Tuesday, March 19, 2013

Akhlak dan Akal Jalan Seiring




One of my favorite authors

Tabiat membeli buku semakin meriah setelah beberapa bulan 'berpuasa' tapi buku yang hari tu pun tak habis-habis lagi baca. Bukan aper, kadang-kadang page 1 dah bosan, tu yang baca tak gerak-gerak dari current page ke next page. Akhirnya, jadi koleksi semata2. 

Beli 3 buku minggu lepas, 1 novel omputih best seller - Admission and 2 buku karya tempatan, satu buku kecik pasal huraian sejarah, kebaikan, manfaaat surah Al-Kahfi dan satu lagi dari Hj Pahrol Mohamad Juoi. Baru habis baca bab 1 pagi tadi sebelum mulakan keje. 

Hj Pahrol ini prolifik juga orangnya, salah satu buku dia yg menjadi koleksi kegemaran saya ialah Tentang Cinta. Bagaimana Cinta dilihat dari perspektif Islam dan bagaimana cinta sesama insan itu akan lebih terpelihara dan mendatangkan berkat apabila bertunjangkan Islam. Bahasanya santai, ada ilustrasi gambar-gambar kartun yang menarik (aku ni kan kartun). Buku mukmin profesional ini pun ada trademark itu lagi, penuh ilustrasi kartun yang saya suka. 

Antara intipati menarik bab 1 ini ialah perlunya golongan profesional melihat keseimbangan akhlak dan akal dalam mengemudi kehidupan, barulah dia boleh menjadi insan yang bermanfaat utk diri dan orang lain dunia akhirat. Apa yang jadik adalah wujud kecenderungan mengasing-asingkan aspek akhlak dengan akal sehingga melahirkan profesional muslim yang tidak seimbang dan bermasalah. 

Sangatlah betul. Orang yang berakhlak tapi tiada kecerdikan pun susah juga nak menyumbang dalam masyarakat kerana kekurangan ilmu fardu kifayahnya. maka jadilah kita masyarakat yang menjadi pengguna saja dan bukannya pencetus idea/pengetahuan baru. Tapi, kalau cerdik tak berakhlak juga tak boleh, sbb dia akan melahirkan profesional yang tidak berintegriti, yang terlibat dgn rasuah, pecah amanah dan sebagainya. 

Bila dah mengajar orang lain ni, mmg saya selalu memikirkan betapa pentingnya utk membetulkan diri saya sebelum saya mengajar orang lain, barulah ilmu yang disampaikan itu rasa kongruen (pinjam ayat Carl Rogers jap) sbb apa sy ckp adalah yg sama dari hati dan diri sendiri. kira mcm walk the talk lah.

Asyik2 baca buku motivasi barat jer. Bukanlah tak bagus, tapi diaorang ni selalu ada 'missing element' yang pada saya sgt penting iaitu agama dan spiritual. Lagipun dah ader banyak penulis tempatan yang berkaliber yang boleh diguna buah fikiran mereka dalam membantu membentuk peribadi diri seorang muslim yang sebenar. 

Nak tau lanjut, sila beli and baca sendiri, saya bukan tukang buat rumusan buku untuk anda. Hue3. 

"Siapa diri kamu akan datang akan dicorakkan oleh buku apa yang kamu baca sekarang" 

note: betul tu, ingat dulu masa sekolah menengah suka sangat beli majalah gila-gila, apo, ujang. alih2 bahasa saya pun jadik *&^%$!

2 comments:

Unknown said...

Assalammualaikum, lamanya tak singgah sini. Tadi nmpk nama Cengkih kat blog Shahril Kadir, tu yg teringat. Kakpb dah letak balik link kat muka depan blog.

Cengkih78 said...

salam, kak, tq, hehehe..

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...