Posted on Friday, January 21, 2011

Ramai ADUN meninggal..mengapa??



Sejak election besar hari tu, dah berapa kali pilihanraya kecil diadakan kerana ramainya ADUN yang meninggal dunia. Hmm, kenapa agaknya??? Terlalu kerap sangat sehingga saya terfikir-fikir sebabnya.
Pada pandangan sy ini berlaku kerana bbrp aspek:

1. Calon ADUN dipilih dari kalangan yang menghidap penyakit kronik (e.g. darah tinggi,sakit jantung, kanser, diabetes)
2. Beban kerja (workloads) melampau dan tekanan kerja sebagai ADUN yang tinggi tahap tekanannya.
3. ???

Nie sesuatu yang wajar difikirkan secara serius. Kalau ADUN yang terpilih adalah terdiri dari mrk yang mengidap penyakit kronik, maka sesuatu harus dilakukan utk memilih calon/menasihatkan bakal2 calon utk mengamalkan gaya hidup yang lebih sihat. Ada yang memberi pandangan bahwa tahap kesihatan ADUN menggambarkan tahap kesihatan kebanyakan rakyat di Malaysia. Wow, ngeri jugak mendengarnya. Maknanya, kebanyakan rakyat Malaysia nie tidak sihat dan menghidap pelbagai penyakit kardiovaskular.

Tapi tekanan kerja yang tinggi pun boleh menyumbang kepada penyakit kronik. Tahap tekanan kerja yang melampau sooner or later akan memakan diri. Ini yang ramai orang tak sedar. Ini yang buat orang tak nampak pentingnya penjagaan kesihatan fizikal dan diet yg sihat utk mengelak penyakit kronik utk jangka masa yg panjang.



Berapa ramai dari kita yg bersenam hari ni??? Read More

0 Responses to Ramai ADUN meninggal..mengapa??