Posted on Saturday, January 24, 2009

Misi minggu ini


Weekend selalu jadi pilihan utk mencuba resipi2 baru. Kali nie yg menjadi sasaran ialah puding belang. Kak zami kata ada nama lain jugak, arh, okaylah mana2 will do, janji blh dimakan. Sepanjang tempoh kat sini, rasanya byk jugak dah belajar masak. Okaylah tu, selain belajar, blh jugak pertajamkan skill memasak yg tak sebarapa ada nie..nielah rupernya puding ku yg tlh pun siap sebentar tadi dan tlh pun dipotong2 kecik msk dlm peti ais..

Teringat baju kontinjen Msia pertandingan sukan dulu (tak ingat Komanwel ke aper) tapi lebih kurang gitulah coraknya. Excited jugak nak tau, mcm nerlah agaknya ruper corak puding sy nie. Sekali mcm belang rimau-lah. Dah try tadi mkn sikit, mmg sedap (saper lagi nak pujikan). TAPI, kak zami pun kata sedap..ngeh-ngeh..

Puding nie dibahagi 2, satu simpan tuk dimakan, separuh lagi akan dibawa bersama2 esok ke rumah kak Aida sbg buah tangan utk dia sekeluarga. Sbb rasanya kaya dgn coklat, kak zami kata anak2 kak Aida mesti suka. Harap2 mcm tulah.

Pd yg berminat, ini resipinya:

10gm serbuk agar2
200gm gula
2 1/2 cawan air
3 sudu besar butter
3 sudu besar tepung jagung
2 biji telur
1 sudu besar serbuk koko dibancuh sedikit air panas
sedikit pewarnakuning
1 tin susu cair

caranya:

mskkan agar2 dgn air dan gula hingga hancur. telur dipukul, mskkan tepung jagung dan susu cair, pukul sebati, tuang ke dlm agar2 tadi mskkan butter dan biarkan didih sesudah itu, bahagi kepada 2 bhgn. satu bhgn dicampur pewarna kuning, satu lagi dicampur koko. tuang berlapis2 tapi harus dibiarkan lapisan sejuk sblm menambah lapisan baru. sejuk dan hidangkan.

nota penting: sesiapa mencuba dan mengikut aturan sukatan, insya allah rasanya akan sama sedap. tapi, tiada jaminan belang2 itu akan sama. hahaha. blh jadi belang anda akan spt kuda belang.. Read More

0 Responses to Misi minggu ini