Monday, February 29, 2016

Tudung oh tudung!


Tidak dinafikan, sekarang tengah trending ialah hijabista, macam2 jubah, macam2 tunic, macam2 skirt labuh, macam2 tudung!!! Bercakap tentang fesyen muslimah ini, selain Shah Alam, Bangi juga adalah syurga dunia bagi wanita-wanita muslimah dalam mencari pakaian menutup aurat serta tudung-tudung untuk matching ngan baju masing-masing. Sebagai warga Bangi/Semenyih, ooh, ini memang heaven. Dulu, bila nak cari baju muslimah, terfikir KL dan Shah Alam dah pening kepala sebab nak pergi sana fikir jem, masa, tempat tak familiar dan lain-lain. Tapi, sejak butik online tumbuh macam cendawan lepas hujan di Bangi ini, oooh senang cerita. KL sudah tidak ku peduli. Haha. Pergi KL untuk beli barang lain sahaja, kalau pakaian dan tudung, saya ronda-ronda Bangi sudah cukup. Bangi Sentral and Bangi Gateway tu pun saya tak habis-habis pusing lagi. Best tak best? 


Nasib baik keje di Bangi bukan KL

Bercakap pasal tudung, dulu saya peminat tegar dan sejati tudung bawal. Tetapi dengan kehadiran pelbagai jenis tudung-tudung lain, semakin sukar untuk mencari tudung bawal. Ada tapi pilihan terhad. Dulu tudung bawal saya harga RM10 atau RM5 sahaja. Lepas tu try tudung bawal aidijuma, best jugak, tapi ada materialnya yang nampak kasar dan tidak matching dengan fabrik pakaian. Jadi dilema jugak. Lepas tu mula bereksperimentasi dengan beberapa jenis tudung. Dengan pelbagai jenama dan bentuk, saiz dan corak di pasaran, sememangnya susah nak carik tudung yang sesuai untuk kita. Pilihan terlalu banyak and tidak tahu yang sesuai untuk muka dan sebagainya.

Adoi, definitely not my style. Husband dulu yang akan hencap. 


Pilih tudung ni macam nak cari kereta jugak. Perlu keserasian dan matching dengan muka. Paling penting pada saya ialah RINGKAS dan SELESA. Sebab itu, sekian lama saya menolak shawl dan selendang. Sebagai seorang yang praktikal, saya memang tak suka tudung yang berbelit2 dan mengambil masa 30 minit nak pin sana sini dan nak belit kiri kanan atas bawah. Tak kuasa!! Dan hanya bila terbitnya perkataan tudung INSTANT, barulah saya mula berjinak-jinak carik tudung yang menepati ciri saya mahukan: ringkas, praktikal dan selesa. Oh dan sekarang saya jatuh cinta dengan tudung 2 muka (2 loops). Bukan tudung bermuka-muka ya. Tudung dua muka takper, jangan manusia talam dua muka, itu bahaya. 

Ni tudung favourite. Sejuk dan selesa pakai ke pejabat dan kasual seharian

Dulu di Bangi ni, especially dalam kalangan staff am begitu meminati tudung Fareeda ni. Saya pernah jugak jenguk butik eksklusif Fareeda ni, tapi saya rasa tudung tu terlalu cantik untuk saya. Bahasa orang Kelantan 'Jangok'. Saya suka yang sederhana, tak terlalu outstanding. Lagipun tudung Fareeda boleh tahan mahal. So saya kira, agak tidak praktikal untuk saya jadikan tudung basahan ke pejabat. 

Jenis printed. Cepat jer habis. Selesa dan menutup aurat dengan sempurna.


Sekarang ni saya ada beberapa jenis tudung dari beberapa jenama yang boleh didapati di Bangi. Tudung-tudung saya ni semuanya ringkas, selesa dan mampu beli. Takde lagi tudung saya harga RM100+. Baru sehari dua ini, viral orang kutuk tudung Bawal Exclusive kerana harga yang melampau mahal. Saya tengok pun ter-gulp! jugak. Yelah sampai 2-3k harganya. Logiklah sebab ada batu swarosvki. Mungkin tudung ini ada target customer tersendiri, golongan artis, selebriti, elit, dan untuk function2 tertentu. Saya tidaklah. Ahaha. Apa kes pergi kerja, baju 100+, tudung RM3k? 

RM2-3K? Erk, takpalah naa. 
Warna warni. Tapi saya tak boleh imagine diri saya sejangok ini. Saya sukakan yang simple dan labuh di dada.

Paling penting, biarlah tudung itu pada saya syariah compliance. Saya bukanlah alim benar, tapi saya cuba berusaha ke arah itu. Pakai tudung yang menutup aurat, barulah memenuhi tujuan bertudung itu sendiri. Memang terdetik hati nak pakai tudung labuh betul2. Moga Allah beri hidayah pada saya untuk istiqamah sampai ke situ. 








No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...