Menghitung Hari ...







Menghitung hari..
Now dah 38w. Check up pun ada sekali sahaja lagi sebelum due date melahirkan. So far, persiapan barang untuk baby dan diri sendiri dah boleh dikatakan lengkap. Saya pula telah mengambil cuti rehat sendiri 2 minggu lebih awal memandangkan saya nak menyediakan diri secara mental dan fizikal untuk menyambut kelahiran baby. Lagipun emak datang dari kampung, kalau masih bekerja kesian tinggal emak seorang di rumah, dia mesti tak betah sorang-sorang dan juga kerana faktor diri sendiri yang semakin sarat.

Bercakap tentang sarat..
Saya kira saya membuat pilihan betul bercuti 2 minggu lebih awal kerana now memanglah rasa tak laratnya. Berjalan pun dah slow sangat, cepat mengah, sakit pada pelviks,  dan terasa baby ini semakin memberat untuk ditampung oleh badan. Kalau kerja pun, saya kira akan banyak masa dihabiskan dengan tido di dalam bilik (oops!) hahaha. 

So bagaimana cuti 2 minggu ini dihabiskan? Dengan membaca tesis-tesis pelajar yg saya kena review terutamanya untuk pelajar PhD dan master. Ye, kerje pensyarah tidak terhad di ruang lingkup pejabat. Sama saja seperti cikgu, membawa kerja balik adalah perkara biasa. Walaupun tengah bercuti, saya masih kena reply messages2 penting, urusan kerja, pentadbiran dan pelajar-pelajar. Tak boleh sepenuhnya nak offline, kerana ada yang memerlukan respons segera. 

Husband tercinta pergi out station 3 hari. Tuhan jer tahu rasa takutnya jika bersalin pada waktu-waktu begini. Terutama jika berlaku waktu malam/awal pagi. Selalu usap baby dalam perut dan pesan kat dia, keluar timing baik punyer yer, tunggu ayah tau. 

Saya mengharapkan cuti kali ini akan terisi dengan sesuatu yang bermanfaat. Kerja yang perlu diusai, saya dapat lengkapkan dan pada masa yg sama, dapat meluangkan masa dengan baby baru. Harap saya disiplin. Kalau asyik tidur dan tengok tv, saya kira tak ke mana jugak cuti saya nih. Cuti 3 bulan banyak benda boleh settle jika dimanfaatkan sebaik mungkin. 

Comments

Popular posts from this blog

Panduan Masuk Rumah Baru

Ada apa dengan Clinique

Tips beli peti ais