Wednesday, April 20, 2016

Tips beli peti ais

Peti ais rumah saya jenama Toshiba, yang paling basic sekali, lupa dah harga masa beli, dalam RM700 kot rasanya. Comel lote jer bentuknya. Beli ni dalam tahun 2010 bila balik dari Melbourne. Saya beli bersama-sama dengan mesin basuh 7 kilo dari jenama yang sama. Now, mesin basuh ku itu telah berpindah tangan ke ofismate yang baru pindah rumah dan kebetulan waktu itu, mesin basuh toshiba 7 kilo tu buat perangai, tak tahu kenapa, tiba-tiba tak boleh spin. Pergi baiki, ingat lamalah nak baiki, jadi fikir punya fikir pergilah beli mesin basuh baru 10 kilo jenama daewoo. Ha jenama ni rasanya dari korea, ni pun toke kedai yang recommend kan, kata baik, body tahan karat and ada warranty 5 tahun. Tapi so far alhamdulillah okay jer berfungsi, besar pun besar. Tapi cuci toto tetap hantar kedai. Ngeh-ngeh. 

Rupa peti ais lama lebih kurang gini. Still in good condition. 

Berbalik isu peti ais lama saya. Rasa macam nak tukar peti ais baru sebab barang kat dalam tu dah sendat mendat dengan segala macam barang yang ada. Walhal tubuh ada 2 orang jer di rumah. Bahagian atas dan penuh dengan daging-ikan-ayam-aiskrim, semua campur sekali. Kat bawah pulak penuh dgn macam-macam lagi. Satu hal bila balik dari membeli barang, macam mana nak sumbat barang-barang ni dalam peti ais. Di biar kat luar, cepatlah rosaknya seperti buah-buahan. So kami mulakan pencarian peti sejuk. Jenama tu boleh pilih macam-macam, cuma pilihan kami agak terhad kerana saiz peti ais kena sama dengan saiz built in kitchen cabinet yang ada. Peti ais sebelum ini kecik, jadi bersenang-lenang toshiba tu lepak kat situ. But now, kena tengok saiz jugak. Bila kami ukur, kami kena beli saiz yang tidak boleh melebihi tinggi 70 inci dan lebar 35 inci. Kalau nafsu tetiba nak lebih besar dari tu, gamaknya runtuhlah kitchen cabinet rumah ku. 

Pencarian bermula.

Mula-mula kriteria peti ais saya nak macam ni:
  1. Bajet. Paling penting nih. Bajet tidak melebihi RM3K. Lebih dari itu over bajet.
  2. Jenama dipercayai tahan lasak dan panjang umur
  3. Mesti besar dari peti ais yang ada. Apa kes beli sama saiz, baik tak payah belikan. 
  4. Sejuk beku kat bawah - macam stylo kan
  5. Jimat elektrik, lagi banyak bintang lagi bagus. 
Big boss kata, try tengok review peti ais yang ada dan tengok mana yang okeh. So, gigihlah mencari review kat internet. Macam-macamlah komen yang diberikan. Okay, thanks alot pada bloggers dan forum yang banyak bagi input, inilah baiknya zaman IT, kita tak bergantung pada saleperson saja untuk review peti ais kita. Kita boleh dapatkan maklumat dari pelbagai sumber. Lepas baca testimoni tu, dapatlah gambaran lebih jelas, terutama bab jenama yang bagus. Tapi kami tetap pergi jugak ke kedai elektrik untuk lihat sendiri peti ais yang ada sambil bertanya-tanya dengan salesperson ttg peti ais yang okay dan tak okay. Jawapan yang diperolehi konsisten dengan apa yang saya jumpa di internet iaitu:

Mula-mula jatuh cinta dengan peti sejuk freezer di bawah

Jenama yang dipercayai:
  1. Hitachi
  2. Toshiba
  3. Panasonic
  4. Mitsubishi
LG tidak digalakkan ambil katanya, LG yang paling ramai orang komplen bermasalah. Walaupun secara komestiknya rupa paras LG tu boleh tahan jelita, tapi apa guna jelita kalau hati sakit memanjang nanti. Kita nak carik peti ais alim yang tenang tanpa banyak karenah. So, yg paling direkomenkan ialah Hitachi. 

Macam peti ais tipikal yang lain: ada freezer, chill area and tpt utk vegatables. 


Kedudukan freezer di bawah: 
Saya berminat untuk dapatkan peti ais yang freezernya di  bawah. Tapi ada beberapa pendapat mengatakan kedudukan freezer di bawah ada kekurangan berbanding freezer bahagian atas. Ini saya petik langsung dari forum pasal peti ais:

Bini aku cadang nak beli brand panasonic.. sb tempat beku tu kt bawah.. so, ikan, ayam udang semua berada dibawah...
tp.. bile tanye 1 kedai letrik tu.. orang tu cakap tempat beku kt bawah tak elok sgt... sb area atas nanti kurang sejuk... 
alasannya ; 1. kalo tempat beku di atas, wap sejuk kt atas akan turun kebawah... (so, bhgn bawah ni jadi sejuk la)

Tanya salesperson kat kedai pun cakap macam tu jugak. So, dilupakan saja kedudukan freezer kat bawah tuh. 


Tempat buat ais boleh mobile, boleh pindah2 kiri kanan atas bawah
So, selepas beberapa kali tengok peti ais, maka kami buat keputusan untuk beli peti ais Hitachi. Peti ais Hitachi yg kami pilih ini mempunyai dua kipas berasingan utk freezer dan bahagian bawah. Dan mempunyai 5 bintang dari aspek penjimatan elektrik.Yeay! Misi berjaya. Harga asal dalam RM3500, tapi lepas tawar menawar dapatlah RM3200 gitu sekali dengan harga penghantaran. Slightly over bajet tapi okaylah. Terbang duit. Huhu.

Moral of the story: kena buat survey dulu peti ais yang hendak dibeli. Paling penting bagi saya ialah bajet dulu berapa, dari situ kita dapat kecilkan skop pencarian kita yang lebih realistik. Selain bajet, pilihan jenama juga memainkan peranan. Pilih yang mempunyai reputasi baik, tahan lebih lama dan kuasa penjimatan letrik yang tinggi. Lainlah memang kita jenis yang menukar peti ais setiap 5 tahun sekali, itu mungkin kita boleh cuba-cuba ikut minat. Tapi bagi yang membeli sesekali macam saya nih, aspek ketahanan menjadi ukuran  penting kerana kita tak mahu pakai sekejap lepas tu rosak and kena ganti yang baru. Bukan senang nak menabung nih. Heheh. 


No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...