Skip to main content

Pada haiwan ada pahala

Aku masih lagi bersedih, terbayang2 lily yang membangunkan aku pagi2 dengan ciuman sejuknya. Kini tiada lagi. Tercari2 aku adakah pertemuan dan kesempatan bersama itu boleh berlaku di dunia akhirat? Tidak seperti manusia hisabnya dan kewujudan rohnya berpanjangan. Tapi bagi seekor haiwan seperti kucing, apakah ketentuan roh ke atasnya? Bisakah bertemu semula?

Mencari2, aku ketemu ini..

Pada Haiwan Ada Pahala

Ada seorang pemuda bertanya kepada saya apakah yang terjadi kepada haiwan-haiwan pada Hari Akhirat nanti?  Adakah akan masuk ke Syurga atau Neraka?  Atau bagaimana?
Walaupun jawapannya saya tahu, tetapi banyak perkara yang saya tahu dulu telah tidak sah lagi.  Ilmu-ilmu yang dulu saya dapati melalui pembelajaran, kuliah, ceramah dan pembacaan perlu dimurnikan dan dipastikan kesahihannya berdasarkan nas yang benar.  Jadi, sebelum saya menjawab kepada pemuda itu, saya memeriksa dahulu di arkib soal-jawab al-Ahkam.net:
Berikut ini jawapannya:
“Semua makhluk akan dikumpulkan di hari Kiamat termasuklah binatang, burung dan yang lain2. Keadilan Allah yang amat sempurna di mana kambing yang tidak bertanduk akan menerima pampasan / ganjaran dari kambing yang bertanduk.  Allah akan mengarahkan mereka : ‘Jadilah debu!’. Maka berkatalah orang kafir : ‘Alangkah baiknya kalau aku menjadi tanah (supaya aku tidak dibangkitkan untuk dihitung amalku dan menerima balasan) ‘(Surah al-Naba’ : 40]. Ini telah diriwayatkan di dalam Hadith Nabi (secara Marfu’) di dalam hadith tiupan sangka-kala”
[Ahmad Syakir. Umdah al-Tafsir 'an al-Hafiz Ibn Kathir, 1/772, Dar al-Wafaa', 2003].
Ya, mereka menjadi debu.  Tidak ke Syurga dan tidak ke Neraka.
Membaca jawapan di atas bisa membuatkan kita berasa insaf dalam banyak aspek.  Dalam tulisan ini, saya ingin menyentuh satu aspek yang terngiang-ngiang di fikiran saya beberapa hari ini.  Iaitu tujuan apa haiwan-haiwan ini dicipta oleh ALLAH Ta`ala?
Sudah tentunya ada manfaat secara langsung atau tidak langsung kepada alam dan manusia.  Khususnya untuk manusia sebagai khalifah di bumi ini.  Tidak mungkin sia-sia ALLAH jadikan haiwan dan segalanya.
ربنا ما خلقت هذا باطلا
“Tuhan kami, tidaklah ENGKAU jadikan semua ini sia-sia.”
Saya terbayangkan seekor kucing :
cute-kitten-wallpaper
Kucing ini pada Hari Akhirat nanti akan menjadi debu.  Terhenti setakat itu.  Tidak masuk ke Syurga dan tidak pula ke Neraka.
Sedangkan kita manusia tidak terhenti setakat itu.  Kita ada urusan yang lebih besar menanti.  Selepas dihisab, kita seterusnya akan diberi nikmat ataupun diazab.  Samada menjadi ahli Syurga atau menjadi ahli Neraka.
**Moga-moga ALLAH Ta`ala jadikan kita ahli Syurga dan melindungi kita dari api neraka, amin.
Justeru, kehadiran kucing yang comel ini bukanlah sepatutnya dilayan sekadar untuk diambil manfaat di dunia sahaja.  Iaitu hanya untuk menjadi teman bergembira atau bermanja sahaja, tetapi sepatutnya dilihat lebih luas dari itu.  Ia adalah ujian ALLAH buat kita yang mana keputusan ujian tersebut hanya kita ketahui pada Hari Akhirat nanti.
Pada seekor kucing yang kita temui di jalanan atau yang kita pelihara ada ujian ALLAH untuk kita.  Samada kita berbuat baik atau zalim dengannya, semuanya akan dicatit.  Dengan menyedari bahawa ia suatu ujian, maka lakukanlah kebaikan kepadanya.  Antara yang baik boleh kita lakukan ialah:
  • Menyantuninya.
  • Memberinya makan atau minum.
  • Menyediakan tempat tinggal.
  • Mengubatinya jika ia sakit.
  • Menolongnya jika ia terjatuh atau tersekat.
  • Menemukan dia dengan rakan-rakan atau ahli keluarganya.
  • Dan sebagainya.
Itu semua bisa memberatkan catitan amal pahala kita.  Seterusnya dapat mendekatkan kita kepada redha ALLAH Ta`ala dan SyurgaNYA.
Janganlah pula kucing tersebut menyebabkan kita menambah dosa dengan menyepaknya, dengan mengherdiknya, dengan menipunya, dengan menderanya dan lain-lain yang bisa menyakiti hati dan tubuhnya.
Itu jika kucing.
Sama jugalah dengan haiwan-haiwan lain.  Pada semua haiwan samada ia boleh dimakan atau tidak, diternak atau tidak, semuanya boleh kita ambil manfaat untuk Hari Akhirat kita, bukan sekadar manfaat dunia sahaja.
Mereka semua akan jadi debu nanti.  Tidak kita!

Note: Ya, buat aku insaf. Selagi berkesempatan bersama, hargailah dia. Aku tak bisa mengukur setakat mana kebaikan aku telah berikan pada Lily dikesempatan yang ada. Adakah aku menjaganya seperti sepatutnya atau aku menderanya tanpa aku sedari walaupun aku tak pernah mengasarinya secara fizikal. 

Maafkan aku Lily, maafkan segala kekuranganku semasa aku menjagamu. selama aku menjagamu. aku tak tahu samada kita bertemu lagi, tapi aku berharap ya. Kesempatan yang sedikit selama kita bersama, akan selamanya aku ingati. kau sesungguhnya seekor kucing yang amat baik :-(

Comments

Popular posts from this blog

Tips beli peti ais

Peti ais rumah saya jenama Toshiba, yang paling basic sekali, lupa dah harga masa beli, dalam RM700 kot rasanya. Comel lote jer bentuknya. Beli ni dalam tahun 2010 bila balik dari Melbourne. Saya beli bersama-sama dengan mesin basuh 7 kilo dari jenama yang sama. Now, mesin basuh ku itu telah berpindah tangan ke ofismate yang baru pindah rumah dan kebetulan waktu itu, mesin basuh toshiba 7 kilo tu buat perangai, tak tahu kenapa, tiba-tiba tak boleh spin. Pergi baiki, ingat lamalah nak baiki, jadi fikir punya fikir pergilah beli mesin basuh baru 10 kilo jenama daewoo. Ha jenama ni rasanya dari korea, ni pun toke kedai yang recommend kan, kata baik, body tahan karat and ada warranty 5 tahun. Tapi so far alhamdulillah okay jer berfungsi, besar pun besar. Tapi cuci toto tetap hantar kedai. Ngeh-ngeh. 

Berbalik isu peti ais lama saya. Rasa macam nak tukar peti ais baru sebab barang kat dalam tu dah sendat mendat dengan segala macam barang yang ada. Walhal tubuh ada 2 orang jer di rumah. Ba…

Ada apa dengan Clinique

Semalam bawak students SKPX3013 pergi Education Fair di Midvalley Megamall. Mula-mula ingat nak join diaorang naik komuter tapi sbb nak beli barang dapur di Carrefour maka daku telah pergi ke sana drive sajer. Bertolak dari Bangi jam 9.30 pg sampai dlm 10.16 pg gitu. Ini pada kelajuan 80-90 km sejam yer. Ader students komplen dulu tau saya bawak macam siput, but i dont see it that way, saya pemandu berhemah. Cewah!! 
Bila motong kete lain or perlu cepat ke destinasi jer saya mau nak pecut 100 km sejam. Lain dari tu 80-90 km sejam jer. Eh bebel pasal kelajuan kete pulak. Nak ckp sekarang ni tengah berlangsungnya Education Fair kat Midvalley sampai hari ni. Bukak jam 11 pg - 6 petang. Ha saper2 yang baru lepas SPM/STPM boleh ler bawak parents gi sini and survey IPTS mana nak gi utk further study.  IPTA takder pulak. 

Lepas lunch ngan students maka me and my friends gi lah shopping. Sementelah gi Midvalley ni maka ibarat menyelam minum air belilah sekali barang Clinique. Actually dulu p…

Membeli tilam satu pelaburan berbaloi?

Enty post raya saya nak cakap pasal tilam yang kita setiap malam tidur dengannya. Dulu saya tak kisah sangat apa jenis tilam pun, hampir semua kondisi tidur bertilam saya pernah rasa..misalnya tidur tak bertilam, tidur tilam nipis, tidur tilam kekabu, tidur tilam spring, tidur tilam latex, tidur bertilamkan lengan..ahaks!
Tapi satu faktor yang hampir semua kita bersetuju ialah betapa bestnya tidur di hotel 3-5 bintang yang mempunyai tilam dan bantal yang empuk. Setiap kali tidur hotel, tilam adalah aspek yang memberikan kegembiraan, time tulah rasa bestnyer tidur atas tilam yang empuk, bila landing jer tenggelam jer rasa, and bantalnyer pula seperti memeluk gumpalan awan-awan larat yang begitu lembut dan bila kita letak jer kepala atasnya, fuuuh..nikmat dunia..zzzz..zzzz..krooh! krooohhh!! Ditambah pulak dengan bilik beraircond, huh heaven!!

Sebab tu saya fikir, tilam adalah pelaburan yang berbaloi jika kita mempunyai bajet tambahan. Memiliki tilam berkualiti bukan keperluan asas, na…