Tuesday, January 17, 2012

Mencintai kerja

Kehidupan sekarang memerlukan kita bekerja untuk kelangsungan hidup. Dalam sepuluh orang yang kita kenali, hanya seorang dua yang tidak bekerja, itupun samada:

tak dapat pekerjaan
malas
terlalu kaya

itu tak termasuk orang2 tua dan kanak2 yg memang bukan dlm usia bekerja. dalam berpuluh2 tahun kehidupan kita, banyak dihabiskan dengan bekerja. paling kurang pun 8 jam sehari. ada profesion yg melebihi dari itu - misalnya pekerja sektor perkilangan 12 jam sehari T_T

Sbb itu penting rasanya untuk mencintai, paling tidakpun menyukai sedikit apa yang kita kerjakan to earn a living. Dengan workload kerja zaman sekarang yang begitu banyak, tak boleh bayangkan jika kita bekerja dengan perasaan tension berpanjangan, stress, benci..itu semua boleh memberi kesan negatif pada diri untuk jangka masa panjang.

Oleh itu, belajarlah mencintai apa kita kerjakan. Ini boleh dilakukan dengan memikirkan kerja sebagai ibadah, kerja sebagai amanah, dan kerja membantu kehidupan orang lain lebih baik. Mempunyai kawan2 sekerja yang baik juga penting, kerana takder orang yang boleh tahan duduk dalam pejabat yang penuh politik/gosip/skandal/permusuhan. bila kerja untuk organisasi, kita harus kerja dalam kumpulan, jika ahli-ahli bertelagah dan tak sekutu..memang sengsara..dgr perkataan pergi kerja pun boleh tension. bagi yang blum atau masih mencari2 pekerjaan, rasanya kena mengenali diri sendiri dulu supaya dapat memilih pekerjaan yang bersesuaian minat, kebolehan dan kecenderungan.

pantang - jangan memilih sesuatu pekerjaan kerana 'orang itu mahukan saya kerja ini' sedang jiwa dan hatinya ke lain. ini pun boleh menyebabkan sakit jiwa bila kerja tak diminati. motivasi pun takder and asyik memonteng saja. pilih pekerjaan ini macam pilih suami/isteri, kena pilih betul2.

bagi yang dah terjebak dlm pekerjaan yang tak disukai dan tak boleh nak u turn - kena belajar mencari yang baik ttg pekerjaan yg ada. tak kenal maka tak cinta.

tapi kalau tak boleh jugak - mungkin talak pekerjaan itu yang terbaik.

selamat bekerja

2 comments:

Unknown said...

Assalammualaikum, lama tak dtg sini. Dik, akak cintakan keje2 dapur akak ni. Biarlah tak glamer, takpe, asalkan akak bahgia.

Cengkih78 said...

betul tu kak, sebenarnya bahagia hidup jadi surirumah nie percayalah. ada ramai pompuan di luar sana (termasuk saya) ingin jadi surirumah sepenuh masa.

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...