Friday, June 26, 2020

Memilih Sunscreen and Sunblock Untuk Wajah




Salam,

Phew, dua tiga hari ni penuh dengan meeting dan courses online. Malam ini pun ada International webinar jam 12 tgh malam. Huhu gigih! Namun, sebalik PKP ini, banyak jugak yang saya belajar. Seriously, ia membuka perspektif baharu dalam diri seperti:

1. Lebih terdedah dengan pembelajaran dan pengajaran secara online
2. Lebih terdedah dengan nature kerja dari rumah dan cara mengadaptasi keperluan dan tuntutan kerja bersifat online.

Dulu, konvensional mengambil peranan besar dalam corak kerja saya, perjumpaan kena face to face kekdahnya, walaupun memang tahu adanya skype, sidang video dan sebagainya namun 'seru' tu belum datang untuk mencuba. Lebih tepat tiada desakan. Tapi PKP menuntut perubahan yang tidak boleh dielakkan demi kelangsungan pekerjaan. Nah, ia ternyata tidaklah seteruk dibayangkan. memang ada cabarannya, tapi dari sisi lain banyak juga kemudahannya. Antara lain, now tiada alasan utk kata tiada masa/peluang untuk bersemuka (fizikal). JIka tiada kelapangan bertemu secara face to face, now ada online. So no excuses ladies..!!

Okay done merapu pasal kerja..

Just nak sharing with you ladies..sunscreen/sunblock yang saya beli semalam untuk muka..

Sebelum ini saya pakai Kiehls punyer bb cream yang ada perlindungan UV. Now dah kehabisan, saya pula malas nak ke IOI mahupun membuat pembelian online. Saya terfikir untuk meninjau sunscreen/sunblock di kaunter farmasi biasa yang murah tapi dapat review bagus. Ye, saya suka review products sebelum membeli. Cari punya cari, saya jumpa banyak reviews bagus tentang produk sunscreen/sunblock dari jenama Biore nih. Tambahan pula ada banyak jenis. Maka saya terjah kejap ke Watson semalam selepas menghantar Muaz ke taska. Oh, tak sangka sunscreen/sunblock Biore ni banyak jenis, lama jugak termenung sambil tengok jenis-jenis sunscreen/sunblock ni sampai tak sure mana satu yang sesuai. 

Qoo10 - 1+1☆NEW TYPE KAO Biore UV Perfect Face Milk sun care ...
Ha gitew banyak jenis kan? Pening sekejap semalam :-)

Ada orang mungkin tak kisah tentang sunscreen/sunblock ni. Tapi kalau tanya pakar kecantikan dan doktor kulit, penggunaan sunscreen dan sunblock dianggap satu kemestian. Kenapa? Sebab pendedahan kepada matahari khususnya UV inilah yang menjejaskan kulit manusia, menyebabkan jeragat, kanser, kedutan pra matang, sunburn dan cela pada wajah/badan. Dalam rejim kecantikan, UV protection ini dipakai paling last sekali selepas menggunakan toner, serum, pelembap, make up dan sebagainya. Jadi jangan pandang ringan kepentingan UV protection ini jika mahu wajah kekal jelita.

Makcik mungkin terlewat untuk menjaga kulit muka. Honestly dulu mana ada pakai UV protection nih. Kesedaran tu lewat datang, tambahan orang di sekeliling juga sama. Tiada yang bercakap tentang pentingnya UV protection ini. Kecuali bila nak pergi main tepi laut barulah terhegeh-hegeh carik sunblock konon taknak hitam main tepi laut. Padahal, main laut tu berapa kerap aja berbanding kita yang keluar hari-hari dari rumah tanpa memakai apa-apa perlindungan UV.

Beza sunscreen dan sunblock??

sunscreen - pertahanan UV bersifat chemical. Chemical yang kita pakai ini akan menyerap sinar UV sebelum ia menjejaskan lapisan derma kulit kita.

sunblock - manakala sunblock ialah pertahanan berbentuk fizikal, dalam bentuk lapisan yang berada di lapisan luar kulit yang disapu dengan sunblock dan bertindak sebagai pelindung (barrier). Sunblock biasanya lebih senang dilihat pada permukaan kulit yang telah disapu sunblock serta dianggap lebih berkesan berbanding sunscreen. Namun orang kurang menggemari sunblock untuk wajah kerana ia menyebabkan tompokan putih, berminyak serta teksturnya yang melekit. Senang cerita, not blended really well with make up lah. Pompuan mesti tak suka kan!

Luckily, kini banyak produk sunscreen/sunblock yang semakin mesra dengan make up, boleh dipakai sebagai make up base tanpa menjejaskan make up pada wajah. Inilah tujuan saya mencari suncreen/sunblock semalam, nak mencari yang tidak menyebabkan kulit muka bercapuk! Tu yang bila baca reviews, Biore ini antara yang dicadangkan serta mendapat rating yang baik dalam websites. 

Pilih punya pilih maka saya rembat yang ini!

Harga Watson - RM27.16 sen

Teksturnya bewarna putih cair - lebih kurang macam liquid paper. Ha gitulah. Tapi bestnyer, blend really well di kulit muka dan make up, tak bercapuk dan ringan, takder rasa heavy pada kulit wajah. Tengok tu, SPF50+ dengan PA++++!! Sunblock ini juga sesuai digunakan untuk badan. Bagi yang kulit muka kering, better pakai pelembap, serum siap-siap kerana ada yang mengatakan sunblock ini mempunyai kesan matte pada kulit wajah, jadi yang kulit kering tu nanti nampak lebih kering. Tapi kalau dah memakai pelembap dan serum, rasanya okaylah. Kalau rasa tak sesuai, ada banyak pilihan dari jenama yang sama yang pastinya sesuai dengan keperluan kulit anda.

Apa beza SPF15, 20, 30, 50 bagai nih?? Bahasa mudahnya cik kak, lagi tinggi SPF tu lagi tinggi tahap perlindungannya terhadap sunburn, UVA damage dan DNA damage berbanding SPF yang bernilai rendah. Faham kan? Penting nih: Pakar kanser kulit menyarankan kita supaya memakain sekurang-kurangnya SPF30 dan ke atas untuk perlindungan kulit.  

Okay makcik payung dengan gambar untuk lebih kefahaman ye:


Perbandingan perlindungan SPF 



















PA+ bermaksud sunscreen/sunblock yang dipakai mempunyai perlindungan dari sinar UVA. 

  • PA++  bermaksud perlindungan sederhana
  • PA+++ bermaksud perlindungan baik
  • PA++++ bermaksud perlindungan yang lebih baik
So, lepas ini, dah tahu nak pilih sunscreen/sunblock mana yang terbaik. Buatlah pilihan dengan bijak!

No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...