Monday, February 27, 2023

Pergi Tanpa Pesan - Al Fatihah

 26/2/2023..

Ahad..

Hari yang suram buat keluarga kecil kami..

Abang kepada Muaz, Ahmad Danial telah kembali ke rahmatullah akibat kemalangan maut.

Panggilan telefon memecah hening pagi jam 2

Hati tidak sedap menerima panggilan tersebut, cepat-cepat bangunkan suami

Ternyata khabar yang diterima sukar dihadam mulanya

Cepat saja air mata meleleh dipipi

Ingatkan kemalangan biasa, cedera sahaja

Tapi mulut suami mengucapkan kata-kata 'meninggal' buat aku terkedu seketika

Suami blurr dengan perkhabaran itu

Dia pun terkejut yang amat

Aku sudah hilang mengantuk terus dengan khabar itu

Suami mundar mandir seperti ingin melakukan sesuatu tetapi fikiran dia entah ke mana

Aku hulurkan air dan minta dia minum untuk bertenang

Kemudian selepas kami bercakap beberapa ketika, dia lebih tenang dan mula membuat panggilan kepada anak yg lain

Sempat aku mengajak suami mengambil wudhuk dan bersolat hajat bersama

Aku berpesan..jika ini benar berlaku, mehlah kita buat solat hajat, doakan Danial, doakan urusannya dipermudahkan Allah, diampunkan dosanya

Abang ampunkan Danial..

Menitik lagi air mata

Seperti tidak dapat ditahan-tahan, segala memori yang melibatkan Danial menerjah minda

Wajah polosnya ketika kecil, keletahnya dan sikapnya menyantuni Muaz 

Cuma dengan Muqri saja belum berkesempatan kerana Muqri banyak habiskan masa di hospital dulu, dengan PKP segala bagai

Aku hanya mahu mengingatkan yg baik-baik untuk Ahmad Danial

Aku mahu mengekalkan ingatan yang baik-baik bagi setiap masa yang pernah diluangkan bersama

Kenangan bercuti di Melaka

Menjenguknya di asrama di Perak

Berjalan-jalan bersama

Terlalu awal pergi..tapi siapa kita untuk menidakkan jemputan Allah bila telah sampai waktunya

Emak akan ingat Danial sebagai anak yg polos

Jiwa muda yang penuh keinginan dan mahu mencuba

Namun jauh lebih dalam dari itu, Danial adalah anak yang baik dan polos seperti mana yang aku pernah kenal dulu

Emak maafkan awak Danial

Emak doakan awak

Emak sayangkan awak, 

Emak akan ingat kebaikan awak dengan Muaz dan dengan emak sendiri

Al-fatihah 


Ahmad Danial



No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...