Friday, March 18, 2016

Perkahwinan Jarak Jauh: Antara Manfaat dan Risiko

sejauh mana cinta teruji?

Jika ditanya pasangan berkahwin, boleh dikatakan rata-rata mahu tinggal sebumbung dan serumah dengan pasangan masing-masing. Hampir tiada pasangan yang suka dengan keadaan hidup saling berjauhan, terutama yang telah mempunyai anak. Tapi, kini nampak seperti trend bilamana semakin ramai pasangan yang menjalani hidup sebagai 'weekend husband/wife' kerana pelbagai faktor. Saya masih teringat sedikit waktu lalu ketika menjadi panel temuduga biasiswa pendidikan untuk penjawat awam, ada dalam kalangan calon yang ditemuduga mengutarakan isu ini yang dikatakan menjadi penyebab kepada banyak masalah kepada kakitangan awam. Misalnya tekanan psikologi dan konflik perkahwinan (curang dan penceraian). Ini belum kira aspek lain seperti tekanan kewangan akibat kos ulang alik.


Malaysia sahajakah yang mengalami fenomena ini? Kalau ikut pembacaan, ia ketara adalah penyakit masyarakat negara maju/membangun, bilamana berlaku perkembangan pesat dalam ekonomi yang mempengaruhi corak pasaran dan peluang kerja. Pengembangan syarikat ke pelbagai daerah, negeri dan kawasan menuntut kakitangan organisasi perlu bersedia ditempatkan di pelbagai kawasan, sekaligus memberi cabaran kepada pasangan yang kedua-duanya bekerjaya. Kalau dulu mungkin mudah bilamana ramai wanita menjadi surirumah sahaja, jadi perpindahan tempat kerja suami bukan sesuatu yang memeningkan. Tapi macam mana kalau si isteri juga terikat dengan komitmen kerja? Bertukar kerja bukan pilihan yang ada. Justeru macam mana? 


Ada satu kajian menarik dari Sweden yang membuat kajian jangka panjang ke atas pasangan PJJ dan risiko berpisah dalam satu tempoh tertentu. Tapi sebelum itu,jom saya share beberapa fakta menarik tentang PJJ hasil beberapa kajian sedia ada.
  • Pasangan berkahwin dikatakan menjalani kehidupan PJJ sekiranya jarak rumah dan tempat kerja adalah melebihi 30 KM. Wow, rasanya rata-rata sekarang ramai orang Malaysia terutama di kawasan bandar yang memandu ke tempat kerja lebih daripada 30 km jaraknya dari rumah. 
Motif menjalani PJJ. Ada banyak sebab pasangan berkahwin terpaksa menjalani kehidupan PJJ
  • Faktor pekerjaan. Peluang pekerjaan yang lebih baik. Mungkin pekerjaan sekarang ini menawarkan gaji yang lebih tinggi berbanding jika statik di tempat/kerja yang lama. Kakitangan awam sering menjadi pasangan PJJ kerana pertukaran kerja, kenaikan pangkat dan kekosongan jawatan di tempat baru. 
  • Faktor sosial. Mungkin telah lama bermastautin di tempat tinggal sedia ada, dah kenal lama dengan jiran tetangga dan telah rasa selesa dengan komuniti sedia ada. Jadi, mereka sanggup berulang alik jauh semata-mata atas alasan 'social security' dan 'placement attachment'. Saya pernah terjumpa seorang pensyarah yang duduk di Melaka dan berulang-alik ke Bangi setiap hari. Alasan beliau ialah kerana anak-anak selesa di Melaka dan berpindah ke Bangi bukan sesuatu yang mudah untuk famili yang tlh establish di Melaka. Jadi beliau sanggup setiap hari ulang alik dari Melaka seawal jam 6 pagi untuk ke tempat kerja. Fuh!!!
  • Faktor perumahan dan ciri-ciri kejiranan. Dalam erti kata lain, mungkin pasangan merasakan kawasan perumahan di tempat kerja tidak cukup kondusif untuk keluarga mereka atau kerana kerana ketiadaan kawasan perumahan yang mampu milik di kawasan berdekatan tempat kerja. Rasanya ini banyak juga berlaku terutama bagi pasangan yang bekerja di KL. Tau sajalah harga rumah di KL macam mana. Kondominium sahaja dah mencecah setengah juta. Tercekik nak bayar. Pada harga yang sama, boleh dapat rumah tanah yang selesa dan dengan keluasan yang lebih besar di kawasan sub urban seperti Nilai, Bangi, Sepang, Semenyih, Pajam, Seremban dan sekitarnya. Jadi, mereka lebih sanggup atau terpaksa memilih kawasan/rumah seperti ini kerana faktor kemampuan dan keselesaan. Tidak semua orang bersifat urban centered. Seperti saya. KL hanya untuk dijelajahi sesekali. Tapi untuk dijadikan tempat hiburan, tempat tinggal, tempat kerja, memang bukan saya. Alhamdulillah saya bekerja di Bangi.
Apapun motif, situasi ini mempunyai impak ke atas keluarga dan hubungan interpersonal. Impaknya:
  • Menghadkan peluang untuk bermesra dengan keluarga dan kawan-kawan. Yalah dah duduk jauh maka masa pun terhad. Lagi-lagi yang hanya berpeluang balik pada hujung minggu. Yang commute setiap hari pun dah sekian. Bayangkan pergi kerja jam 6.30 pagi, balik ke rumah maybe dah jam 6-7 malam, bila time nak masak, nak tengok anak-anak punyer kerja sekolah, nak ada kualiti masa dengan keluarga? Balik rumah tidur kepenatan dan bangun awal untuk ke tempat kerja, itulah rutin 5 hari seminggu. 
  • Berubahnya peranan dalam rumahtangga. 
    • Pasangan yang tinggal berdekatan dengan tempat kerja dan./atau di mana anak-anak tinggal bersama perlu bersedia memegang peranan yang lebih berat berbanding pasangan yang tinggal berjauhan dan balik sekali sekala. Pasangan yang tinggal berdekatan rumah akan menguruskan hal ehwal rumahtangga seperti menjaga anak-anak, menghantar anak ke sekolah, membeli keperluan rumahtangga dan sebagainya. 


  • Tekanan. 
    • Bagi yang perlu bergerak jauh dari rumah ke tempat kerja, pastinya perlu memikirkan strategi perjalanan yang efektif. Ini biasanya melibatkan pemilihan mode pengangkutan dan waktu perjalanan. Ini biasa kita nampak setiap hari. Even saya yang bekerja di Bangi. Seawal jam 6.15 pagi jalan-jalan utama sudah sibuk dengan kenderaan yang keluar ke tempat kerja. Malah kawan saya yang bekerja di HKL perlu bergerak seawal 5.30 pagi untuk memastikan dia sampai ke tempat kerja jam sebelum jam 8 pagi. Saya ke tempat kerja jam 7.30 am (kalau tahap rajin) tapi biasanya jam 8.15-8.30 pagi kalau tahap malas. Hehe. Kalau keluar lebih awal, saya akan terperangkap dalam jam di Jln Reko kerana orang ramai yang bekerja di KL, Putrajaya dan menghantar anak ke sekolah. Jam 8 lebih sikit ke atas trafik biasanya lancar dan saya boleh sampai ke tempat kerja dalam tempoh 15 minit dengan kelajuan kura-kura (60-80km sejam).
    • Kajian mendapati perjalanan yang jauh ini memberi tekanan kepada individu, tidak kira samada individu itu travel dengan kenderan sendiri seperti kereta atau pengangkutan awam. Contoh, yang drive sendiri ke tempat kerja selalu merungut jalan jem, jika pagi-pagi dah terperangkap dalam jem, ia boleh ruin our mood for the whole day. Itu belum kira yang naik bas/komuter, tiba-tiba komuter rosak, sangkut. Adoi. Saya pernah alami kejadian sangkut dalam komuter hingga tiket keretapi yang saya perlu naiki batal begitu sahaja. Tak pasal-pasal ada husband jadi mangsa kemarahan. Kena tempias hati panas terbakor. Aahaha.
    • Kajian juga mendapati pasangan yang PJJ ini mempunyai tahap kepuasan kehidupan yang lebih rendah berbanding pasangan yang tidak PJJ. 
    • Tekanan kewangan. Jauh perjalanan, luas pandangan. Macam best jer bunyinya. Tapi dalam realiti sebenar, jauh perjalanan, rabak duit poket - bayar tol yang bertol-tol banyaknya, bayar duit minyak dan belum kira faktor masa yang dibazirkan dalam perjalanan. 
    • Mental distance walaupun wujud mode pengangkutan yang lebih cepat bagi jarak perjalanan jauh. Bayangkan jika berlaku kecemasan misalnya ke atas anak di sekolah, jarak masa yang perlu diambil oleh ibu bapa untuk ke sekolah akan menimbulkan masalah.

pedihnya merindu..sob sob

Ramalanku benar belaka?
  • Hasil kajian ke atas pasangan pjj sepanjang 5 tahun mendapati bahawa secara puratanya pasangan pjj ini mempunyai kadar bercerai/berpisah yang lebih tinggi berbanding pasangan bukan pjj.
  • Pasangan pjj yang berpjj untuk tempoh yang singkat lebih berisiko untuk berpisah/bercerai berbanding pasangan yang berpjj untuk tempoh lama. Alasannya ialah pasangan yang telah lama berpjj ini telah menganggap pjj sebagai sebahagian gaya hidup, mereka telah menyeimbangkan kos dan manfaat hidup berjauhan dalam kehidupan seharian. Mereka belajar dari pengalaman, matang kerana pengalaman. Mungkin telah menerima keadaan itu dengan redha dan cuba accomodate realiti dengan jangkaan sedia ada. 
  • Pasangan yang pernah ada pengalaman pjj (salah seorang atau kedua-duanya) kurang berisiko bercerai/berpisah berbanding pasangan yang tidak pernah mengalami pjj. 




Kesimpulan
Keputusan untuk menjadi pasangan pjj perlu dibincangkan secara terperinci dengan mengambil kira banyak faktor, memandangkan impaknya yang tinggi ke atas perkahwinan. Bagi yang memilih atau terpaksa memilih pjj pula, kena ada persediaan mental, emosi, sosial, ekonomi oleh kedua-dua pihak bagi memastikan tempoh pjj tersebut dapat diatasi dan ditangani dengan sebaik mungkin, tanpa begitu banyak kesan negatif yang memudaratkan. Jangkaan juga perlu realistik. Ada  juga kita dengar pasangan pjj ni, hari-hari isteri telefon menangis-nangis sebab tak sanggup hendak menempuh alam pjj. Ya sesungguhnya bukan mudah. Saya sendiri pun belum pasti cukup kesanggupan itu. kalau tanya saya pun tak sanggup. Tapi, tak semua orang boleh memilih. Ada orang simply dont have choices. Namun, tidaklah bererti pjj ini memang akan bermasalah. Ada saja yang saya jumpa berjaya menjalani kehidupan mereka dalam keadaan yang baik-baik. Saya kira kedua-dua pasangan kena sama-sama bekerjasama dan mempunyai visi, misi dan jangkaan yg sama. Kalau satu pihak sahaja yang sedia tapi pihak yang lain tidak, itulah yg akan memberikan masalah. Pada akhirnya, buatlah akan yang terbaik. Fight for your marriage and in sha allah moga berkekalan. Ini mungkin sebahagian ujian-ujian hidup. Salute kepada pasangan pjj yg berjaya melalui tempoh ini. Anda dan pasangan memang kuat!



Lagu ini tentang cinta jarak jauh. Favourite song masa kt Melbourne. Ada sentimental value tersendiri. 
Hey there Delilah
What's it like in New York City?
I'm a thousand miles away
But girl, tonight you look so pretty
Yes you do
Times Square can't shine as bright as you
I swear it's true

Hey there Delilah
Don't you worry about the distance
I'm right there if you get lonely
Give this song another listen
Close your eyes
Listen to my voice, it's my disguise
I'm by your side

Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
What you do to me

Hey there Delilah
I know times are getting hard
But just believe me, girl
Someday I'll pay the bills with this guitar
We'll have it good
We'll have the life we knew we would
My word is good

Hey there Delilah
I've got so much left to say
If every simple song I wrote to you
Would take your breath away
I'd write it all
Even more in love with me you'd fall
We'd have it all

Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me

A thousand miles seems pretty far
But they've got planes and trains and cars
I'd walk to you if I had no other way
Our friends would all make fun of us
And we'll just laugh along because we know
That none of them have felt this way
Delilah I can promise you
That by the time we get through
The world will never ever be the same
And you're to blame

Hey there Delilah
You be good and don't you miss me
Two more years and you'll be done with school 
And I'll be making history like I do
You'll know it's all because of you
We can do whatever we want to
Hey there Delilah here's to you
This one's for you

Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
What you do to me.

*sumber rujukan utama: Till work do us apart - the social fallacy of long-distance commuting (Sandow, 2010)

No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...