Monday, November 27, 2017

Rutin Mama & Muaz Hari Bekerja





Related image

Salam semua,

Hari ini dah masuk minggu ke-2 Ahmad Muaz ada di taska. Rutin saya bertambah busy pada waktu pagi. Seawal 5 lebih pagi dah kena settle mandi, solat terus dan bersiap dengan baju kerja, make up dulu (ala kadar) dan tudung paling last pakai kat bawah nanti. Lepas tu settlekan baby Muaz. Ini agak mencabar kerana setiap hari berbeza. Ada hari Muaz senang disiapkan, ada hari agak mencabar tengok keadaan dan waktu. Misalnya, kalau dia dah bangun awal, nanti jam 7 pagi time nak mandikan dia dah nak tidur balik, so mencabar nak siapkan dia sebab dia akan mengamuk kita bukak baju, tukar lampin dan sebagainya. Kalau dia bangun agak lewat, then jam 7 pagi waktu siapkan dia, tak banyak karenah. Telinga kena tahan bila dia menangis sedang kita terkocoh-kocoh siapkan diri sendiri and baby.

Kenapa mandikan sendiri sedangkan Muaz boleh mandi di taska? Ye, tempoh hari sewaktu awal-awal menghantar Muaz ke taska, memang owner taska kata, baby akan mandikan di situ kerana pagi-pagi lagi and baby masih tidur. Tapi saya fikir 5 hari seminggu Muaz di taska, pagi petang dia dimandikan siap-siap di taska tinggal jemput jer balik. Memang nampak menyenangkan tapi saya berpendapat bath time baby adalah intimate moment yang bagus untuk bonding anak-ibu. Saya nak pagi-pagi biar saya mandikan Muaz. Biar celiknyer matanya, pagi-pagi saya siapkan dia dah wangi-wangi untuk ke taska. Memang penat, tapi pada saya kepuasan. Cuma sebelah petang saja, tak perlu mandikan Muaz, dia dah boleh balik terus nyusu dan tidur. Muaz saya tidur awal iaitu dalam pukul 6-8 malam dia dah tidur. Bangun pun jam 3 pagi untuk nyusu balik.

Itulah cabaran ibu bekerja. Kita dah hilang banyak waktu-waktu anak-anak membesar. Jadi, saya sedaya upaya memastikan setiap hari saya masih ada ruang untuk memastikan saya dapat meluangkan sebanyak mungkin waktu dengannya. Memandikan adalah salah satunya. Cuma, kadang-kadang memang dilema jugak, eh awalnyer mandikan baby, tak bahaya ker? Saya try jugak cari maklumat - seperti biasa googling!!! And ada pandangan mengatakan sebenarnya its okay nak mandikan baby any time pun as long as, air cukup panas/sesuai untuk baby dan mesti pastikan baby dikeringkan betul-betul selepas itu. Saya akan cuba pastikan saya mandikan Muaz jam 7 pagi, kepala tak basahkan dan pastikan dia betul-betul kering selepas itu. Masa siapkan itu, ha macam-macam minyak yang ada saya lumur [Muaz cukup tak suka ini]. Minyak telon saya sapu satu badan, minyak herba asmak dan juga minyak morhabshi. Pastu, kalau lepas menyusu, saya bagi minum gripe water pulak. Kadang-kadang terfikir jugak eh pasal apa lumur banyak-banyak nih, tapi lepas tu ingat balik, takper, takut baby kembung perut, biar badan rasa panas and minyak2 ni semuanya bagus-bagus baik untuk baby. Gitew. Haha.

Sekarang ni dah jumpa pengasuh yang hendak menjaga Muaz bermula Januari 2018. Tapi saya berpendirian tunggu dan lihat dulu. Sebabnya tengok Muaz nampak okay boleh adapt di taska, dia pun dah okay dengan rutin and some more, taska sekarang ni sangat dekat dengan ofis. Kalau tengok waze dalam 2 km. Memang dekat. Jadi apa-apa rasa boleh shot ke sana dengan segera. And bila bekerja tu hati rasa lega sikit sebab tahu Muaz ada berdekatan. Owner taska pun nampak okay and taska tu pun berdaftar dengan JKM jadi konfiden sikit. Pengasuh ni pulak dekat dengan rumah, tapi kalau ada kecemasan, agak jauh jugaklah menapak balik ke rumah dalam 10 km.

Hope for the best.

No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...