Friday, May 22, 2020

WFH Bagi Seorang Wanita Mempunyai Anak Kecil

Salam Sejahtera 

Salam COVID-19 semua,

Diam tak diam dah hampir 3 bulan kita menjalani Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Bukan mudah untuk menjalani PKP bagi kebanyakan kita yang rata-ratanya merupakan pengalaman pertama. Saya tak terkecuali. Ketika mendapat perkhabaran kami di pejabat perlu work from home dan semua P&P berlangsung secara online, ramai yang rasa teruja.

Teruja sebab dapat WFH, heaven kot dapat WFH. Tak perlu pening nak fikir bersiap ke pejabat, dapat buat kerja dalam rumah dengan lebih selesa, tak perlu sibuk nak pakai baju kerja, cukup pakai baju kelawar kek dahnya sambil pakai bedak sejuk kat muka and buka laptop sahaja. Selama ni merasakan WFH adalah sesuatu yang cool, banyak dah dipraktiskan di luar negara, now its time untuk merasai pengalaman itu sendiri.

Heaven..!

Not so heaven after all..

I mean, if you have small kids arounds ... and some more, you are heavily pregnant like me and a husband as a frontliner during this PKP. 

Struggle is real...

Agak mencabar sebenarnya untuk handle kerja dan rumahtangga pada masa yang sama. Tiada boundaries jelas di antara kerja pejabat yang perlu diselesaikan dan melaksanakan tugas-tugas rutin rumahtangga seperti memasak, membasuh baju, menyediakan makanan dan sebagainya. Plus, bila ada anak kecil, yang berumur bawah 5 tahun, lagi terasa struggle tu.

Muaz anak sulung, tiada teman bermain. Jadi most of the time, dia perlukan teman untuk bermain. Kadang-kadang dia okay bermain seorang, most of the time dia perlukan teman, and i mean ME sebagai teman bermain. So, kejap2 dia panggil mintak duduk sebelah dia tengok dia bermain. Kadang-kadang timing tu just not right, masa tu nak kena reply email/kejar deadlines pejabat. Kadang-kadang termarah dia jugak bila sepertinya dia tak faham mamanya ni tengah struggle handle sorang-sorang di rumah and kerja dari rumah lagi. But, eventually rasa bodohnya nak marah dia yang baru 2 tahun lebih. Apa yang dia faham dengan WFH? Apa yang dia faham tentang deadlines tugas mamanya nih? Akhirnya rasa bersalah sendiri. Aku yang tak faham. Aku yang stres sebenarnya. Hmm. 

Lagi-lagi sekarang, P&P semuanya perlu dilaksanakan sepenuhnya secara ONLINE. Kami diberi waktu untuk mempersiapkan diri dengan P&P sepenuhnya online. Sebelum ini memang blended learning diamalkan namun tidak secara total. Bila segalanya perlu diubah kepada online, maka segalanya perlu diubah dari proforma, bentuk penilaian, pengajaran dan sebagainya. Kebanyakan mode pengajaran sebelum ini ialah konvensional, apabila tiba-tiba perlu sepenuhnya online memang terasa juga nak adapt dengan situasi itu. Tak sempat nak refleks apa yang berlaku, it just happened, experiencing and learning at the same time. Masa nilah baru benar-benar kena hadam apa itu platform webinar - zoom, microsoft teams, google meet, google classroom, ukmfolio, whatsapp, telegram bla-bla yang perlu dipelajari dengan lebih mendalam. Masa ini barulah kena benar-benar hadam pembelajaran segerak dan tak segerak and belajar cara untuk rakam kuliah dan ppt untuk dimuatkan ke dalam ukmfolio.

Apabila WFH, sudah tidak jelas waktu bekerjanya. Especially di awal tempoh PKP ini. weekend pun dapat email keje, weekend pun kena respons pasal kerja, which is rare dulunya. So, hilang sudah angan-angan makcik pakai baju kelawar sambil gelak dengan bahagianya bekerja dari rumah. Baru terasa wow!! Stresnyer lain macam. Some more, workstation di rumah berbeza dengan di pejabat. Ruangan pejabat seperti memberi mood dan persediaan mental dan fizikal untuk bekerja sepenuhnya fokus. Tak diganggu dengan urusan rumahtangga. And, awal2 tu rasa stres sebab menghadap laptop/dekstop untuk tempoh yang lama dan lebih banyak masa dihabiskan membalas msg kerja. Ini semua kebiasaan baharu yang terpaksa dipelajari dan diadaptasi.

So my kesimpulan ialah, WFH ada baik buruknya jugak. Ada cabaran2 tertentu bagi segelintir orang, maybe WFH not for everybody. But, satu aspek lain ialah WFH ini berlaku semasa PKP. I think kalau situasi berbeza, tanpa PKP mungkin WFH menjadi lebih mudah dan membahagiakan sebab dapat hantar anak ke taska and kita ada masa sendiri untuk fokus kerja di rumah. But now semuanya berkumpul di rumah. Cannot imagine mereka yang ada lebih ramai anak semasa WFH masa PKP ini. Jika semuanya perlu dibuat sendiri tanpa ada orang gaji dan pasangan untuk membantu, memang haru biru.

Apapun, hidup harus diteruskan. Kena belajar untuk resilien and keep looking for solutions. 

Good luck untuk semua mama yang WFH dan ada anak kecil untuk dijaga. 




No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...