Wednesday, January 4, 2012

Nur Amalina Che Bakri ke ni???

Tengok berita sambil surfing internet..maklumlah kat ofis tak sempat nak berpoya2 dgn tenet, seybok memanjang. Tengah2 bukak satu web politik ni ternampak ler satu gambar nie..dgn entry yg very catchy: Nur Amalina bukak tudung salah XXXX? Wah aper kaitan lak??? Saya nampakler paparan gambar idola kebanyakan adik2 SPM nie. Ayu dan sopan.

Scrolll down..scroll down okay..still not catching up with the headlines..aper kaitan lak budak nie ngan politik??


dulu...

Haa kau!!


lady gagap??



Terkezut aku...duh!

Iskh, tak mungkin, nehi-nehi..tapi yup itulah gambar latest idola remaja 2005 dulu tu. Saper2 blum lahir tahun 2004 meh saya bagi briefing sikit..dia nielah yang SKOR 17A1 SPM and pastu gi over de sea tuk lanjutkan pelajaran (aku pun gi gak..hehe). Dari elok ayu bertudung, ala2 solehah suam2 terus jadi gitu. Tak tau nak komen aper..tapi komen jugak ler nie..tergolek-golek ala aksi sinchan..tak mungkin tak mungkin!

Aper nak jadik cik adik oi..


sungguh mesra sekali..

Ader orang berkata, budak gi overseas boleh jadi 2 perkara:

1. Berjaya, mengekalkan sahsiah dan akhlak, balik ke Msia menyumbang tenaga utk rakyat Malaysia; atau
2. Kejutan budaya dan terpengaruh dengan perkara yang negatif

Baru2 nie kes adik Afif yang kahwin gay kat Dublin, now Nur Amalina...

Tak dinafikan pembaca sekalian, study kat overseas nie kebebasan dia lain mcam. Disini banyak yang DO and DONT DO. banyak terikat dgn nilai dan moral budaya, banyak peraturan dan ketakutan dijaga. tapi bila kat overseas, memang kebebasan itu terasa sangat. tak de orang peduli pun nak buat aper. apa  yang terlarang kat Malaysia, adalah common things kat luar sana..so itu yang kadang2 ada yang terkezut dan jika tak hati2 terjerumus dalam kehidupan baru serba bebas.

Tapi masih ramai lagi students Msia kat luar negara yg saya nampak mengekalkan sahsiah dan akhlak mereka, tak berubah malah ada yang semakin kuat akidah mereka di sana. Jadi janganlah sapu sama rata jer yang gi overseas nie balik jadi rambut kuning/karat. bukan setakat rambut jer kuning tapi otak pun kuning. tak gi overseas pun boleh jadi jahat, itu pokok pangkal jiwa dan hati nurani kita dan iman.

Pernah dulu masa nak ke Australia ada seseorang bagi komen macam nie kat saya: 'Balik nanti rambut mesti merah.' Alhamdulillah, gi dulu rambut hitam, balik pun hitam. Kalu jati diri tu kuat, kita tau diri kita, nilai dan apa kita percaya, gi lah mana2 insya allah tetap macam tu gak.

Moga apa yang dipaparkan ini kita ambil iktibar sesama. Yang baik jadikan contoh, yang buruk jadikan sempadan.

"cemerlang pelajaran, bukan akidah"

No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...