Monday, May 2, 2016

Laporan Seminggu

Salam hari buruh kepada semua. Hari ini hari Isnin, tapi sebab cuti umum, terasa pulak hari ini hari Ahad. Dapat extra cuti sehari. Syukur alhamdulillah...

Banyak sebenarnya perkara yang berlaku sepanjang seminggu dua ini, tapi sebab agak busy dengan kerja jadi tak menyempat-nyempat nak update blog. Takder orang baca takper :-) Saya buat untuk diri sendiri, untuk catat apa saja perkara yang saya fikir nak catatkan. Satu hari nanti mungkin, bila saya dah takder, orang boleh baca dan jadi legasi kenangan kepada yang mengenali. Kot2 dah tua nanti anak2 boleh baca balik cerita mamanya nih. Album gambar saja tak cukup, kena ada huraian sekali kan, so senang tengok gambar sekali dengan cerita dalam blog. Huhu. Sentimental lah pulak...

Sebab dah tak berapa nak rajin buat thread satu-satu, jadi lum sum kan semua peristiwa-peristiwa yang sesuai untuk dikongsi di sini. 

Bulan lepas sahaja dua kali saya kembara ke Kedah. Hari tu ikut husband, now pergi jadi penceramah untuk slot bengkel AADK Kedah. Dua hari satu malam saja di sana. Yelah, nak duduk lama-lama pun buat apa? Lainlah bawak husband boleh jejalan, ni pergi atas tiket kerja, time kerja, so bertolak hari Isnin balik hari Selasa tengah hari. Alhamdulillah perjalanan dipermudahkan Allah. Sesiapa yang kenal saya tahulah penakutnyer saya ni nak naik kapal terbang. I hate flying!!

Gambar first pergi Kedah dengan husband
Pergi tempat orang tak sah kalau tak pergi tempat-tempat popular kat satu-satu tempat tu kan. Syukur berkesempatan pergi ke beberapa tempat popular untuk makan di Alor Setar, antaranya kedai char kuew tiaw amin (kalau tak silap), abc salji (makan tengah panas terik, salji turun dalam mangkuk jer), mangga durian kat tengah-tengah pekan, lupa pulak nama tempat tuh. Malam ada pergi makan kat kedai nasik kandar best kat alor setar, yasmin ker apa namanya, sesat-sesata ngan hubsand walaupun pakai waze. Keh-keh. Kami kalau tak sesat bukan berjalan namanya. Kali kedua pergi sendiri baru-baru ini saya tak ke mana-mana pun. Sebab naik flight and takder transport and jangka masa pendek sahaja. 


Ini gambar rumah tamu tempat saya stay kat kedah second time datang untuk AADK. Mak ai, saya sorang jer kat rumah besar nih. Ngeri dan seram seh!! Bilik ada banyak, pastu rumah besar. Nama pun rumah tamukan, so jarang orang duduk, jadi perasaan takut tu terasa jugak. Walaupun lokasi betul-betul dalam pusat latihan AADK, tapi malam-malam huhuhu..mulalah fikir macam-macam. Tapi beranikan diri sahaja, tak mahu layan fikiran 'ala filem munafik' dalam kepalaku ini. Nasib baik ada bawak laptop, jadi malam tu tidur bertemankan surah ruqyah and lampu rumah terang benderang, semua saya onkan. Haa, tulah, bagi lagi saya duduk sorang-sorang rumah besar nih.  TV pun saya biar terbukak kat ruang tamu. Tidur malam tak nyenyak sekejap2 terbangun, dengar bunyi kat atas siling bilik tapi fikir - tikus!! Jangan fikir lain! Itu tikus! Tikus! Tikus!!!


Keadaan rumah tamu ini selesa, bersih dan lengkap kemudahannya. Ada towel, telekung dan sejadah untuk bersolat, ada toiletries tersedia and biskut and air 3 in 1 kot2 nak minum. Saya angkut cerek elektrik masuk bilik. Tak syoknya bathroom kat luar bilik, so perjuanganlah jugak nak keluar bilik malam-malam nak terkucil. 





Nampak kecik jer, tapi besar rumah ini kat dalam

Selesa dan nyaman, macam homestay pun ye jugak


Gambar maggi kari kambing kat atas tuh bukan kat Kedah yer, tapi kat Bangi Gateway seksyen 15. Tempat kat foodcourt level 1 dekat dengan Hemst. Memang marbeles mee maggi kari kambing ni. Tak rugi cuba. Ada sekali tu 3 kali jugak saya makan mee maggi ni. Adoi sangat tidak sihat yer. Sesekali okaylah nak rasa, kalau banyak kali dalam seminggu adoi tidak digalakkan. Semalam pergi lagi kali ni dengan husband. Dia tengok gambar yang saya send, terus teringin. Beberapa kali jugak dia sebut nak makan. So bila dia mention lagi, bawaklah lagi and makan lagi mee maggi kari kambing nih. Tapi makan separuh jer sebab dah asyik makan mee maggi kambing ni rasa muak pulak. Terbayang-bayang maggi nie nak digest dalam perut ku dengan susah payahnya. Ada orang kata mee segera ni ambik masa nak digest dalam perut kita. Husband pun kata sedap. So, sesiapa yang gi Bangi gateway trylah yer.


Ini aktiviti semalam, jejalan gi carik barang travel bersama husband. Takdelah besar sangat pun, and ramai jugaklah yang pergi. Untuk carik barang okay kot, utk sajer-sajer jalan, rasanya shopping mall IOI putrajaya tu dah lebih dari mencukupi. Sebab selain barang, dan tempat makan, takder tempat untuk entertainments. Namapun factory outlet kan. Misi kami mencari backpack dan kasut travel telah tercapai maka kami pun balik ke bangi cari lampu utk rumah yang dah terbakar bulbnyer tu tapi sebab semalam cuti buruh, maka banyak kedai tutup. 


Ha, semalam gi mydin beli buah banyak-banyak sebab nak get rid off maggi segera cepat-cepat dalam sistem penghadamanku. ;-) Kebetulan jumpa jar kaca ni kat mydin, colorful, harga dalam rm6, cepat-cepat sambar. Mula-mula ambik dua color jer, hijau dan purple tapi husband tegur "aik pink tak nak?" Yelah, minat pink tak semestinya semua benda nak pink. Tapi sebab dia dah tegur, maka ciluk jugaklah satu pink. 

lemon + orange + blueberries + strawberries + ais ketul + mineral water = detox water!! 

Mudah jer. Berkhasiat walaupun rasa tawar. Adalah rasa buah tu dalam air bila kita minum tapi jangan imagine macam beli jus kat kedai pulak, yang penuh rasa kemanisannya. Detox water ini baik untuk kesihatan dan paling best bila diminum selepas exercise dan awal pagi.

Okay selamat hari buruh!!!





No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...