Posted on Saturday, November 12, 2016

Road Tour Kedah and Penang



Kedah antara negeri yang saya seronok datang. Saya suka pemandangan negeri Kedah yang menghijau dengan sawah padi, bersih juga dan banyak tempat makan best. Ada banyak tempat juga untuk dilawati. Alhamdulillah banyak kali juga tahun ini berpeluang ke sana. Antara tempat wajib saya dan husband pergi apabila berada di Kedah ialah Pasar Pekan Rabu, dan Kuew Tiaw Iman. Kami juga pernah cuba makan ABC salju. Baru-baru ini, kami panjangkan sedikit langkah hingga ke Tanjung Dawai, adalah dalam 45 minit perjalanan. Tanjung Dawai terkenal dengan destinasi nelayan dan banyak dijual produk berasaskan makanan laut. Time pergi dah agak petang, sekali dengan hujan lebatnya. Huhu, memang agak mencabar jugak. Tapi bila tengok produk makanan laut kat situ, terubat jugalah rasa hati. Sempat singgah sebentar makan ABC sebelum balik ke hotel di Alor Setar. Kelakarnya, sampai jer dibilik masing-masing kepenatan. Ingat nak baring sekejap jer, rupanya sampai ke pagi tertido. Penat punyer pasal. 

Ni barangan jualan di Pekan Rabu

Pekan Rabu

Kali ini kami cuba kelainan mencari tempat makan. Kami try restoran ala-ala hipster untuk makan western food. Okaylah kedai nih. Makan okay, harga berpatutan and konsep kedai menarik. Air minuman dalam mug besar. Lemas nak menghabiskan airnya. Ahaha.

Lupa nak snap gambar kedai tuh. Snap gambar air jer. 

Hari last tu kami lunch di sini - Restoran Top Alor Setar. Fuh, memang sedaplah. Bagi yang mencari-cari tempat makan luas, selesa, harga murah, berangin, hipster, antik dan makanan kampung yang sedap, sila datang sini. Lokasi jangan tanya saya, al maklumlah jadi co-pilot nih, tau jelah. Lagipun banyak dibantu oleh waze semata-mata. Husband yang bawak ke sini, katanya tempat ni makan best.


kecur pulak air liur tengok gambar ni balik. cis.





TANJUNG DAWAI

Sampai je ke sini, hujan turun dengan lebatnya. Tapi nasib baik dah sampai ke kompleks jualan, jadi boleh cuci mata sambil tunggu hujan sidang. Banyak juga kami memborong, belacan, ikan bilis, keropok dan sebagainya. Kompleks ini betul-betul tepi kuala. Angin dan ombak agak kuat ketika itu, maklumlah hujan lebat. Risau jugak. Tapi alhamdulillah takde apa-apa pun. 





Tetiba ada adegan 'gusti teman tapi mesra' antara dua ekor biawak besar di kala hujan lebat mencurah-curah

besar tau biawak nih..silap2 kita boleh sangka ini buaya

PULAU PINANG

Balik tu kami singgah ke Pulau Pinang, demi mencari pulut panggang paling sedap di Penang, kedai tu dekat jer dengan hotel kami pernah duduk - Shang Ri La - Rasa Sayang Spa and Resort. Pondok gerai makcik ni betul-betul depan roundabout. Makcik akan mula membuka kedainya jam 2 petang. Memang orang dah datang siap-siap tunggu. Luckily, kami sampai agak awal, pesan 25 biji pulut panggang, makan tak hingat sepanjang perjalanan hingga ke Bangi. Heeee...



Singgah bersolat di masjid tepi laut di Penang. Tak ingat nama masjid ini.






Read More

0 Responses to Road Tour Kedah and Penang