Saturday, September 24, 2016

Kecurangan siber dan impaknya part 2

Okay bersambung pasal kecurangan siber ini. Saya share beberapa fakta lagi yang saya dapat dari kaji selidik suka-suka yang saya buat baru-baru ini.

7. Medium teknologi perantara untuk berhubung dengan pasangan siber. 

Medium teknologi perantara palng banyak digunakan ialah laman sembang (contoh wechat, whatsapp, telegram, fb messenger). Ini diikuti oleh media sosial (facebook, instagram, twitter dll), selain panggilan telefon dan bersemuka (face to face). 



8. Intimasi kecurangan siber

Soalan seterusnya ialah samada kecurangan siber membawa kepada intimasi fizikal (seperti seks). Majoriti mengatakan tidak, tetapi banyak juga peratusan mengatakan ya iaitu 41.9%. Hampir separuh jugak. Ertinya, risiko itu tetap ada ya, hubungan siber boleh berkesudahan sehingga ke peringkat keintiman fizikal (seks). 


9. Samada pasangan siber anda mempunyai pasangan siber yang lain

Majoriti mengatakan tidak tahu. Mungkin ada spare tayar lain, mungkin tidak ada, sukar dipastikan. Tapi agak besar jugak peratusan yg mengatakan pasangan siber mereka ada spare tayar lain (32.6%) dan 11.6% kata tidak.

10. Kesan kecurangan ke atas hubungan sedia ada

Majoriti mengatakan hubungan seks dengan pasangan sedia ada tidak mengalami perubahan, namun 32.6% mengatakan kecurangan siber menyebabkan hubungan intim dengan pasangan menjadi menurun. Ada yang mengatakan meningkat. Sebab saya ada bagi ruangan 'lain-lain', ada juga responden yg memberi respons yang menarik seperti isteri lagi nak buktikan sapa power. Haha, power rangers!!!



11. Kesan emosi terhadap hubungan sedia ada selepas pendedahan 

Berdasarkan bar chart di bawah ini, saya highlightkan 5 kesan emosi yang paling banyak dilaporkan oleh responden iaitu:


  1. hilangnya kepercayaan
  2. meningkatnya tekanan
  3. masalah komunikasi (e.g. bergaduh, konflik)
  4. penderaann verbal seperti maki hamun, sumpah seranah, perkatan kesat
  5. keyakinan diri menjadi rendah 




12. Komitmen terhadap hubungan sedia ada

Agak menarik bilamana kebanyakan responden mengatakan mereka cuba memperbaiki kelemahan dan kekurangan hubungan sedia ada selepas kecurangan diketahui.  Percentage tak besar tapi mungkin ini yang dikatakan sebagai kadang-kadang apabila berlaku masalah dalam rumahtangga, baru kita sedar bahawa ada yang tidak kena dalam rumahtangga dan ia harus ditangani, atau jika dibiarkan berlarutan, ia membawa kepada perpisahan. Kecurangan sebagai contoh adalah satu 'alarm' yang mengatakan ada yang tidak kena, yang perlu diperbaiki antara pasangan ini. Jika ditangani dengan baik, ia akan memantapkan lagi hubungan tersebut, jika sebaliknya, maka akan membawa kepada rentetan masalah tidak berkesudahan. Ada juga yg mengatakan tiada kesan, ada yang mengakhiri hubungan siber, ada yang mengambil jalan berpisah pun ada.


13. Bagaimana kecurangan siber mempengaruhi persepsi anda terhadap sesebuah perhubungan.

Ini saya tanya secara open ended question. So pelbagai jawapan yang saya perolehi. Ada yang menyesal dengan kecurangan yang dilakukan, Ada yang menjadikan kecurangan pemangkin untuk muhasabah kelemahan diri dan perbaiki hubungan sedia ada, ada yang beranggapan perlunya benteng diri yang kukuh untuk mengelak dari terjebak, perlunya batasan dalam pergaulan. Tapi, ada juga yang mengatakan, "perlu lebih berhati-hati" "ada teman untuk berkongsi/bersembang". Ahaha. Ini, menarik untuk diketahui. "Serial offender" yang nampaknya belum mahu bersara sepenuhnya. Mungkin, ada faktor unfinished business dgn pasangan atau diri sendiri.






Bila tengok balik survey ini ada kelompongan sana sini. Sekadar suka-suka nak cuba google form ini. Tapi sangat appreciate mereka yang menjawab survey pendek saya ini. Tak sangka ada yang jawab. 

Kesimpulan yang saya dapat buat di sini ialah, kecurangan siber sebenarnya adalah satu cabaran besar perkahwinan masa kini, di mana batasan pergaulan tidak lagi dibataskan oleh fizikal, faktor geografi. Kita kini hidup dalam dunia tanpa sempadan. Mungkin serumah dengan suami/isteri, tapi diam-diam ada affair siber dengan orang lain. Duduk elok di rumah belum memastikan apa-apa lagi pada zaman sekarang. Bila ada gadget, segalanya berkemungkinan. Mungkin kita patut berbalik kepada telefon cap ayam. Dewasa ini, meningkatnya kes penceraian disebabkan oleh wechat/whatsapp dll. Bagaimana kita mendefinisikan kecurangan? Ada yg mengatakan, sekadar sembang-sembang tak jadi apa. Tapi ada yg beranggapan, ia juga satu bentuk kecurangan walaupun tidak melibatkan fizikal. Teringat cerita pelajar saya yang mengatakan kes yang beliau handle. Si suami marah isteri kerana isteri 'bersayang-sayang' dalam whatsapp dengan rakan sekerja. Isteri kata 'ala itu biasalah, bukan apa-apa pun. bersayang-sayang tu dalam mesej jer. itu biasa jadi amalan di tempat kerja.' Ha, situlah bahayanya. Bila komunikasi dgn orang lain kita buat sama mcm kita komunikasi dgn suami/isteri. pada anda tiada apa, pada pasangan, belum pasti. 

Jadi berhati-hatilah dalam penggunaan gadget kita. Jangan hanya kerana seketul plastik itu, rumahtangga kita jadi tergadai. Dan, teknologi, jika tidak dikawal, macam-macam boleh berlaku. 

No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...