Saturday, October 10, 2020

Toner Review: Laneige Skin Refiner

 

Selamat Pagi Semua,


Selamat berhujung minggu dan semoga kehidupan hari ini bermula dengan fikiran positif, amalan positif dan semoga perkara yang baik-baik akan meliputi kehidupan kita sehingga ke malam hari. Aaamin.

Hari ini saja nak share tentang skincare yang saya tengah pakai sekarang. Specifically saya nak bercakap tentang...toner!!




Ha gitu, tak surelah kot-kot ada yang terkejut tengok saya ada sehingga 5 toner! Setelah bertahun-tahun lamanya saya 'hidup' hanya dengan satu toner, now saya ada 5 jenis toner dalam regime jagaan wajah saya. Ini adalah penangan MCO jugak rasanya. Masa yang banyak di rumah memberi kesempatan untuk saya explore skincare products. Ini membawa saya kepada skincare produk dari korea yang selama ini saya tidak ambil peduli sangat. Saya lebih kepada produk kecantikan dari Barat. Rupanya bila saya baca banyak artikel dan review produk, satu kesimpulan yang saya dapat buat ialah - teknologi dan kemajuan produk kecantikan korea jauh lebih maju sekarang berbanding Barat, and plus point - harga yang lebih mampu milik. 

Kenapa banyak sangat toner?? I tell you, saya tak pakai serentak tepek berlapis-lapis. Sebaliknya, penggunaan toner ini mengikut keperluan kulit saya dari masa ke semasa. Misalnya, ada hari saya dapati kulit terlebih kering, maka saya akan pakai toner yang ada fungsi melembap. JIka kulit kusam, maka saya akan guna toner yang ada fungsi pengelupasan. Toner zaman sekarang fungsinya lebih pelbagai, tidak lagi sekadar menutup riang roma muka selepas mencuci muka, tetapi lebih dari itu. Kebanyakan toner zaman sekarang mengandungi bahan aktif, yang memberi efek segera kepada kulit wajah.

Toner - adalah rutin kecantikan tambahan, bukan asas. Namun, pada saya ia adalah keperluan kerana saya dapat mengatasi masalah kulit ketika itu dengan menggunakan toner. Ada masa saya cerita pula pasal pencuci muka, serum dan pelembap muka saya pakai. 

Hari ini saya nak bercakap spesifik tentang satu toner: Laneige Skin Refiner

Cream Skin Refiner 제품사진(Cream Skin Refiner) 미리보기
Harga RM125.00



Harga toner ini ialah RM125.00 boleh didapati di banyak platform online shopping di Malaysia, shopee, sephora, hermo dan sebagainya. Ramai reviewers kata laneige cream skin refiner ini adalah produk yang 'game changer' kerana keunikannya yang tidak ada pada toner lain. Sebabnya, ia toner pada masa yang sama boleh menjadi moisturiser, 2 dalam 1. How cool?? Bukan sahaja formulanya yang unik, tapi efeknya juga sangat bagus. Toner ini memberi kesan kelembapan segera kepada kulit wajah, wajah serta merta lembap dan seolah-olah telah memakai pelembap wajah. Biasanya saya akan pakai ini waktu pagi, dan selepas pakai ini saya akan pakai serum dan suncreen. Kadang-kadang saya pakai moisturiser, kadang-kadang saya skip moisturiser kerana kulit telah moist and hydrate dengan baiknya selepas pakai toner ini. Bagi yang berkulit kering, memang saya rekomen anda mencuba toner ini. This is a keeper for me. Kalau habis saya akan ulang order lagi. 

Bahan-bahan terkandung dalam toner ini:

 WATER / AQUA / EAU, BUTYLENE GLYCOL, GLYCERIN, LIMNANTHES ALBA (MEADOWFOAM) SEED OIL, 1,2-HEXANEDIOL, POLYGLYCERYL-10 STEARATE, GLYCERYL STEARATE CITRATE, SODIUM STEAROYL GLUTAMATE, INULIN LAURYL CARBAMATE, GLYCERYL CAPRYLATE, ETHYLHEXYLGLYCERIN, PROPANEDIOL, DISODIUM EDTA, CAMELLIA SINENSIS LEAF EXTRACT, TOCOPHEROL

Kalau terbiasa dengan skincare guru di Youtube, anda akan pasti melihat ini antara produk yang paling kerap disebut dan dihighlightkan oleh mereka. Untuk lanjut boleh tengok youtuber seperti Hyram, Liah Yoo (founder Krave Beauty, toner dia antara yang saya pakai - Kale-Lalu-YaAHA) dan Beauty Within. 

Nanti ada masa saya cerita pulak toner exfoliator saya dari Some by Me, Krave Beauty, Glow Recipe dan Pyungkang Yul. 

Tips yang saya belajar dari youtuber skincare ini ialah - selalu lihat ingredients especially 5 top ingredients kerana ia mengandungi peratusan campuran bahan paling tinggi. Selalulah rajin tengok ingredients. Jangan mudah terbeli dengan packaging yang kata misalnya - Toner with Rosehip Oil, Jojoba Oil Extract, tapi bila tengok ingredients, list tgh2 atau paling bawah sekali. Maksudnya, percentage campuran extracts tersebut hanyalah sedikit sahaja, selebihnya bahan-bahan chemical. 

Happy weekend!




No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...