Saturday, September 24, 2016

Kecurangan Siber dan Impaknya


Pada masa kini, melakukan soal-selidik boleh dilakukan dalam pelbagai medium. Sebagai penyelidik, saya sendiri terpaksa belajar benda-benda baru, terutama teknologi dan mengambil manfaat daripadanya untuk membuat kajian. Salah satu aplikasi yang saya kira sangat bagus dan berita bagus untuk penyelidik ialah Google Drive ada google forms - boleh buat survey and send survey anda secara online. Of course ada pro and con dari aspek metod kajian, tapi, saya kira masih ada benefits yg banyak, cuma mungkin perlu difikirkan apakah kaedah terbaik untuk penambahbaikan. Kini, kebanyakan kita pandai komputer, mempunyai akses kepada gajet dan internet, jadi ia ada kelebihan tersendiri dalam kemampuan menembusi subjek yang bersesuaian. 

Ok done bagi kuliah free. 

Saya sajer-sajer try menggunakan google forms untuk menjana satu survey pendek yang agak menarik iaitu kecurangan siber. Kenapa topik ini? Kerana, saya ni silent reader di FB Kisah RumahTangga. Sesiapa belum friend KRT silalah yer, ada macam-macam seribu masalah rumahtangga ada kat dalam tuh. Again, as a counsellor and penyelidik, saya selalu try untuk memikir dan menganalisis apa yang saya baca dalam KRT tuh. Salah satu trend baru yang saya nampak dalam isu-isu masalah rumahtangga ialah kecurangan siber. Dulu mak bapak kita datuk nenek kita, takde istilah curang-curang siber nih. Tak wujud pun kecurangan alam maya ni. But nowadays, teknologi baru membawa bersamanya risiko-risiko yang tidak terjangka, dan salah satunya ialah kecurangan siber inilah. 

Tuan-tuan dan puan-puan, 
Jangan anggap bila suami/isteri duduk diam di rumah, segalanya under control. Hmm, sila fikir semula andaian tersebut. Kini, jika pasangan anda ada gajet, spt tablet, komputer, smart phone digabungkan pulak dengan wifi yang laju, aha, itu sudah cukup mencetuskan risiko kecurangan. 

gajet + wifi sudah cukup menjadi punca wujudnya masalah rumahtangga.

Berbalik kepada pembacaan saya terhadap luahan masalah rumahtangga di KRT, campur dengan kes-kes yang saya handle sendiri, juga dengan case study pelajar penyeliaan saya di pusat kaunseling sekitar lembah kelang, kecurangan siber adalah ancaman merbahaya, kerap kali disebut-sebut sebagai punca berlakunya kecurangan, menjadi punca konflik dan pergaduhan suami isteri, yang akhirnya jika tidak ditangani secara baik, membawa kepada penceraian. 

Survey yang saya jalankan secara online berkenaan dengan kecurangan siber ini lebih kepada kerana ingin tahu lebih lanjut, selain nak tengok kadar respons guna online survey macam mana. Saje suka-suki. Di bawah ini saya screenshot kan beberapa hasil dapatan data saya. Okay. Ini paparan muka survey pendek saya. 




Keputusan kajian - saya highlights kan beberapa sahaja yang menarik. 
1. Total responden saya 43 orang. Kira okay untuk saya generate deskriptif analisis. Sbnrnya tak sangka pun akan dapat respons sebanyak ini kerana isu yang saya bawak pun consider sensitif and survey ini ditujukan kepada mereka-mereka pernah curang di alam siber. Tapi survey ini anonymous, meaning that, saya pun tiada maklumat peribadi responden. Berdasarkan data, kebanyakan responden kajian ini menghabiskan masa lebih 6 jam untuk melayari internet bagi tujuan bekerja dan personal. Wow, maksudnya, connection dengan internet itu sentiasa berlaku, untuk tempoh yang lama, mungkin dari awal pagi hingga lewat malam. 


2. Tahap kecekapan menggunakan internet. 
mungkin tak nampak di gambar makna nombor 1-4. Spectrum kecekapan dari 1-4. 1 mewakili tahap kecekapan rendah sehingga 4 mewakili tahap kecekapan tinggi. Majoriti responden berpendapat mereka mempunyai tahap kecekapan sederhana dan tinggi. 

3. Bagaimana kecurangn terbongkar. 

Saya senaraikan list jawapan, namun saya juga memberi ruang untuk responden memberi pilihan jawapan lain melalui ruangan lain-lain. So banyaklah jawapan yang saya terima. Tapi tiga (3) cara paling kerap bagaimana kecurangan ini terbongkar ialah:

terbongkar oleh pasangan
terbongkar oleh ahli keluarga 
terbongkar oleh rakan-rakan/kenalan 

ada juga responden saya mengakui, belum terbongkar lagi. kira masih selamat lah. haha adoi. ada juga yang kata, diri sendiri yang membuat pengakuan tentang kecurangan siber mereka. 

4. Tempoh hubungan siber terjalin 

Majoriti responden mengatakan kecurangan siber mereka berlangsung lebih dari setahun, diikuti beberapa minggu sahaja dan kurang setahun. 

5. Jumlah jam seminggu diperuntukkan untuk berhubung 
Majoriti responden menghabiskan masa sehingga 1-10 jam seminggu untuk berhubung dengan pasangan siber, ada segelintir kecil menghabiskan antara 10-40 jam seminggu untuk berhubung dengan pasangan siber. Maybe inilah yang dikatakan sebagai 'bergayut'. Cuma gayut orang zaman dulu-dulu ada wayar telefon, now gayut takde wayar, tapi mata yang 'bergayut' baca sms, tengok gambar dll. Hmm, harus tukar istilah bergayut itu. 

6. Pernahkah mengenali pasangan siber sebelum ini?


Kebanyakan responden mengatakan tidak mengenali pasangan siber sebelum ini, dan lebih 30% kata kenal sebelum menjalinkan hubungan siber. 

Okay. Saya kena berhenti sekejap. Nak breakfast and doing my laundry. Will be continued. Part 2 menyusul nanti. 

No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...