Wednesday, June 7, 2017

Stretch marks ketika hamil. Ini caraku.

My magical potions, kekononnyer :-)


Salam ramadhan,

Huhu sangat busy lately, maklum dan penghujung semester ini macam-macam nak disettlekan sebelum raya. 

Tesis students
Peperiksaan students
Viva students
Proses kemasukan pelajar baru
...

listnyer panjang dok oh!!

Ada banyak idea nak menulis, tapi kadang-kadang terbantut ditengah jalan dek pelbagai perkara. Termasuklah keadaan hamil ini yang ada ups downnyer. Ada hari rasa bertenaga, ada hari rasa adeh tak laratnyer. Alhamdulillah, setakat ini dengan izin Allah baik-baik aja. Persediaan raya kali ini paling sederhana kerana saya lebih memikirkan persediaan untuk menyambut kelahiran. Lagi pun, takde motivasi nak berlawa-lawa time tengah membuyung nih. Tak banyak choice pun, selesa pakai jubah sahaja. 

Image result for cocoa butter formula

Okay hari ni nak share cara saya menangani stretch marks ketika hamil. Stretch marks tu berlaku akibat regangan kulit yang terjadi akibat perubahan tubuh badan terutamanya dibahagian-bahagian melibatkan pengembangan ketara akibat kehamilan seperti perut, peha, lengan dan sebagainya. Ia boleh berlaku seawal kehamilan terutama yang mengalami pertambahan berat badan secara mendadak. 

Saya risau jugak akan kemunculan stretch marks ini, setakat ini saya rajin juga membelek-belek diri di cermin, alhamdulillah tak jumpa lagi. TAPI, belum pasti lagi selamat kerana bulan-bulan terakhir pun boleh wujudnya stretch marks ini. Saya share sedikit langkah-langkah pencegahan yang saya gunakan untuk menghindari stretch marks sepanjang kehamilan. Kalau akhirnya datang juga stretch marks tuh walaupun saya dah berusaha mencegahnya, maka aku REDHA sajewwww...huhuhu.

Related image
almond milk and honey 

  1. Pil VCO - treenea. Rasanya semua dah tahu khasiat dan manfaat virgin coconut oil ini untuk kesejahteraan fizikal secara keseluruhan. Banyak khasiatnyer. Saya sendiri merasakan perbezaannya. Kulit lebih lembap, mulus, selain kurang mengalami penyakit kencing kotor sejak mengamalkannya. Asbabnya juga, saya sedang merancang hamil ketika saya ambil produk ini, masuk botol ke-2 saya disahkan hamil. Recommended by my friend, dia kata baik untuk mengatur hormon dan kesuburan juga. Saya masih mengamalkan VCO ini ketika hamil untuk menjaga hb dan gula dalam darah, selain pil-pil klinik utk ibu-ibu hamil. Suami juga mengamalkan VCO ini. Sebelum ini, suami kerap diserang gastrik, dan ubat ini katanya membantu mengurangkan gastrik dengan agak ketara. Kira kami berkongsilah makan ubat ini. 
  2. Cocoa butter formula - Palmer. Ini rasanya produk kehamilan untuk stretch marks yang amat di kenali oleh ibu-ibu hamil. Saya beli yang jenis cocoa butter intensive. Ada beberapa jenis sebenarnya seperti lotion, cream and cocoa butter. Berbanding ketiga-tiga range ini, cocoa butter ini saya rasa yang paling likat dan pekat. Lotion tu mungkin light, cream tu moderate and butter paling intensive. Sebab dah beli cocoa butter, maka saya stick ajelah dengan yang ini kerana setakat ini, tiadalah muncul stretch marks, so mungkin juga disebabkan oleh penggunaan cocoa butter formula ini. Risau bila pakai yang jenis lotion and cream kesannya tak sama. Murah harganya berbanding lotion/cream, tak tahu kenapa. 
  3. Almond milk + honey - Body Shop. Saya adalah pengguna tegar body butter body shop. Almond milk and honey ini adalah produk yg agak baru. Sebelum ini saya pakai body butter argan, olive oil, dll. Almond milk + honey sesuai untuk yang berkulit sensitif dan sangat kering. Saya pakai ini kerana baunya yang sweet berlemak (but not overpowering), ada cikit-cikit bau baby (sedap tau), dan kerana saya perlukan extra moisturizer untuk melembapkan kulit bagi mencegah stretch marks tadi tulah. 
  4. Sabun almond milk + honey - Body shop. Saya pernah pakai shower creamnyer, uih, memang heaven!! Tapi sebab mengenangkan husband jarang pakai mandian jenis shower cream, maka saya ambil jenis sabun sahaja. 
  5. Sabun pink grapefruit - Body Shop. Ini saya dapat free sebab dapat vaucer percuma RM15. Tambah RM2 sahaja untuk dapat sabun ini. Saya pilih bau grapefruit kerana ia sangat refreshing, balik kerja mandi dengan sabun ni wah rasa segar semula. Gitew. 

Image result for bodyshop soap bar peach

So, itulah rejim jagaan badan saya yang paling asas sepanjang kehamilan kali ini. Sebenarnya tak banyak berubah pun, cuma ada penambahan cocoa butter tu saja. Yelah, akhir kata, saya berusaha saja selain seronok grooming diri sendiri kan. Mungkin lain orang lain strategi mereka, mungkin ada yang pakai lagi macam-macam. Takper, tak pakai pun still okay. Pilihan masing-masing. Yang penting, kesihatan kita terjaga. 

Update:

Ni dah selamat bersalin dan berpantang, saya nak bagi update sikit pasal strech marks. Alhamdulillah, saya takde stretch marks, tukang urut pun tegur perut cantik and husband pun kata perut cantik takder stretch marks, so boleh dicuba untuk sesiapa yang mencari-cari solusi mengurangkan stretch marks di perut terutamanya semasa hamil. 


No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...