Monday, April 25, 2016

Minyak wangi signature




Botol minyak wangi saya agak bersepah dalam almari. Tidak disimpan setempat. Cuma baru-baru ini, masa kemas meja hias baru tergerak hati nak kumpul minyak wangi ni satu tempat, senang. Saya pernah buat entry pasal perfumes tahun 2013, masa tu saya beli perfumes clinique. Saya jugak ada membebel dalam tu tentang perfume signature saya yang belum ditemui. Dah tiga tahun berlalu, so apa cerita mak jemah??

....

Masih belum ketemu signature perfume ku lagi. Gambar atas adalah koleksi perfumes yg ada. Ada yang sering pakai, ada yang jarang pakai, ada yang tak pernah pakai, ada yang sekali pakai pastu tak suka pun ada. Tak semua perfumes yg saya ada masuk dalam gambar tu. Contohnya perfumes all time favourite saya Daniele Steel, Elizabert Ardern 5th Aveneu, dan Carolina Herrera. Kalau tengok dalam gambar tu, ada macam-macam saiz ada. Saya ni suka beli yang miniature size. Jarang saya membeli saiz biasa, sebab suka mencuba-cuba, suka bau macam-macam. Tapi mungkin pokok utama ialah belum bertemu signature perfume lagi. Saya sangat suka Danielle Steel perfume, tapi tak jumpa di Malaysia ni. Beli kat Melbourne, dah berapa tahun dalam simpanan, sebab takder stok, saya hanya pakai kadang-kadang, bila ada something extra spesial. Danielle Steel perfume rasanya almost becomes my signature perfume, tapi jodoh takder. Boleh gitu??

Memang kecelaruan kan?

Terbaru dalam koleksi - perfume Elie Saab La Parfum. Siapa pernah tertengok fashion show atau suka tengok anugerah Academy, pasti akan tahu Elie Saab nih, designer baju yang cantik mewah elegan. Masa tercari-cari perfume baru, saya try sampel perfume ini, and baunya segera menarik perhatian. Dah puas mencium macam-macam bau minyak wangi kat kedai, bau Elie Saab perfume ni begitu stand out. Lain daripada yg lain. Tu yang beli. Dengan harapan kot2 ini signaturenyer??


Bila dah try kat rumah, saya boleh kategorikan baunya sebagai kuat, intense, and tahan lama. Suka?? Hmm so-so. Beli mahal tapi tak tahu nak suka or tak. Daniele Steel still at my top list of favourite perfume. Maybe Elie Saab perfume rank 2. Baunya very flowery, kuat bau jasmin. Bila cium, baunya memberi aroma kehangatan dan feminin. Tapi kalau ikut preference, saya suka bau perfume yang flowery tapi sejuk and nyaman. 


Mungkin serasi dengan orang lain, tapi cannot go with my body odor 


Carolina Herrera, saya tak suka baunya. Bila pakai tu saya rasa rimas dan lemas dengan baunya. Ada certain aromanya yang buat saya rasa pening bila cium. Pakai beberapa kali je pastu dah tak mahu pakai.


Minyak wangi signature for my husband - Dunhill Desire. First time dulu beli untuk abam masa di Melbourne. Baunya light, yet masculine and warm feeling. Selain dari perfume ini sebagai signature, satu lagi perfume yg bila cium akan ingat husband ialah Activist dari Bodyshop. Baunya ala-ala musky and berempah. Tapi still sedap dicium. Harga berpatutan tak mahal sangat and baunya sedap. Best pakai dalam rumah atau sebelum tidur. Tercium-cium bau abam. Hahaha. Saya sendiri pun suka membedal minyak wangi dalam rumah. Bila lepas mandi, saya pakailah. Pada saya, pakai minyak wangi dalam rumah lebih penting dari luar rumah. Yelah untuk pasangan kita kan. Beli mahal2 nak bagi orang hidu kita? Baik husband or wife kita yang dapat privileged tu. 

Okay, misi mencari signature perfume masih berterusan...

No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...