Sunday, August 4, 2013

Dilema harga rumah yang hangit




Baru-baru ni temankan sahabat meninjau-ninjau rumah yang hendak dibeli. Double storey house pun tengok, kondominium pun tengok, townhouse pun tengok. Nak memilih rumah nie memang macam pilih pasangan hidup. Perasaan suka kena ada. Kena menepati ciri-ciri idaman kita. Heh, tapi nak puas hati 100% agak sukar jugak, sebab setiap pilihan itu pula bukan serba sempurna. Jadi terpulang kepada kita hendak memilih atau mengutamakan yang mana satu. Macam pilih pasangan jugaklah. Kita tak kan jumpa yang 100% kita puas hati, ada kekurangan kelebihannya. Terpulang pada kita apa yang kita utamakan dalam diri pasangan kita. 

Ada yang murah, jauh ke Semenyih nun haaa..kena menempuh jem di Semenyih dan Kajang. Ada yang dekat tapi mahal bukan main. Yang murah kawasan jauh pulak tu, kena kira kos dan masa perjalanan pulak. Jadinya, menggaru-garu kepala jugaklah, pening mana satu nak diutamakan. Yang dekat tapi mahal atau yang murah tapi jauh. Itulah dilema seorang pembeli rumah. 

Kondominium sedang rancak dibina di Kajang dan Bangi ni. Harga, memang boleh cecah harga sebijik rumah teres yang boleh dapat di kawasan Bangi. RM300 ke atas sudah menjadi kebiasaan harga kondominium. Itu kira tahap pertengahan, ada yang lagi mahal dari tu, harga sebijik rumah semi D pun ada. Rumah sekarang...(needless to say). Ada satu kondominium baru di Kajang telah dibuka untuk jualan dan swa. Bila tengok keluasan, hampir samer je besar dengan apartment saya duduk sekarang. Malah kesemua bilik apartment saya agak besar dan selesa berbanding dengan kondominum RM350K itu. Yang buat rasa feel kondo tu cuma sebab ada kolam renang dan gimnasium serta fasiliti asas sebuah kondominium. Tu dah pasti maintenance fee ratus-ratus selain sewa/bayaran bulanan. 

Kondo dah siap, dari jauh nampak dah ader orang duduk, tapi kebanyakan masih kosong dengan banyaknyer iklan UNTUK DIJUAL. Di bawah kondominium itu ramai agen jualan rumah sedang menanti orang berminat untuk membeli. Ni pun satu hal jugak. Sangat selalu terjadi bilamana masa mula launching, rumah2 yang kita rasa strategik atau nombor yang best, memang dah SOLD OUT awal-awal. Katernyer dah ader buyer bla-bla-bla laaah. Tapi kadang-kadang rasa tak percaya pun ada, sebab dah banyak kali saya melihat dan mengetahui bahawa biasanya rumah-rumah ini sudah pun di reserved oleh developer siap2 atau dibeli oleh agen jual rumah.Yelah, harga launching kan biasanya murah. Maka frustlah buyer yang memang nak beli rumah. Ambiklah rumah yang masih ada kosong dsbnya. Tidak berakhir di situ saja. Tunggulah bila rumah tu dah siap, tengok lah kat website jualan rumah seperti mudah.my, bersepah-sepah agen kuarkan iklan rumah tu. Yang bestnyer, harga pastinya dah mencanak2 naik. Pendek kata, memang untung atas anginlah. Seorang kawan saya membeli rumah di Hillpark 2 pada harga RM365K, bila rumah tu siap, terus jadi RM450 jual di mudah.com. Mahu tak hangit macam tu??? Kesian mereka yang memang memerlukan rumah. Orang macam ni lah yang menjadi mangsa keadaan. Dan agen rumah semestinya untung atas angin dengan begitu mudah sajer dapat beribu2 komisyen jual beli rumah. 

Satu lagi isunya ialah golongan berpendapatan sederhana/pertengahan seperti saya sendiri selalu tersepit kerana harga rumah. Nak beli flat tak layak pulak. Ada hari tu register nama nak beli rumah PKNS, katernya gaji saya tak melayakkan saya untuk membeli rumah itu. Keutamaan adalah bagi golongan pendapatan RM3000 sebulan. Skim rumah pertamaku pun tak layak sebab gaji yang berapa hinggit jer lebih dari tahap maksimum pendapatan dibenarkan. Nak beli rumah mahal RM450K> pulak tak layak sebab gaji tak cukup. Kena kongsi laki bini baru boleh dapat. Akhirnya tersepitlah golongan pertengahan ni kat tengah2. Beli mahal2 nanti makan maggi jerlah jawapnyer. Bukanlah ertinya takder jalan kuar. Memang ada, kalu bijak mencari. Misalnya carik umah lelong atau second hand yang murah-murah. Cuma secara amnya itulah dia, harga rumah yang hangit.

Best jugak kalau rumah kat Malaysia nie mengalami 'bubble bust', orang dah speculate sejak 2010 lagi, tapi laaa ni tak jadik apa, harga rumah tetap naik. So, kalu tak cepat membeli, gamaknya tak tahulah mampu ke tidak lagi nak membeli rumah idaman sederhana. 

2 comments:

Anonymous said...

betul - betul...saya setuju

Unknown said...

assalamualaikum....sesapa yang ingin booking rumah dekat gombak 2km dri uptown danau kota...hubungi saya...kondo tgah di rncang projek ini....boleh kontct saya...harga 450k...dh siap lagi mahal....
HAZRI 0194080159

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...