Posted on Monday, November 02, 2009

Cinta dan tawakal

Doa yang dianjurkan:
Ya Hayyum, Ya Qayyum, dgn rahmatmu daku memohon pertolongan. baiklah segala urusanku, dan janganlah engkau serahkan diriku ini kepada ku walaupun sekelip mata.
dianjurkan kita mengulanginya sebanyak mungkin dlm sehari, dlm kita melaksanakan tanggungjawab serta amanah seharian. moga dipermudahkan urusan. bak kata Dr. Maza, bergantung pd orang lain, kita kan mudah menjadi mangsa; bergantung pada diri sendiri, tak semua boleh diselesaikan; tapi bila kita tawakal kpd Allah, insya allah kita berpegang pada ikatan yg kukuh. Dia tak pernah mengecewakan.
moga Allah permudahkan perjalanan menulis tesis sy utk tempoh2 yg ada ini. begitu juga dgn apa jua urusan yg sahabat2 sekalian usahakan. sesungguhnya kejayaan itu penuh penat dan lelah, dan hanya org yg tidak menyedarinya akan membazirkan waktu bagi tujuan yg sia2 (lebih banyak berhibur dari berusaha).
note: doa di atas sy petik dari kolumnis Dr. Maza. agak terkejut tgk muka dia dpn paper utusan hari nie. alim ulama pun tak imun dari fitnah di akhir zaman. sukar benar membezakan yg benar dan bathil lewat zmn ini. siapa yg benar? allahualam.
Read More

0 Responses to Cinta dan tawakal