Sunday, December 20, 2020

Bila Kulit Muka Jerawat dan Kusam - Toner penyelamat

 

Salam hujung minggu..


Dalam thread lalu saya ada bercakap tentang toner(s) yang saya beli. Setelah terpengaruh dengan review yang kaboom dari skincare influencers such as Hyram, Liah Yoo dan Beauty Within, maka saya pun membelilah. After a while, apa khabar toner2 tu ye?? Ni nak khabarkan..

Ada toner2 ini yang saya konsisten memakainya, ada yang saya pakai sekejap lepas tu dah jarang pakai. Mungkin yang jarang pakai ni saya akan pass kan ajer kepada my sis nanti bila dia datang ke rumah. Saya nak highlightkan hari ini 2 toner yang saya pakai dgn konsisten jugak, walaupun bukan setiap hari tapi akan saya capai bila saya rasa kulit muka memerlukannya. Some by mi ni brand korea yang agak femes di Malaysia. Toner BHA, AHA, PHA + niacinamide ni kalau ikut label boleh pakai hari-hari namun saya mengambil langkah selamat, iaitu memakaikan 2/3 kali seminggu kerana ia kategori exfoliator. Exfoliator ini baik untuk membantu munculnya sel baru muka yang lebih sihat selain membersihkan liang roma muka daripada lebihan minyak dan kekotoran. Selalunya satu produk ada satu atau dua komponen exfoliator sahaja tapi some by mi ni ada 3 sekaligus. Toner jenis exfoliator perlu digunakan berkala berbanding setiap hari kerana bila overdo it, akan nipiskan kulit, rosakkan skin barrier kulit dan..takkan nak bersalin kulit setiap hari kot!! Guna berlebihan boleh menjadikan kulit mengalami iritasi, purging dan bukan lebih sensitif. So guna dengan berhati-hati dan sederhana.

Toner some by mi ini saya akan pakai bila saya ada jerawat di muka. Maka saya akan pakai toner ini lebih kerap untuk 2/3 hari sampai jerawat nampak kecut, maka saya akan guna toner hidrasi/melembap selepas itu. Saya banyak guna toner ini bila jerawat muncul kerana kandungan bahan aktifnya sedikit and ada niacinamide maka kulit masih akan lembap.  Memang membantu ye, jerawat jadi cepat kecut dan tidak lagi sakit. 



Toner exfoliator kedua yang saya guna ialah dari brand krave beauty - kale-lalu-yaha. Nak sebutnyer macam kita sebut Hallelujah!! Ha gitu. So far, ini toner exfoliator terbaik pernah saya pakai. Honestly. Bahan aktif utama ialah AHA sebanyak 4.5%. So agak tinggi kandungan AHA dalam toner ini, justeru JANGAN PAKAI HARI-HARI. Bila pakai toner ni memang terasa kulit kita panas sedikit tapi sekejap ajer, just for a few seconds. Pakai hanya waktu malam sahaja untuk 2/3 kali seminggu. Bila pakai itu, boleh nampak kesan almost immediately, kulit nampak lebih cerah, bersih dan berkilat. Esok pagi bila bangun kulit nampak lebih segar. 

Saya akan berselang seli pakai toner exfoliator ini dengan toner laneige skin refiner. Selepas menggunakan toner yang agak kuat bahan aktifnya, saya akan pakai next day itu toner yang dapat cool kan balik kulit wajah. Jadi kita dapat minimakan reaksi kulit yang negatif.

Satu perkara yang perlu diingat ialah bila memakain toner atau skincare yang ada bahan aktif, sunscreen adalah wajib. 

saya rasa kesedaran orang kita tentang sunscreen masih rendah. Orang kita tak kisah berhabis untuk alat make up tapi berkira untuk sunscreen sedangkan sunscreen inilah yang melindungi kulit dari ancaman UV yang menimbulkan pelbagai masalah kulit muka. Saya pernah menonton satu temubual tv bersama pakai dermatologi dan bila ditanya apa satu perkara yang disarankan kepada orang awam berkaitan penjagaan muka. Dia cakap SUNSCREEN!! Jadi jangan berkira untuk memilih sunscreen terbaik untuk muka/badan. Dah penat lelah pakai toner, serum, moisturiser bagai takkan kita biarkan kulit togel tanpa perlindungan suncreen pulak, sia2 ajer kita mengamalkan rutin kecantikan setiap hari kan. Sunscreen berapa SPF tidak penting, yang penting ialah setiap 2/3 jam kita ulang balik pakai sunscreen. 

itu saja perkongsian saya serba ringkas


No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...