Friday, December 25, 2020

Sedekah Subuh

Salam awal pagi semua,


13 ways to give to charity without breaking your budget


5 minit sharing. Okay hari ni nak share somethng different dari kebiasaan saya [skincare products/routine]. Hari ini saya nak cerita satu perkara yang saya amalkan dalam sebulan dua ini iaitu mengamalkan sedekah subuh.

Saya mula mengamalkan ini bila ada kawan yang mentioned and saya cari ceramah agama di Youtube berkenaan sedekah subuh dan kebaikannya. So, saya ambil inisiatif cari bekas biskut plastik dan jadikan ia sedekah subuh saya. So saya try amalkan setiap hari semasa waktu subuh untuk masukkan duit di dalamnya, tak kisah berapa pun. kadang-kadang banyak, kadang-kadang sedikit. Beberapa saranan yang diberikan ialah, lakukan sebelum melakukan apa-apa aktiviti pagi itu dan niatkan dalam hati apa yang kita harapkan manfaat dari sedekah itu misalnya moga dipertemukan jodoh tahun ini, moga dapat naik pangkat, moga demam anak sihat, atau apa-apa ajer. Sebenarnya digalakkan bersedekah setiap selepas solat namun jika tidak mampu, boleh pilih sedekah subuh.

Sedekah itu pahalanya besar, boleh menjadi asbab kita terhindar dari musibah dan asbab makbulnya doa-doa kita. 

Saya baru habis satu cycle sedekah subuh saya. Semalam tabung saya dah penuh dan saya bagi kat husband untuk disedekahkan duit itu di surau atau rumah anak-anak yatim. Now i am starting from zero balik. Husband pun rajin masukkan duit dalam tabung itu. 

Psychologically, bila dapat sedekah itu, kita rasa happy dengan diri. Mungkin sebab kita berjaya buat sesuatu kebaikan untuk hari itu. 

Buatlah walaupun sedikit kebaikan, setiap hari...kecil pun takper. we start small..

selamat beramal.

No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...