Posted on Saturday, February 21, 2009

Tak berkesudahan


Kdg2 muak tgk surat khabar tempatan. Sejak pilihanraya thn lepas, tak sudah2 perang parti, lompat parti etc. Segala isu kepartian dan politik dipolitikkan. Lembu yg tak tahu aper2 tu pun termasuk sekali. Aper dah jadi?? Dan lebih banyak fitnah tersebar dari faktanya. Sesungguhnya kita memang bermain dgn api. itu tak termasuk gosip artis lagi. yang jadi pilihan muka depan, kalu bukan org politik, artis. kdg2 kita tak sedar betapa isu yg dipaparkan itu blh mengheret kita membincangkan perkara yg mungkin termasuk dlm kategori fitnah. jadi berhati2lah, sesungguhnya yg menulis itu akan dipertanggungjawab dgn penulisannya, yg tolong menyebarkannya, juga menanggung saham yg sama.
Justify Full
bagi yg terkena fitnah itu -- alhamdulillah, sentiasa dlm rahmat bagi org yg sabar dlm menghadapi fitnah dan berpegang teguh padaNya.

"Sesungguhnya orang-orang yg membawa berita bohong itu adalah dari golongan kamu juga. janganlah kamu mengira bahawa berita bohong itu buruk bagi kamu bahkan ia adalah baik bagi kamu. tiap-tiap seorang dari mereka mendapat balasan dari dosa yg dikerjakannya..."

sedang yg menjadi dalang sebaliknya;

"dan siapa diantara mereka yg mengambil bahagian yg terbesar dlm penyiaran berita bohong itu baginya azab yg besar." - surah an nuur, ayat 11.

"sesungguhnya orang-orang yang ingin agar (berita) perbuatan yg amat keji itu tersiar dikalangan orang2 yg beriman, bagi mereka azab yg pedih di dunia dan di akhirat. dan allah mengetahu sedang kamu tidak mengetahui" - an nuur, ayat 19

moral: berhati2lah dlm berkata-kata dan menyampaikan berita. kita sentiasa dlm penguasaanNya. sometimes it's better to close your mouth.


Read More

One response to Tak berkesudahan

  1. Alice
    February 23, 2009 at 12:16 PM
    my opinion, orang yang suka bercakap sesuka hati lagi beracun. Journalism cuma menulis apa yang dikatakan, itupun silap langkah ditangkap bawah ISA..haha