Senaman Ibu Mengandung


Satu perkara yang sering dialami oleh ibu-ibu hamil ialah keletihan dan penat. Walaupun belum lagi mencecah 3 trimester, rasa mengah itu tetap ada dan rasa keletihan yang agak luar biasa walaupun tidak begitu aktif melakukan apa pun selain kerja-kerja rutin biasa. Napping itu memang kena ada. Macam saya, memang kena nap tengah hari. Jika tidak, saya balik dalam keadaan penat sangat dan akhirnya jam 8 malam saya dah tertidur kepenatan. Napping membantu saya kekal bertenaga, sekurang-kurangnya sehingga malam jam 10-11 malam. 

Selain menjaga pemakanan, kecergasan ibu hamil juga satu keutamaan. Sejak mengandung, saya berhenti melakukan senaman. Cuma now, baru nak start balik. Of course, kaedah senaman itu dah berbeza berbanding masa masih kosong. Bila mengandung, corak senaman kena bersesuaian dgn keadaan kita yang berbadan dua, tidak boleh terlalu ekstrem kerana boleh menjejaskan keadaan kandungan dan juga mudarat kecederaan. So, saya tempek di sini video senaman untuk ibu-ibu hamil cuba. Berdurasi 10 minit sahaja, senaman ringan ini sesuai untuk semua peringkat kehamilan anda. Cuma kena ada dumbbell yang sederhana berat. Cara kreatif saya, kebetulan dalam bilik ada 2 botol air mineral 1.5 liter penuh belum diminum, so saya gunakan saja botol ini sebagai pengganti. Hehe. Dah try and it feels good. Tak lama pun 10 minit, rasanya ibu-ibu boleh saja luangkan masa setiap hari 10 minit untuk melakukan senaman ini. Lebih baik dari langsung tak bersenam, rasa lesu semacam. 

Happy weekend! 






Comments

Popular posts from this blog

Panduan Masuk Rumah Baru

Ada apa dengan Clinique

Persediaan masuk rumah baru