Thursday, December 29, 2022

Selamat Tinggal 2022, Selamat Datang 2023

 



Selamat Tinggal 2022, Selamat Datang 2023


Banyak perkara boleh berlaku dalam masa setahun. Kini masa yang sesuai untuk membuat refleksi pencapaian sendiri sepanjang tahun. Tak perlu busybody nak menilai orang lain, tapi renungkan kehidupan sendiri sepanjang tempoh ini. Adakah seperti yang diharapkan? Tercapaikan impian? Tertunaikan hasrat? Atau masih banyak lagi yang tidak sempat disempurnakan.

Awak...

Walaupun beratus list yang awak senaraikan sebagai your goals or wishlist for year of 2023, segalanya tak bererti tanpa kesihatan dan kudrat. Ketika saya merenung sendiri apa yang saya hendak capai tahun hadapan, saya terdetik di hati bahawa segalanya akan terasa sia-sia tanpa kesihatan. Kesihatan itu nikmat Allah yang sering kita ambil mudah. Tanpa kesihatan, tidak bererti azam dan segala pelan itu. Jadi bersyukurlah jika masih sihat, kerana ia bererti Allah masih memberi banyak ruang dan peluang untuk mencapai perkara-perkara keduniaan dan akhirat. Jika sakit, segalanya tersekat dan terhad. 

Saya sudah 40an, dan saya melihat sekeliling saya insan-insan yang sudah mulai sakit, dan uzur dalam waktu-waktu kehidupannya. Bila dah sakit, kita dah tak ingat dah pasal goals, wishlists bagai ni. Tiada makna dah kereta mewah, tiada makna rumah besar. Kita hanya nak sihat agar kita dapat menjalani hidup normal semula dan menikmati momen-momen bermakna dalam hidup. 

Jadinya awak...

Kejarlah impian awak tahun 2023 ini dengan rasa syukur terlebih dahulu, berterima kasih kepada tuhan atas nikmat sihat dan peluang untuk terus sihat dan mencipta legasi-legasi awak sendiri untuk dikenang bila awak tiada lagi. Masa kita singkat, usia kita terhad, jadi pilihlah menjalani kehidupan yang bermakna dan boleh dikenang dengan senyuman. 

Jika tahun ini negatif untuk awak, banyak kesalahan dan perbuatan sia-sia awak buat

Bangkit dan kembali kepada jalan yang lebih baik

Pilihlah jadi manusia yang hidupnya disayang, matinya dikenang, dan Allah sayang. 

Moga 2023 menjadi tahun yang bererti dalam hidup awak. 



No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...