Skip to main content

Berkibarlah Jalur Gemilang


Salam kemerdekaan kepada semua rakyat Malaysia di mana jua anda berada!!!

Iye malam ini malam Merdeka. Tahu tak yang ke berapa?? Sila ketuk kepala sendiri sekiranya anda sedang membuat congakan angka dengan muka seposen. Too bad. Lima puluh enam yer..ingat ke 56 tahun. Kali ni sambutan peringkat kebangsaan katanya diadakan di Putrajaya.

Sambutan kemerdekaan raya saya sangat sederhana. Biasanya berakhir di depan tv, tengok cerita2 best (especially tomorrow is weekend) and kalu mata ni tak tido awal seperti selalu, dapatlah dengar bunga api sekitar kawasan. Aderlah 2-3 kali ikut acara sambutan merdeka di UKM dulu, best jugak. Tapi setakat itu sajerlah. Untuk gi jauh ke KL, padang merdeka, etc malam-malam idaklah sayer. Saya tahu kebanyakan kita menyambut merdeka dengan begitu superficial sahaja, tanpa penghayatan yang mendalam terhadap sambutan itu sendiri. Termasuk sayerlah tu. Kita biasanya sambut hari merdeka macam kita celebrate hari2 public holiday yang lainnya, just enjoy the day. Tapi moga kali ini kita lebih menghayati erti kebebasan dari penjajahan dan juga melihat negara dengan perasaan sayang, muhasabah diri tentang keamanan yang kita kecapi, mensyukuri nikmat yang masih kita miliki dan mempertahankannya bersama. 

Makna kemerdekaan yang lebih besar sudah pasti adalah diri kita sendiri, memerdekakan diri dari segala bentuk unsur-unsur negatif yang menghalang diri kita dari berkembang menjadi insan yang berguna bukan sahaja untuk diri sendiri malah untuk orang lain jugak. Berguna dunia akhirat. 

Ingin saya mengingatkan diri dan yang lain, isilah malam ini dengan majlis-majlis ilmu, mengimbau kembali sejarah dan belajar dari sejarah. Janganlah hanya membayangkan malam ini sekadar bunga api dan hiburan sehingga awal pagi. Awas, kalau ikut rekod polis, masalah sosial seperti seks bebas banyak berlaku dalam perayaan-perayaan seperti ini. Tunggulah 9 bulan lepas tu, banyaklah keluar anak-anak tidak berdosa. Jadi, peliharalah diri. Jangan pulak terbelenggu, terjerat dan terjajah oleh tingkah laku buruk sendiri. Jadi awasilah diri sendiri, awasi adik-adik kita, awasi anak-anak kita. Moga kemerdekaan ini tidak mengundang mudarat yang tidak terjangka. 

Merdeka!!! 

Comments

Popular posts from this blog

Tips beli peti ais

Peti ais rumah saya jenama Toshiba, yang paling basic sekali, lupa dah harga masa beli, dalam RM700 kot rasanya. Comel lote jer bentuknya. Beli ni dalam tahun 2010 bila balik dari Melbourne. Saya beli bersama-sama dengan mesin basuh 7 kilo dari jenama yang sama. Now, mesin basuh ku itu telah berpindah tangan ke ofismate yang baru pindah rumah dan kebetulan waktu itu, mesin basuh toshiba 7 kilo tu buat perangai, tak tahu kenapa, tiba-tiba tak boleh spin. Pergi baiki, ingat lamalah nak baiki, jadi fikir punya fikir pergilah beli mesin basuh baru 10 kilo jenama daewoo. Ha jenama ni rasanya dari korea, ni pun toke kedai yang recommend kan, kata baik, body tahan karat and ada warranty 5 tahun. Tapi so far alhamdulillah okay jer berfungsi, besar pun besar. Tapi cuci toto tetap hantar kedai. Ngeh-ngeh. 

Berbalik isu peti ais lama saya. Rasa macam nak tukar peti ais baru sebab barang kat dalam tu dah sendat mendat dengan segala macam barang yang ada. Walhal tubuh ada 2 orang jer di rumah. Ba…

Ada apa dengan Clinique

Semalam bawak students SKPX3013 pergi Education Fair di Midvalley Megamall. Mula-mula ingat nak join diaorang naik komuter tapi sbb nak beli barang dapur di Carrefour maka daku telah pergi ke sana drive sajer. Bertolak dari Bangi jam 9.30 pg sampai dlm 10.16 pg gitu. Ini pada kelajuan 80-90 km sejam yer. Ader students komplen dulu tau saya bawak macam siput, but i dont see it that way, saya pemandu berhemah. Cewah!! 
Bila motong kete lain or perlu cepat ke destinasi jer saya mau nak pecut 100 km sejam. Lain dari tu 80-90 km sejam jer. Eh bebel pasal kelajuan kete pulak. Nak ckp sekarang ni tengah berlangsungnya Education Fair kat Midvalley sampai hari ni. Bukak jam 11 pg - 6 petang. Ha saper2 yang baru lepas SPM/STPM boleh ler bawak parents gi sini and survey IPTS mana nak gi utk further study.  IPTA takder pulak. 

Lepas lunch ngan students maka me and my friends gi lah shopping. Sementelah gi Midvalley ni maka ibarat menyelam minum air belilah sekali barang Clinique. Actually dulu p…

Membeli tilam satu pelaburan berbaloi?

Enty post raya saya nak cakap pasal tilam yang kita setiap malam tidur dengannya. Dulu saya tak kisah sangat apa jenis tilam pun, hampir semua kondisi tidur bertilam saya pernah rasa..misalnya tidur tak bertilam, tidur tilam nipis, tidur tilam kekabu, tidur tilam spring, tidur tilam latex, tidur bertilamkan lengan..ahaks!
Tapi satu faktor yang hampir semua kita bersetuju ialah betapa bestnya tidur di hotel 3-5 bintang yang mempunyai tilam dan bantal yang empuk. Setiap kali tidur hotel, tilam adalah aspek yang memberikan kegembiraan, time tulah rasa bestnyer tidur atas tilam yang empuk, bila landing jer tenggelam jer rasa, and bantalnyer pula seperti memeluk gumpalan awan-awan larat yang begitu lembut dan bila kita letak jer kepala atasnya, fuuuh..nikmat dunia..zzzz..zzzz..krooh! krooohhh!! Ditambah pulak dengan bilik beraircond, huh heaven!!

Sebab tu saya fikir, tilam adalah pelaburan yang berbaloi jika kita mempunyai bajet tambahan. Memiliki tilam berkualiti bukan keperluan asas, na…