Monday, September 5, 2016

Tip untuk block iklan menjengkelkan di website



Perasan tak kebelakangan ini, kebanyakan websites yang kita layari mempunyai paparan iklan yang annoying??!! Memang annoying!! Macam-macam jenis ada, yang pop up iklan paling menyampah, tengah nak surfing web, tetiba muncul iklan depan paparan, walaupun ada icon X kononnya untuk hapuskan iklan itu, jangan percaya 100%. Biasanya dia terus link ke laman web ntah apa-apa atau kena tekan icon X [closed] tu banyak kali sebelum kita dapat baca artikel dalam laman web berkaitan. Selain itu, tak kalah annoyingnyer ialah bila kita bukan sesuatu laman web itu tetiba ada iklan siap dengan bunyi [sound] yang buat kita confused seketika, mana datangnyer bunyik tu? Itu belum lagi iklan-iklan bersepah-sepah dalam artikel kita baca sehingga menjejaskan kesejahteraan kita nak membaca. Saya tak tahu orang lain, tapi saya sangat annoying dengan iklan2 ini yang pada saya menganggu fokus pembacaan, selain terlalu banyak iklan satu-satu paparan sehingga saya rasa setiap paparan tu maybe 20% jer isi tapi lebihnya iklan. Saya pernah terbaca bahawa ini adalah cara baru pengiklanan di laman web. Huh tak suka, tak suka.

Saya bukan tech savvy sangat, tapi rajin jugak kekadang carik maklumat berkaitan ICT. Bagi yang rasa tension terbaca banyak iklan kat laman web masing-masing saya mencadangkan satu app ini yang saya telah pakai dan setakat ini okay dan berjaya mengurangkan rasa jengkel dan tension saya dengan iklan yang banyak2 ni. Daripada pembacaan, ada banyak jugak aplikasi serupa secara percuma di internet tapi ini antara yang popular dan saya telah ada experience pakai, jadi saya bolehlah recommend kan untuk try. 

Image result for adblock

sedikit overview tentang AdBlock ini:

Used by over 50 million people, a free ad blocker that blocks ALL annoying ads, malware and tracking.
AdBlock. The #1 ad blocker with over 200 million downloads. Blocks YouTube, Facebook and ads everywhere else on the web.

The original AdBlock for Chrome works automatically. Choose to continue seeing unobtrusive ads, whitelist your favorite sites, or block all ads by default. Just click "Add to Chrome," then visit your favorite website and see the ads disappear!

Also available for iPhone, Safari, and Opera from getadblock.com.

NOTE:
* Unobtrusive ads aren't being blocked in order to support websites.
* The notice you see about having access to your history and website data is automatically generated because AdBlock runs on every tab. But it does not actually monitor your browsing history or require your personal information to work properly.

==============================

NEW IN VERSION 2.6: Shows you how many ads have been blocked - watch the total climb like crazy!

- New in version 2.5: Blocks ads in ALL videos and in ALL Flash games across the web!
- New in version 2.4: More than twice as fast, while using less memory per tab!
- New in version 2.3: Adds an optional toolbar button to control AdBlock!
- New in version 2.1: Translated into dozens of languages!
- New in version 2.0: Ads are blocked from downloading, instead of just being removed after the fact!

Bagi handphone pula, saya menggunakan iphone, ada option untuk mengelak dari melihat paparan iklan yang jengkel ini. Boleh tekan icon sebelah kiri paling atas tu and dapat baca artikel penuh tanpa ads. Tapi ada juga saya baca app lain yang boleh digunakan oleh iphone seperti "Crystal" atau "Lifehacker" tapi kena download.

semoga selepas ini, kita semua dapat surfing internet tanpa banyak iklan cekadak yang menyesakkan nafas dan bikin pedih hulu hati.

No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...