Saturday, January 8, 2022

Berapa buah buku anda baca tahun lepas?


Salam hujung minggu, 

Soalan saya ialah --- berapa buah buku yang anda baca tahun lepas 2021??

Buku ini tidak termasuk:

- buku teks 

- artikel journal

- artikel websites

- blog orang termasuk blog saya :-)

I mean an actual book, yang anda baca because you simply want to read it, for the sake of reading it. 

Last year, selepas ditolak-tolak buku teks, buku mengajar, artikel journal, draft tesis pelajar PhD, undergrad, master, and many more --- i managed to finish only ONE book. This is sad. 

Bila saya tgk IG omputeh share buku-buku yang diaorang berjaya habiskan untuk tahun lepas saya rasa macam satu tamparan hebat di muka saya ni. Betapa kurangnya saya membaca. Boleh dikatakan saya ini kategori suka membaca, namun i got carried away ... oleh banyak perkara. Actually i have read few books, tapi tak habis baca pun. 

Bangsa kurang membaca adalah bangsa yang akan ketinggalan. Saya sendiri, misalnya lebih banyak meluangkan masa lapang dengan menonton, scroll social media..hmm entertainment thingy. Not good. 

So that is why tahun ini saya punya resolusi ialah untuk membaca 4 buah buku. Saya letak 4 buah kerana saya cuba bersifat realistik. Saya nak outperform pencapaian tahun lepas dengan sebuah buku. At the same time tidaklah meletakkan jangkaan yang keterlaluan bimbang resolusi tinggal resolusi. 

In doing so, saya kena ada what we call -- productivity system to support. Goal itu bagus, but goal without a plan and without action are nothing. So consistency is the key here i gues.

Now, to make sure i have a good reading habit, i allocate 5 min minimum perday to read book. this is minimum time ye, usually masa membaca saya akan exceed 5 min. kalau busy pun, at least i still membaca that day walaupun for only 5 min! I think this kind of strategy is working for me, kenapa? instead of saya letak 1 hour for reading everyday, end up i tak boleh pun 1 hour due to many distractions at home, last2 tak capai apa2 utk hari tu. But, dgn 5 min rules ini, walaupun progres slow, i capai target. 

good news is - this month i managed to finished 2 books! These books i continue reading since Dis last year. Not bad for this year achievement, meaning that i have 2 more books to read to achieve my target. 

saya kira membaca bukan sahaja terapi untuk diri saya, tapi ada banyak buku yang bagus2 yg mencambahkan pemikiran dan self development kita di luar sana. dari membuang masa melayari internet, tengok orang menarik berjoget di tik tok apa saya dapat? ye saya dapat hiburkan diri, but long term, saya rugi masa kerana saya menghabiskan masa melihat sesuatu yang tidak mendapatkan faedah kepada saya. 

kita ada 24 jam sehari kan? jadi apa yg kita buat sepanjang tempoh itu? adakah semua masa kita terisi dengan baik atau kita tanpa sedar banyak menghabiskan masa kita kepada perkara-perkara yang tidak menyumbang kepada perkembangan diri kita. 

its all about focus. 


No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...