Tuesday, November 21, 2017

First day of work after a long maternity leave and taska for Muaz


Muaz and teacher. Bambam!!


Salam Selasa!!

Just a quick entry,

Hari ni dah masuk hari ke dua saya kembali bekerja; dan juga hari ke dua baby Muaz saya hantar ke taska. Bersemangat hendak kembali bekerja, apatah lagi Jumaat ini saya menjadi penilai dalaman untuk tesis PhD. Di tangan sekarang ini ada 3 tesis - 2 tesis PhD dan 1 tesis Master untuk dinilai dalam jangka masa terdekat. Sementelah saya tak mengajar semester ini, baiklah saya pulun baca dan juga, mengalas kembali tanggungjawab sebagai penyelaras program master kaunseling. 

Okay, back to main topic, soal pengasuh. Saya ada nasihat kepada mereka yang perlu menghantar anak ke pengasuh apabila kembali bekerja nanti. Nasihat saya ialah, tolong cari awal-awal!! Ini pengalaman sendiri. Saya ingat, dalam pantang nanti sementara bercuti 3 bulan, saya punya cukup masa untuk mencari pengasuh. Nada!! So, kalau dah pregnant tuh, baiklah awal-awal pergi survey yer. Jangan macam akak nih!! Kesudahnya Muaz saya masukkan ke taska.

Mencari taska pun cabaran jugak. Saya pertimbangkan 2 perkara, kena dekat samada dekat dengan pejabat (UKM) atau dekat dengan rumah. Either way, boleh. And of course, taska tu biarlah berdaftar dengan JKM. Konfiden sikit nak hantar. Ni nak hantar anak, bukan kucing bukan barang. ANAK!! Walaupun dekat dengan rumah tapi kalau takde bawah JKM, saya tak mau ambil risiko. Berhari-hari jugak mencari, akhirnya saya dapat hantar anak ke taska di seksyen 3 tambahan. Sesat barat jugak mula-mula saya dan husband cari taska ni dek kerana waze. Adeh!! Tapi bila dah bercakap dengan ownernya saya rasa yakin dan bila bercakap dengan teacher-teacher yang nak jaga baby kita, saya rasa ada konfiden juga. So tawakal lah. So far dah 2 hari, alhamdulillah nampak okey. Macam semalam, baby balik dari taska pun dah petang, dia main2 kejap ngan mamanya ini, pastu tidur macam rutin biasa. Muaz tidur dalam jam 6-7 petang setiap hari. Harap-harap baby Muaz ku di situ sihat sejahtera. Sentiasa doakan dia dilindungi Allah swt. Cuma semalam, dek kepenatan first day keja kot, tertido sekali dengan Muaz, jam 9 baru terjaga itupun sebab husband call. Kebetulan dia on the way balik rumah. Sejuk hati bila husband cakap 'okay takpe, nanti abang beli makan. penat tuh baru first day kerja and hantar Muaz ke taska".

Cuma semalam first day hantar tu ada kelam kabut sikit sebab nak siapkan baby car seat dia, nak masukkan tilam, barang, siapkan dia kejap, siapkan diri sendiri dan sebagainya. Muaz pulakk menangis dalam tengah kelam kabut nak siapkan barang-barang semua. Tebalkan jerlah telinga sekejap dengar suara dia nangis kuat tuh pastu baru masukkan dia dalam kereta dan gerak ke taska. Nak sampai taska tu saya kena tawaf seksyen 3 dua kali!! Adeh berasap jugak ler, ni semua gara-gara waze nih. Dekat pukul 9 jugak baru jumpa taska tu balik. Ntah ke mana-mana di hantarnya diriku ini. Terpaksa pakai kaedah try and error, cuba ingat jejak kami mula-mula melawat hari tuh, walaupun sesat jugak, tapi try ingat beberapa landmark jalan yang betul. 

Inilah transisi yang saya alami. Takdelah stres, cuma saya anggap ini cabaran yang saya perlu lebih cekap tangani. Of course ada hiccup here and there, but, hey, saya tak expect saya terus sempurna dalam menjalani perubahan ini. So cool sahaja. Bersemangat pun ya jugak. Muaz tu pada saya seperti stopwatch saya. Dia mendorong saya untuk fokus kepada apa yang penting. Saya jadi lebih efisien menggunakan masa. Tak boleh lagha2, nanti kerja tak siap! Bila Muaz tidur, saya berperang di rumah untuk siapkan apa-apa kerja rumah sebelum dia bangun. Bila Muaz bangun perhatian terarah kepada dia sebab dia masih baby lagi dan belum tahu cara nak hiburkan diri sendiri. Kalau tak nampak saya tu dah teriak! Macam tu jugak, saya jadi lebih berhati-hati dengan masa di pejabat sebab kalau saya berlengah, kerja tertangguh, dan saya sukar buat masa ini bawa kerja di rumah kerana ada baby kecil yang perlu perhatian. So, in a away, baby pada saya tak semestinya buat you jadi tak dapat nak buat kerja apa-apa pun. Kalau betul caranya, baby membantu kita menjadi lebih efektif dalam menggunakan masa. 




No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...