Saturday, October 29, 2016

Upgrade workstation di rumah



Setiap orang ada gaya bekerja tersendiri. Saya agak gemar bekerja di tempat yang berbeza-beza mengikut mood semasa. Kadang-kadang saya seperti biasa bekerja di pejabat, namun sekarang saya semakin kerap bekerja dari rumah kerana workload yang bertambah terutamanya bab membaca tesis pelajar dan proposal yang berduyun-duyun datangnya. Hanya waktu senggang seperti weekend ajerlah saya boleh meluangkan masa membacanya. So, jangan ingat hanya cikgu sahaja yang membawa kerja dari rumah, in fact, banyak pekerjaan sekarang, akibat desakan corak kerja yang berubah, memaksa kita bekerja even pada hujung minggu. Tapi takdelah sehingga pulun betul2 seperti waktu bekerja. Nanti stres sendiri pulak. Maksudnya di sini, tetap ada masa diluangkan pada weekend untuk melihat kerja. Tapi kalau kemalasan melanda diri, maka tagline seperti 'peduli apa aku!' akan berlaku. Muehehe. 

Yang penting kemas dan tak serabut
Demi mencari mood rajin, maka saya upgrade sikit workstation di bilik utama. Sebelum ini, meja kerja saya berada di luar tingkat atas, tapi rasa lebih selesa pulak kerja di dalam bilik sahaja. Tapi, meja kerja saya ni telah jadi 'hub' untuk husband dan diriku 'melandingkan' macam-macam benda di atas meja seperti kunci, remote control, cermin mata, purse/wallet, botol air mineral dll. Huhu, sungguh sakit mata ini. Jadi, menganggu jugak mood nak bekerja bila tengok meja serabut gitu. So, saya buatlah plan untuk mencantikkan sikit workstation di rumah ku demi menjemput semangat kerajinan. Biarku seru gitu. Semangat biar ada, rajin or malas itu perkara kedua. Ahaks. 

Bunga dan wanita berpisah tiada
Sorry, saya tiada gambar sebelum dan selepas upgrade. Tiada perubahan ketara pun, melainkan ada bunga pink dan tempat letak buku yang saya beli pada harga lebih kurang RM100+ pasang siap. Takdelah sampai nak convert bilik utama ini jadi bilik study, tapi cukup selesa untuk melakukan kerja-kerja peribadi. Harap lepas ni, saya mendapat aura rajin dan semakin produktif. Aaminn. 


Meh jenguk beberapa style personal workstation yang menarik untuk dijadikan inspirasi:







Personally saya suka workstation yang menghadap tingkap dan ada view. Tapi di rumah, tingkap saya berada pada posisi di sebelah kanan. Jadi saya menghadap dinding, kadang-kadang tengok jugak view di luar. Tidak praktikal kalau saya posisikan workstation menghadap tingkap kerana kedudukan meja akan kelihatan janggal, tambahan pula plug menghadap dinding. Now, dinding workstation masih kosong, maybe saya boleh fikirkan untuk meletakkan gambar yang menarik sebagai hiasan. Itu tunggu bajet seterusnya :-) 

No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...