Thursday, February 14, 2013

Ada apa dengan 14 Februari???

Setiap hari adalah CINTA

Saya mengaku..

Dulu semasa masih hingusan dan baru kenal cinta monyet, saya pun ikut celebrate Valentine's Day. Memang masyuk! Yelah time nilah 'si cinta monyet' bagi kad lah, bagi novel lah, bagi patung lah..coklat lah..mau tak best??? 

But as time goes by..

Baru perasan sebenarnya menyambut valentine day ini bukan budaya kita (Islam) dan asal usulnya pun adalah tidak selari dengan kehendak Islam itu sendiri. Lihat di bawah ini:


Saint Valentine's Day, commonly known as Valentine's Day,[1][2][3] or the Feast of Saint Valentine,[4] is observed on February 14 each year. It is celebrated in many countries around the world, although it remains a working day in most of them.[3]
St. Valentine's Day began as a liturgical celebration of one or more early Christian saints named Valentinus. The most popular martyrology associated with Saint Valentine was that he was imprisoned for performing weddings for soldiers who were forbidden to marry and for ministering to Christians, who were persecuted under the Roman Empire; during his imprisonment, he is said to have healed the daughter of his jailer Asterius. Legend states that before his execution he wrote "from your Valentine" as a farewell to her.[5][6] Today, Saint Valentine's Day is an official feast day in the Anglican Communion,[7] as well as in the Lutheran Church.[8] The Eastern Orthodox Church also celebrates Saint Valentine's Day, albeit on July 6th andJuly 30th, the former date in honor of the Roman presbyter Saint Valentine, and the latter date in honor of Hieromartyr Valentine, the Bishop of Interamna (modern Terni).[9][10]
The day was first associated with romantic love in the circle of Geoffrey Chaucer in the High Middle Ages, when the tradition of courtly love flourished. By the 15th century, it had evolved into an occasion in which lovers expressed their love for each other by presenting flowers, offering confectionery, and sending greeting cards (known as "valentines").[1][3] Valentine's Day symbols that are used today include the heart-shaped outline, doves, and the figure of the winged Cupid. Since the 19th century, handwritten valentines have given way to mass-produced greeting cards.[11]
Sumber: Wikipedia

So sejak itu saya merasa tiada keghairahan lagi nak sambut, tambahan pula rakan-rakan sekeliling pun tidak menyambutnya maka ia akhirnya menjadi sekadar tarikh biasa-biasa saja bagi saya (mungkin juga aku dah tuer!)

Hilang tak kebahagiaan tak sambut Valentine Day?? NOP! Happy macam biasa..takder signifikannya pun. Kalau anda benar-benar mahu menyambut hari kekasih - pilihlah hari yang spesifik unik untuk anda, bukan valentine day seperti hari lahir ker, hari ulang tahun perkahwinan ker..itu lebih baik saya kira. 

Saya juga merasakan setiap hari itu penting bagi mereka yang mempunyai hubungan romantik (e.g. suami isteri), tak semestinya perlu tunggu Valentine Day utk menunjukkan perasaan sayang cinta itu. Komunikasi yang mesra, keintiman yang terjaga, bergurau senda, saling hormat menghormati, jika diamalkan setiap hari pasti akan indah selalu, tak perlu Valentine Day pun untuk merasai istimewanya hubungan itu. 

Valentine Day dan Musim Mengawan? Sebenarnya terlalu mengagungkan cinta dan meraikan cinta di Valentine Day ini ada keburukannya yang tidak disedari. Saya teringat kata kawan-kawan yang bekerja di Jabatan Kebajikan Masyarakat dan rakan-rakan polis saya. Mereka memanggil Valentine Day ini sebagai 'musim mengawan' bagi pasangan remaja dan biasanya 9 bulan selepas Valentine Day itu kata mereka, banyaklah kes lahir anak luar nikah/buang bayi.

Actually 2 tarikh yang selalu mereka kaitkan dengan musim2 mengawan ni iaitu Valentine Day dan New Year. Statistik menunjukkan itulah patternnyer. So, maksudnya di sini, kadar seks bebas/terlarang adalah amat tinggi pada masa ini. Jadi ambillah pengajaran, sebelum berlaku malapetaka dek Valentine Day ini baiklah kita mencegah dulu.

Saya mohon maaf sekiranya anda menyambut Valentine Day setiap tahun. No offense, itu adalah hak anda untuk menyambutnya. Apa yang saya nyatakan di sini adalah pandangan dan apa yang saya percaya. Sudah semestinya pasti berbeza dengan pendirian anda. 

So ada apa dengan Valentine Day??? Bagi saya ia tidak lebih seperti hari-hari biasa...





No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...