Saturday, June 10, 2017

Shopping raya - babyfest dewan seri melati putrajaya




 Actually, thread ini agak out dated, sebab berkisar tentang shopping barang baby yang telah berlaku minggu atau tepatnya pada weekend lepas. Seperti mana yg saya dah inform sebelum ini, tahun ini fokus persediaan raya saya ialah untuk menyambut kelahiran bayi yang semakin hampir. Takut kalau ditangguh-tangguh alamatnya bila dah perut memboyot dah tak larat berjalan, maka makin sukar pula nak melakukan urusan membeli belah.





Saya berkesempatan baru-baru ini berkunjung ke babyfest di dewan seri melati putrajaya. Babyfest ini dianjurkan oleh metrojaya rasanya. Barang not bad, banyak pilihan dan alhamdulillah kami dapat membeli belah dengan aman walaupun agak ramai parents yang turut ada membeli belah barang-barang keperluan baby. Nasib baiklah saya sempat membuat checklist barang bayi terutama untuk dimasukkan ke dalam beg hospital. Mamanya ini belum lagi full swing persediaannya, lebih utamakan baby dulu sebab mamanya ini rasanya boleh pakai apa saja yang ada berbanding barang baby yang zero takde langsung nih.



Perasaan? Cakap ngan hubby, rasa agak weird (but in a good way) sebab bershopping barang baby sendiri. Bukan tak pernah shopping barang baby pun, tapi shopping barang baby orang lain, as a present. Bila shopping barang sendiri untuk baby sendiri, perasaan itu rasa macam tak percaya, excited and terujalah. Dalam memilih-milih barang bayi tu saya sempat cakap ngan husband, 'harap baby tak main-main dengan kita ya, ni dah beli baju untuk baby boy, jangan keluar nanti baby girl.' Husband gelak saja. Try my best untuk beli corak/color yang gender neutral, tapi since i have already know my baby's gender, so tendency to buy color that suit baby boy - which is typical blue, tetap mendominasi barang keperluan baby. Ha baby, jangan tipu mama!! Kalau keluar lain dari yg baby tunjuk hari tu, babap pipi yang gedemuks tuh. 



Mengimbau sedikit kenangan sewaktu scan baby di klinik As Salam seksyen 7 bandar baru bangi, doktor tu sempat mengomen kata pipi baby saya tembam, tapi memang betul pun, nampak ketembaman pipinya itu. Hihi, baby tengah tidur time kena scan, sampai doktor goyang-goyangkan perut saya nak bagi baby gerak. Memang dia gerak lepas tu tapi dalam keadaan mamai - my guesslah. Ahaks! Kali kedua, sewaktu scan di kk kajang. Walaupun guna scan 2D saja, doktor sempat kata, oh ini baby boy, nampak tak tadi, dia punyer genital?? And juga tekaan rakan-rakan yang ramai mengatakan saya kemungkinan sedang membawa baby boy memandangkan perut yang agak runcing ke depan. Whatever it is, harapan seorang ibu semestinya agar zuriat ini terpelihara dan selamat dilahirkan dalam keadaan terbaik. 



Esok pun kami plan nak shopping barang baby lagi. Mungkin juga dislotkan dengan membeli barang raya sikit, tapi more to barang baby. Destinasi seterusnya ialah, butik-butik bayi sekitar bandar baru bangi ni seperti - manjaku mall, tateh, kasih ibu dan juga ikea. Ada juga saya ke manjaku mall baru-baru ini untuk membeli beberapa lagi kelengkapan asas bayi seperti pelapik getah, baju bayi lagi 2-3 helai, maternity pads, dan detergent untuk barang bayi.



Bercakap pasal detergent - saya beli brand fifi kalau tak silap, baunyer segar and yang penting hypoallergenic and bebas dari chemical berbahaya dan cukup sensitif untuk baby. Task seterusnya ialah membasuh pakaian bayi yang dibeli sebelum digunakan. 

Barang-barang lebih besar seperti stroller, car seat dan almari/laci untuk barang baby akan diusahakan selepas raya. Now tengah survey brand yang okay dan harga-harganya sambil mencongak bajet, sekali dengan bajet untuk tukang urut bersalin nanti. 

... see?? Persediaan sambut bayi sebenarnya jauh lebih signifikan dalam hidup saya sekarang berbanding tiket balik raya, order biskut raya dan beli baju raya...

happy weekend!!

No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...