Monday, July 27, 2020

Pengalaman Bersalin Induce Bhgn 1

Salam Sejahtera,

Saya telah selamat melahirkan anak ke-2, Ahmad Muqri tanggal 17hb Julai 2020 tempoh hari di Hospital Serdang. Bayi saya seberat 2.5kg. Seperti Ahmad Muaz, bayi ke-2 ini juga lahir di Hospital Serdang. Personally, saya memang percaya hospital kerajaan lebih dari swasta. Walaupun sesak, dan terpaksa menunggu katil-katil kosong nak masuk ward, tapi servis dan perkhidmatan mereka terbaik. So far saya tidak ada pengalaman buruk lagi melahirkan bayi di Hospital Serdang. Isu katil penuh itu pada saya biasa bagi kebanyakan hospital kerajaan dan kadang-kadang terpaksa pula bermalam di wad kelas berbeza dari yang sepatutnya kita dapat, but overall, okay. Maybe physical facilities such as toilet for patients and fans yang perlu dimaintain dengan baik coz toilet kat ward ada yang uzur dan tidak boleh digunakan dengan baik. 

Saya melahirkan Muqri secara induce pada minggu kehamilan ke-38 pada hari saya buat check up. Doc yang scan perut saya ketika itu tidak happy dengan keadaan uri yang high resistance katanya waktu itu. Dalam bahasa mudah, aliran oksigen, darah, lain-lain di antara uri dan bayi tidak berada dalam kondisi yang ideal dan mencukupi untuk bayi. Doc merasakan jika dibiarkan berlarutan ia boleh memudaratkan bayi yang sepenuhnya bergantung kepada uri. So doc suggested saya ketika itu juga untuk masuk ward dan bersalin induce. Katanya saya pun dah 38 minggu, bayi cukup matang dan berat bayi dah lebih 2 kg. Saya agak terkejut jugak dengan cadangan itu memandangkan tiada persiapan dan persediaan masuk ward pun hari tuh. Barang kelengkapan masuk hospital memang telah tersedia tapi di rumah. Lepas berbincang dengan doc, dia kata okay boleh balik and ambik barang but kena warded hari tu jugak. So me and husband pun balik rumah, bagi tau my mom/sis and siap lunch dulu di rumah sebelum ke hospital semula. Sampai dalam jam 4 petang untuk daftar masuk. As expected, katil penuh and had to wait. Masuk 15hb, sempatlah bermalam di dewan bersalin semalam sebelum malam 16hb itu dapat katil. Tapi sebelum tu, doc and nurse dah siap-siap buat bacaan ctg, ambil darah, check bukaan semua di dewan bersalin sementara menanti masuk ke wad. Memang ramai sangat time saya masuk tu, hinggakan tempat menunggu pun penuh dengan ibu-ibu mengandung. Oleh kerana dewan bersalin dekat dengan labour room, dengar jugaklah bunyi bayi nangis dan ibu-ibu yang jerit sakit. Ha, dah kengiluan di situ. Tetiba rasa takut nak menempuh sakit bersalin. 

Sempatlah berborak dengan ibu-ibu yang lain di dewan bersalin sementara menanti katil masing-masing. Kebetulan, mostly yang saya berborak tu semua kena induce atas pelbagai sebab. Mostly juga tahu bahawa induce adalah proses kelahiran buatan dan lebih sakit dari kelahiran semulajadi. Cuak dah masing-masing. Dari pembacaan rata-rata mengatakan memang sakit. So memang seriaulah nak menghadapi saat induce itu. Tambahan pula dengan polisi baharu di hospital yang mana para suami tidak dibenarkan menjadi teman bersalin ibu kerana COVID-19. So bayangkan kita menghadap sakit kontraksi sorang-sorang tanpa suami sebagai penguat semangat. Dulu husband teman di LB sampai selamat melahirkan Muaz. Suamilah tempat tangan ni berpaut, dialah yang bagi support suruh push-push dan suapkan air kosong dan biskut untuk kita makan sikit bagi energy tu ada. Now, ada nurses and docs saje. Mereka pun bukan statik nak teman kita sepanjang masa, mereka kan sentiasa bergerak menguruskan pelbagai perkara, so mostly memang kena hadap sakit sesorang. Terfikir juga time tu aih cukup kuatkah aku nak menahan sakit bersalin ini seseorang?? Hati ni tawakal kepada Allah sajalah. 

Semasa pemeriksaan di dewan bersalin, doc menjelaskan pada saya bahawa induce hanya diberikan apabila berada di wad, so bila dah masuk wad tu baharulah proses induce dilakukan. Dari pembacaan, proses induce ni boleh jadi cepat atau lambat dan menyakitkan bergantung kepada respons badan masing-masing. Ada yang berhari-hari juga menahan kontraksi tanpa bukaan mencukupi dan mengulangi proses induce beberapa kali sebelum dapat melahirkan. Ataupun, dalam kes-kes tertentu berakhir di meja bedah - c-zer emergency. Haiya..nerbes mak!!

No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...