Posted on Friday, August 30, 2013

Berkibarlah Jalur Gemilang


Salam kemerdekaan kepada semua rakyat Malaysia di mana jua anda berada!!!

Iye malam ini malam Merdeka. Tahu tak yang ke berapa?? Sila ketuk kepala sendiri sekiranya anda sedang membuat congakan angka dengan muka seposen. Too bad. Lima puluh enam yer..ingat ke 56 tahun. Kali ni sambutan peringkat kebangsaan katanya diadakan di Putrajaya.

Sambutan kemerdekaan raya saya sangat sederhana. Biasanya berakhir di depan tv, tengok cerita2 best (especially tomorrow is weekend) and kalu mata ni tak tido awal seperti selalu, dapatlah dengar bunga api sekitar kawasan. Aderlah 2-3 kali ikut acara sambutan merdeka di UKM dulu, best jugak. Tapi setakat itu sajerlah. Untuk gi jauh ke KL, padang merdeka, etc malam-malam idaklah sayer. Saya tahu kebanyakan kita menyambut merdeka dengan begitu superficial sahaja, tanpa penghayatan yang mendalam terhadap sambutan itu sendiri. Termasuk sayerlah tu. Kita biasanya sambut hari merdeka macam kita celebrate hari2 public holiday yang lainnya, just enjoy the day. Tapi moga kali ini kita lebih menghayati erti kebebasan dari penjajahan dan juga melihat negara dengan perasaan sayang, muhasabah diri tentang keamanan yang kita kecapi, mensyukuri nikmat yang masih kita miliki dan mempertahankannya bersama. 

Makna kemerdekaan yang lebih besar sudah pasti adalah diri kita sendiri, memerdekakan diri dari segala bentuk unsur-unsur negatif yang menghalang diri kita dari berkembang menjadi insan yang berguna bukan sahaja untuk diri sendiri malah untuk orang lain jugak. Berguna dunia akhirat. 

Ingin saya mengingatkan diri dan yang lain, isilah malam ini dengan majlis-majlis ilmu, mengimbau kembali sejarah dan belajar dari sejarah. Janganlah hanya membayangkan malam ini sekadar bunga api dan hiburan sehingga awal pagi. Awas, kalau ikut rekod polis, masalah sosial seperti seks bebas banyak berlaku dalam perayaan-perayaan seperti ini. Tunggulah 9 bulan lepas tu, banyaklah keluar anak-anak tidak berdosa. Jadi, peliharalah diri. Jangan pulak terbelenggu, terjerat dan terjajah oleh tingkah laku buruk sendiri. Jadi awasilah diri sendiri, awasi adik-adik kita, awasi anak-anak kita. Moga kemerdekaan ini tidak mengundang mudarat yang tidak terjangka. 

Merdeka!!! 
Read More

0 Responses to Berkibarlah Jalur Gemilang