Reunion musnahkan rumahtangga??



Hari ini ada sorotan khas akhbar Sinar Harian  berkaitan reunion rakan sekolah/universiti yang berakhir dengan skandal, kemelut dan perceraian rumahtangga gara-gara cinta lama berputik kembali.  Sebelum ini sudah agak kerap juga terdengar isu ini, yang mana reunion rakan sekolah/universiti membawa kepada bibit-bibit percintaan lama itu kembali mengusik perasaan, hati dan akhirnya hubungan cinta terkubur itu kembali bersemi. Cuma masalahnya di sini, bilamana cinta lama itu melibatkan individu yang telah pun mempunyai pasangan dan keluarga masing-masing. Ah, macam mana tuh? Bisakah terjadi?? Bolehkah diulangi detik yang telah berlalu itu? Bolehkah digapai impian cinta yang dulu itu tidak kesampaian? Bisakah dikorbankan apa yang dimiliki ketika ini demi untuk mengejar cinta yang dulunya begitu diingini? 

Adakah wujud peluang kedua?

Dalam orang kebanyakan (termasuk saya) mencela mengejar cinta lama (lost love) ini, pada saya penting juga untuk kita melihat dengan mata hati yang rasional dan seobjektif yang mungkin. Kenapa boleh jadi macam tu? Berpada-pada dalam meng-condemn orang yang terjebak dalam lost love ini kerana kita tidak berada dalam situasi mereka. Orang yang begitu rasional/objektif sebelum ini pun boleh tertewas dek penangan emosi cinta lama, jadi jangan begitu yakin kita terkecuali, imun, dan takkan terjebak. Jangan sombong dan bongkak, risau jugak kalau-kalau Allah duga kita pula. Nah, baru kita tahu rasanya. Ada kalanya manusia bisa saja kalah oleh emosi dan mainan perasaan, sehingga hilanglah sebentar akal warasnya dek penangan cinta. Lebih selamat utk kita berhati-hati, mengingati diri dan bersyukur saja kalau kita tidak diuji dengannya.



Dari aspek personal values, saya sendiri beranggapan tidaklah ada keperluan untuk menyelongkar kembali 'lost love' itu bilamana ketika ini kita telah memiliki keluarga sendiri. Memang seronok nak mengingati nostalgia lama, yang care and free itu, tapi pertimbangan baik buruknya untuk membuka semula cerita lama adalah satu episod lain yang perlu dipertimbangkan. Apakah lost love reunion kali ini, akan menjadikan kehidupan kita bertambah baik atau sebaliknya? Apa yang akan kita hilang? Yang akan kita dapat? Ada timbang tara di situ. 

Lagi satu, pada saya perlukah kita mengorbankan kasih sayang pasangan kita sekarang untuk mengejar cinta lama? Pasangan yang terbukti berdiri teguh dibelakang kita ketika susah senang? Yang telah terbukti cinta dan kasihnya? Dapatkah kita pastikan, cinta lama itu adalah sama seperti dulu? Jatuh cinta semula adalah perasaan yang indah, ia buat kita bersemangat dan rasa happy. Kerap ini tidak kita rasai bilamana kita telah lama berkahwin atau mempunyai hubungan romantik yang stabil, tapi adakah bermakna cinta itu tiada atau pudar? Tidak. Jadi, bila ada seseorang berjaya menyentik semula 'the giant within', 'semangat' yang hilang itu, kita jadi terkesima sekejap. Manisnya kembali merindu, manisnya kembali bermadah sayang, manisnya menyulam kasih..berbeza dengan pasangan yang ada sekarang, yang bualnya lebih banyak tentang tanggungjawab keluarga yang kadang-kadang merimaskan. Sesekali kita merindui diri kita yang lama, rasa dihargai, dirindui, diingati...

Tapi berpijaklah dibumi nyata...

Begitu mudahnya lost love reunion ini berputik kembali adalah kerana kita tidak nafikan kerana wujudnya kecanggihan teknologi masa kini terutamanya media sosial dalam memberi satu bentuk komunikasi baru tanpa batas. 

Kita dah tak perlukan surat-menyurat. Ingat tak zaman kita dulu? Saya pernahlah merasa sekejap, waktu cinta monyet, menanti-nanti kedatangan surat cinta dari kekasih yang jauh. Boleh cam bunyi moto posmen, posmen pun boleh agak dah kita tunggu surat dari siapa. Tersengih-sengih sambil hulurkan sampul surat dan kita pun tersenyum malu kerana kantoi tunggu surat dari mata air. Oh, terasa outdatednya! Now, yang menjadi orang tengah bukan lagi abang posmen, tapi wechat, facebook, instagram, whatsapp! Dulu adalah jugak waiting period, aduh, penat tunggu surat datang. Now, in a split second, dah boleh antar sms/pictures. Dalam erti kata lain, social networking yg ada sekarang, membantu menyuburkan kembali cinta yang terkambus itu. Bermula dari reunion, akhirnya berkembang group whatsapp, dan akhirnya personal sms. Jauh lebih mudah kan? Janji ada personal handphone, direct terus kepada kita. Orang pun susah nak detect. 

Ada kajian mendapati biasanya lost love reunion affair ini cenderung berlaku ke atas individu yang mempunyai isu dengan perkahwinan/pasangan sekarang. Dalam erti kata lain, orang yang bahagia dan berpuas hati dengan perkahwinan yang ada kurang terjebak dalam cinta lama ini. Telah ada isu/masalah berlaku dalam rumahtangga yang ada sekarang hingga ia membuka kepada pintu-pintu kecurangan. Tapi ada juga yg mengatakan, kembalinya cinta lama bukan disebabkan oleh masalah dalam hubungan sedia ada, tapi ia lebih kepada satu pertembungan 'cinta' pada era yang berbeza yg pernah terjadi dalam kehidupan individu, tapi bertembung pada masa sekarang. Sebab tu kadang-kadang ada yang buat relationship status fb jadi 'its complicated'. Huhu. Dua-dua sayang, dua-dua dicintai, tapi malangnya wrong timing. Tet!!!

Kajian juga mendapati ada individu yang menjalinkan hubungan semula dengan kekasih lama kerana mereka mahukan 'closure'. Dalam psikologi, hubungan yang berakhir tanpa ending jelas biasanya akan meninggalkan kesan yang agak lama. Misalnya kekasih yang hilang tanpa khabar berita, or memutuskan hubungan tanpa memberi alasan. Ini contoh-contoh kes yang boleh menyebabkan unfinished business. Jadi, ada juga yang menghubungi cinta lama kerana mahukan closure - penamatan. Tapi bukan penamatan yang diperolehi, sebaliknya renew cinta lama itu jadi baru semula. Haha. Naya. Lagi-lagi, bila didapati pasangan itu menghilangkan diri kerana bukan kemahuan sendiri/faktor luar seperti dipaksa kahwin dengan orang lain atau kerana salah faham semata-mata. 

Kajian juga mendapati, hanya 5% pasangan berkahwin, mengakhiri perkahwinan mereka untuk bersama kekasih lama. Walau sekuat mana pun kita mahu bersatu, tapi jalan ke arah itu bukanlah semudah itu. Sanggupkah berkorban dan hilang segala-galanya? Kehidupan yang telah berpuluh tahun dibina demi untuk kembali kepada kekasih lama? Biasanya, lost love reunion affair akan berakhir dengan tragedi. 



Jadi, ada baiknya, biarlah yang lama itu berlalu pergi. Sudahi sebaik mungkin. Cinta zaman remaja walau ia paling indah pernah berlaku dalam hidup kita, adalah sejarah - there is no do over. Masa lepas yang tidak kembali. Tapi pandanglah hadapan, jika anda bahagia dengan kehidupan sekarang, mengapa runtuhkannya? Teringat satu bait lirik lagu omputih klasik...

A fool would loose tomorrow, wishing back for yesterday...






Comments

Popular posts from this blog

Panduan Masuk Rumah Baru

Ada apa dengan Clinique

Tips beli peti ais