Monday, May 9, 2016

Perfume signature the series...is this the one?

Lagi-lagi cerita minyak wangi,

 Alhamdulillah koleksi minyak wangi bertambah secara mendadak kebelakangan ini. Rezeki kot syukur alhamdulillah. Sebelum ini saya ada cerita saya tengah mencari perfume signature, yang dah bertahun2 saya mencari tidak jugak ku ketemu. Haha. Hari ini dapat hadiah dari husband perfume baru - Burberry - Touch. And hari tu masa pergi Kedah saya beli miniature Chloe rose set. Bertambah koleksi ku.



Chloe tu beli lepas terbaca review dalam in flight magazine Air Asia seorang stewardess tu kata favourite perfume dalam kalangan stewardess ialah Chloe. So, terpengaruh punya pasal, cariklah jugak. Baunya memang sedap. Ada tiga-tiga sekali iaitu Chloe rose, L'Eau de Chloe dan Chloe EDP. Bau Chloe ni sweet, elegant, powdery and innocence gitu. Tak overpowering buat subtle and sweet. Mula-mula terfikir adakah ini perfume signature ku? Baru berangan-angan datang Burberry Touch yang mengubah segalanya. Dramatik...!


First time try Burberry Touch and sebelum ini brand ini memang bukan pilihan saya, tak tahu kenapa, saya bila ke kaunter perfume saya carik yang unik dan lain. Tapi tulah, asyik tak ngam or jarang perasaan cinta pada wangian tu akan bertahan lama. Tapi first time saya cium Burberry Touch terus saya rasa macam bestnya. Baunya elegant, and top notes nya agak unik berbanding perfume biasa. After a while kita perasan perfume yang generic ni biasanya baunya hampir sama pada akhirnya. Tapi tope notes perfume burberry touch ini memang elegan dan berbeza dari yang pernah saya pilih. Ada orang kata, kalau nak pilih perfume, kena experience journey of the perfume, ertinya pakai untuk merasai baunya hingga ke akhirnya: top notes> middle notes> base notes. Top notes ialah yang kita cium first time kita sembur, after a while, top notes itu akan beransur-ansur hilang dan diganti dengan middle notes. Akhir sekali ialah base notes. Jika kita suka dengan kesemua tahap notes itu, jadi ia mungkin pilihan perfume terbaik. So far, saya suka dengan bau burberry touch yang subtle and tak overpowering, elegant, warm and long lasting. Saya boleh kata, i love the all notes. Could it be the one?? My husband cakap, hopefully yang dia pilih akan jadi my signature. Burberry kahwin dengan Dunhill katanya. Wah!! Kalau Burberry touch kahwin Dunhill desire agaknya yang terhasil ialah minyak angin. Bhahahaha.

And cara terbaik menguji perfume ialah dengan menyemburkan pada kulit and tengok respons bau kemudiannya. Chemistry antara bau badan dengan perfume tidak sama, justeru tidak dinasihatkan untuk membeli perfume hanya kerana perfume tersebut bau best bila kawan kita pakai. Best pada bau badan dia tak semestinya best pada bau badan kita. 

Selain tu saya dah beli jugak Victoria Secret punya perfume - Boombshell. Saya baca banyak review Boombshell ni, saya beli botol besar. Baunya very fruity, sexy and fun. Itulah impression bila saya cium baunya buat pertama kali. Saya berpendapat perfume ini sesuai untuk cuaca Malaysia yang panas, sebab baunya refreshing. Tapi tak bestnya, baunya tak tahan lama walaupun yang saya beli tu ialah eu de perfume. 

Kita boleh jer pakai banyak jenis perfume, ada orang pakai sampai 7 jenis perfume ikut occasion, tapi ada orang suka pakai satu jenis saja yang sesuai semua occasion. So, nampaknya saya kena berhenti kejap beli perfume baru and just try perfume yg ada and hopefully i can make up my mind untuk pilih yang terbaik sebagai my signature. 

  1. Victoria bombshell - nak pakai time mood rasa nak berjimba-jimba. and pakai di rumah jugak. tapi bukan jenis perfume yg saya nak orang kenal saya, sebab saya nampak perfume ni saya bayangkan perempuan yang bombshell. Ahaha, itu bukan impression yang saya nak. 
  2. Chloe series - mostly saya akan pakai time nak pergi kerje, nak alternate dengan perfume burberry. tetiba sayang pulak dengan burberry, takut cepat habis. heh. chloe ni menyebarkan bau yang memberi impresi yang saya suka - sweet, elegant and subtle but yet attractive. not overpowering atau orang tak notice immediately, tapi if you close enough, then you can smell it. how nice! very feminine. 
  3. Burberry  touch - untuk special occasion and ke pejabat. sama macam chloe, sweet, elegant, unique and subtle, attractive and a bit mysterious.
  4. Elie Saab - ha ni pening nak fikir bila nak pakai. Bau jasmine kuat and perfume yang intense jugak. Mula-mula boleh rasa lemas bila cium bau, tapi lama-lama baunya jadi mellow and sweet. Sesuai untuk pergi kat crowded kot. so bau kita outstanding. bila lah masa nak pergi kat crowded?
And ada beberapa lagi, yang saya akan tukar-tukar pakai untuk ke tempat kerja. 



No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...