenapa aku tak leh terima diri si dia.... tapi hati tak leh menipu... kalu dia ada hati kat kita, kita lak anggap sekadar kawan biasa saja... habis nak wat cam na...? 

---------------------------------------------

ai pun nk msk 3 series bln 11 ni  . msh blm ada y dtg nk ngorat ai . jeling2 gak jejaka2 sekeliling ai, tp xde y terpanar dgn jelingan ai. maybe jelingan ai xcukup mengancam  tp xpe jgn pernah berhenti mengharap, berusaha dan berdoa . pasti ada jodoh nti. kalo xde kat dunia, maybe psgan kita tgu kita di akhirat. cewah.. mcm setazah pilihan plk 

------------------------------------------------


nak cari lelaki yg jaga solat 5 waktu susah skrg ni...ramai sgt yg lalai, bila org sibuk nak kawin dia pun nak kawin..tp ilmu rumahtangga mcmana nak bimbing isteri anak2 zero

------------------------------------------------

marriage is not as easy like abc and 123 kan , 
for me 
i would not risk my life just for the sake of  go with the flow kind of thing , hey u dah  umo sekian2 bila nak kawen jangan memilih sangat nanti xde calon ya da yada ..tengok tu da kawen bederet2 etc etc 
i  mmg high taste
demand tinggi
it is not wrong to set some pars for certain thing kan especially when it comes to marriage issue
we deserve to be happy and as a human kite semua ade criteria masing2 kan seiring dengan karakter personaliti diri masing2
ini lahirlah chemistry , ade bonding sesama partner 
org slalu ingat bile sebut high taste je , balik2 isu duit material pangkat status dan rupa
kalau camni gaya, cetek nya sempit nya pemikiran
banyak lagi isu lain yg ble diketengahkan dan masuk dalam kategori...high taste 
dalam sudut pandangan agama, society, etc

well.. yang utama nya 
cinta ku cinta high class

tu pasal masih membujang 

----------------------------------------------





















No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...