Friday, March 24, 2017

Jus Delima Segar di IOI mall putrajaya



Salam pagi Jumaat,

Jus delima sangat dekat dengan kehidupan kita orang Melayu. Walaupun asal buah ini bukanlah dari Asia/Malaysia, namun kerana buah ini antara buah yang disebut dalam Quran maka ia menjadi sangat dekat di hati kita sama seperti buah kurma dan tin dan madu. Pastinya setiap buah yang disebut dalam quran memiliki satu khasiat yang istimewa. Harga buah delima ni boleh tahan mahalnya. Rasanya agak manis-manis, ada kelat-kelat sikit. Saya antara pengguna jus delima yang konsisten. Samada saya minum yang jenis concentrate/pati atau yang segar. Brand yang selalu saya beli ialah Gulshan. Namun, ada juga saya mendengar komen pengguna yang mengatakan just brand Gulshan ini mempunyai kandungan gula yang tinggi. Huhu, kalau betul memang kecewa jugaklah. Kita nak consume makanan berkhasiat, tapi kalau jus itu sendiri penuh dengan gula yang tinggi, jadinya jauh tersasar dari matlamat asal iaitu untuk mendapat manfaat dari amalan minum jus delima. Makan buah tu ikut tahap kerajinan saya jugaklah nak mengopeknya dan mengunyah satu-satu. Maklumlah, dunia serba express nih, semua nak cepat termasuk yang kita masukkan dalam mulut. Ahaks!

Ini antara khasiat jus delima:

1. Jus delima kaya dengan nutrien penting misalnya fiber, protein, vitamin c, vitamin k, folic acid, folate, dan potassium. 
2. Mempunyai 2 kandungan nutrien penting untuk kesihatan fizikal menyeluruh iaitu punicalagins dan punicic acid. Kerana tahap dua kandungan nutrien ini yang tinggi dalam jus delima, ia dikatakan mempunyai kandungan antioksida yang lebih kuat berbanding buah yang lain.  
3. Anti-inflammatory effects - jus delima mengandungi kandungan anti inflammatory yang baik untuk mengurangkan penyakit berkaitan penghadaman, kanser, sakit jantung, diabetes, Alzheimer, obsesiti dll.
4. Jus delima membantu menurunkan tekanan darah tinggi jika diminum secara konsisten. 
5. Membantu meredakan penyakit berkaitan atritis dan bengkak sendi. 
6. Membantu masalah ereksi bagi lelaki. 
7. Membantu melawan penyakit yang disebabkan jangkitan bakteria dan kulat. 
8. Meningkatkan keupayaan memori.
9. Meningkatkan prestasi senaman. 

Untuk lebih lanjut boleh baca di SINI 

Khasiat jus delima untuk wanita hamil. Wanita hamil digalakkan mengambil jus/buah delima kerana ia terbukti memberi kesan baik kepada ibu dan anak dalam kandungan. Ada kajian di US membuktikan ia membantu mencegah beberapa jenis risiko kehamilan. Oleh kerana saya pemalas nak terjemah hari ini jadi saya tepek terus saja okay :-)



"Pomegranate juice may hold promise for preventing preeclampsia, growth restriction and preterm birth when given to women during pregnancy, according to a recent Washington University study.

The laboratory study found that pomegranate juice limits injury in human placental tissue and in isolated human cell cultures. More specifically, the juice, which is high in polyphenolic antioxidants, compounds that protect against cell death, reduced stress and death of human fetal and placental cells that were grown in culture.
Cells exposed to such stimuli as a low oxygen atmosphere, or chemicals that simulate low oxygen, survived more frequently when exposed to pomegranate juice compared to a sugar placebo.
The researchers reported their findings in the American Journal of Physiology—Endocrinology and Metabolism"


Namun, seperti kebanyakan makanan yang lain, ambil secara sederhana dan jangan berlebihan. Wanita hamil dinasihatkan mengambil sejumlah dos yang disyorkan kerana ia pengambilan berlebihan boleh menyebabkan kontraksi dan kelahiran pra matang. Jus delima juga mengandungi kalori tinggi, dan jus delima mungkin menyebabkan pengambilan ubat tertentu tidak memberikan kesan seperti ubat untuk tekanan darah dan ubat mencairkan darah. 


Bagi yang mencari jus buah delima segar, selain memerah sendiri jus delima (which is for me difficult because you cannot use your usual fruits juice blender), saya mencadangkan anda pergi ke IOI putrajaya mall. Lokasinyer saya tak ingat level apa tapi sama level dengan Baskin Robin. Boleh nampak kiosk kedai jus segar ini dari kedai aiskrim Baskin Robin. Memang segar dari ladang sebab anda lihat sendiri jus buah delima diperah didepan mata anda tanpa bahan pengawet dan sebagainya. Harga sebotol dalam RM18. Agak mahal juga harganya tapi berbaloi kerana tiada bahan2 pengawet di dalamnya. Purata saya membeli jus ini di situ ialah seminggu sekali, itu pun kalau saya ke IOI mall. Biasanya saya membeli 4 botol, untuk saya/suami dan mak mertua. So far, rasanya memang tak boleh dicabar oleh jus dalam kotak or botol yang telah diproses. Walaupun tertera atas kotak /botol tu kata tiada bahan pengawet, rasanya takkan sama dengan jus yang diperah segar. Jadi, cubalah hari ini. 

Nyum-nyum-nyum rugi tak cuba 









No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...