Sunday, April 4, 2021

Senyum Dalam Ujian

 Salam hujung minggu..


Kadang-kadang saya ditanya tentang bagaimana saya handle emosi dan situasi sekarang, sejak hadirnya Muqri dalam kehidupan saya dan keluarga. Bagaimana saya boleh handle situasi seperti sekarang. 

Kadang-kadang bilamana situasi adalah stressful, especially bila Muqri tidak stabil dan perlu warded, saya tidak fokus sangat kepada perasaan, simply I JUST DO IT, JUST DO WHATEVER I NEED/HAVE TO DO. 

Lebih fokuskan bagaimana saya boleh memastikan keadaan kesihatan Muqri stabil balik. Misalnya pastikan dia makan ubat mengikut jadual, menjalani pemeriksaan dan makan ikut masa ditetapkan. Memang mula-mula rasa agak kecoh, but sooner nanti akan dapat rthym itu. Kita akan adjust dengan situasi. Ini secara tidak langsung, akan membantu regulate emosi yang tidak menentu. Bila keadaan kesihatan stabil dan baik, maka emosi kita sebagai ibu pun akan stabil juga. Terlalu dibuai emosi tidak banyak membantu. Boleh bersedih, tapi berlamaan dengan emosi sedih itu tidak membawa saya ke mana-mana. 

Carilah sesuatu sebagai hiburan, sekecil-kecil perkara yang boleh menenangkan dalam situasi ribut perasaan dan keadaan. Misalnya, ketika menjaga Muqri, saya cuba enjoy beberapa perkara di sekeliling saya seperti:

- bercakap dan berkenalan dengan ibu-ibu dan anak-anak katil sebelah atau satu bilik dengan Muqri. banyak pengalaman yang boleh dikongsi, dan berkongsi kesusahan anak memberi kelegaan bahawa kita dalam bilik ini (wad) sedang berdepan dengan situasi yang hampir sama. kawan baru pun dapat.

- enjoy my coffee breakfast in the morning. saya bukan a coffee person, but saya enjoy minum kopi segera dalam paket yang saya dapat setiap pagi semasa breakfast. dapat menghirup minuman panas seperti kopi pekat sambil tengok luar tingkap, agak terapeutikal bagi saya walaupun hanya untuk beberapa minit. 

- enjoy the food. makanan hospital?? ramai yang rasa yak!! but foods hospital serdang pada saya not bad at all. Sedaplah. So looking forward bila tiba waktu makan, esp yang ada baby ni, akan dapat food baby eg puri. Oleh kerana Muqri tak makan puri nih, maka sayalah yang menghabiskannya. Puri epal, mangga, oren, tembikai, labu..sedap dan berkhasiat.

- belajar kenal pencipta kita dengan lebih dekat, kenal kenapa ujian ditimpa dan bagaimana menyantuni ujian dengan cara yang sebetulnya. kembali kepada Allah yang menjadi punca datangnya sesuatu. carilah DIA dalam kegawatan mu. In sha Allah hati lebih tenang.

- of course, kena percaya dengan aturan Allah swt. sebelum ujian diberi kepada kita sebagai  hambanya, Allah dah tahu sejauh mana kemampuan kita untuk menghadapinya. Allah berfirman:

 "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Surah al-Baqarah: 286)

Jadi, sebenarnya, dari segi kemampuan, kita mampu. Percayalah. Hanya jika saat ujian itu first time datang kepada kita, mungkin kita rasa tak mampu dan sebagainya, tapi Allah dah cakap, dan menjamin, sesuai dengan kesanggupan dan kemampuan kita. Jadi, jika merasa lemah, maka gali dan koreklah dalam diri, in sha allah kita akan jumpa kemampuan itu. 



No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...